Langsigtet markedsplan for emerging markets

I det sidste årti er de nye markeder blevet afgørende for globale R&C-virksomheder, der søger billige varer og vækststærke indtægtskilder. Endvidere har recessionen medført et øget fokus på markeder som Kina og Indien, eftersom væksten i nogle vestlige markeder forventes at være træg i en overskuelig fremtid. Succes på de nye markeder kræver ikke kun en forståelse af forbrugsmønstret, men også den rette organisatoriske struktur til at understøtte den markedsvendte strategi.
 

At etablere den bedste struktur

Der er ingen one-size-fits-all organisationsstruktur, og hvert marked kræver lokale tilpasninger. Fra stærkt centraliseret, til regionalt ledet eller til decentraliseret. Hver struktur sine plusser og minusser. Regionale kontorer giver mulighed for at tage hurtige beslutninger, men ofte medfører dette et ekstra lag af bureaukrati. Centraliserede strukturer giver mulighed for centraliseret kontrol, men mangler smidighed. De bedste driftsmodeller, som etableres lokalt vil, ud over de lokale markedsmuligheder, også tage højde for lokale love og potentielle skattemæssige fordele.
 

At finde de rette medarbejdere

Fastholdelse af talent, uddannelse og lederudvikling er nogle af de mest udfordrende, når en virksomhed etablerer sig på nye markeder. Det er ofte ikke svært at finde potentielle medarbejdere, men at finde specialiserede kompetencer volder ofte problemer. Førende virksomheder fokuserer på udviklingsmuligheder og karrieremuligheder, ikke bare løn, og giver mulighed for at overføre viden ved at flytte folk rundt for at udbrede den bedste praksis.
 

På tværs af kulturer

I nogle tilfælde vil der måske være visse ligheder mellem kulturerne i hjemlandet og det nye marked, men de mest succesfulde virksomheder sørger for at finde en måde at sætte fokus på og kommunikere virksomhedens kerneværdier. Der er ofte mange forskelle i etiske normer på tværs af kulturer, men et sæt af globale kerneværdier, der tager hensyn til de kulturer, der er involveret, kan sikre, at interessenterne, både internt og eksternt, forstår og respekterer, hvordan virksomheden ønsker at drive virksomheden i de enkelte lande.