Udnyttelse af sociale medier

Tidsalderen, hvor information altid er tilgængelig, er fyldt med muligheder, men den indeholder også en risiko for virksomheder inden for handel og forbrug (R&C). På den ene side er sociale medier som Twitter, YouTube og Facebook fyldt med nyttige kommentarer om virksomheder, produkter og tjenester. Aldrig før har selskaber haft en sådan synlighed i forhold til forbrugernes ønsker, smag og udtalelser. Hver dag bliver der sendt flere tekstbeskeder, end der er mennesker på jorden, hvert minut uploades næsten en hel dags video på YouTube, og hver måned bliver mere end to milliarder fotos bliver lagt ud på Facebook.
 

Sæt fingeren på pulsen

De data, der genereres af de sociale medier udgør en stor mulighed for R&C-virksomheder, hvis virksomhederne kan finde ud af at finde nyttige mønstre i støjen og udnytte dette hav af følelser og ideer. Indsamling af kommentarer fra forbrugerne plejede at tage uger, hvis ikke måneder, gennem de formelle kanaler, og oplysningerne var forældede længe før beslutningerne blev truffet. I dag kan virksomhederne stort set sætte deres finger på pulsen hos deres kunder i realtid.

Men denne guldgrube af data medfører også risici. En tilbagekaldelse af et produkt eller en advarsel om et problem med en fødevare har potentiale til at sprede sig ufiltreret på tværs af alle disse forskellige medier. Hvordan man skal reagere, tilpasse sig og administrere dette er blevet en af de vigtigste risk management spørgsmål i R&C-virksomheder.