Excel for økonomifunktionen version 2010/2013

Få mere ud af Excel. Dette kursus er et skræddersyet kursus til dig, som arbejder med budgettering, rapportering og økonomistyring i din hverdag og har kendskab til de fleste af Excels basisfunktioner.

Vi fokuserer på mulighederne i Excel med det formål at automatisere funktioner og spare tid på rutineopgaver. Vi sætter fokus på, hvordan Excel kan bruges til at understøtte økonomifunktionens arbejdsopgaver, fx i form af budgetopfølgning, analyse af regnskabstal og rapportering.
 

Sted Dato Varighed Pris Bestil

Prisen er ekskl. moms.

 
Udbytte

I en vekselvirkning mellem oplæg og opgaveløsning lærer du at:

  • opsætte forskellige formularer/blanketter til registreringsformål
  • importere regnskabstal fra andre systemer
  • bruge Excel som værktøj til daglige og periodiske afstemninger
  • foretage opfølgning på budgetter
  • automatisere rutiner og arbejdsopgaver
  • foretage analyser og beregninger af data
  • foretage kvalitetssikring og validering af regneark
  • oprette og arbejde med grafer og diagrammer
  • opsætte udskrifter og rapporter.

Indhold

Gør dine rapporter klar en gang for alle

  • Udnyt cellereferencer optimalt
  • Kan navngivne celler og områder give en bedre rapportering?
  • Rapporteringen kan gøres mere simpel med tabeller
  • Formler, der giver sikkerhed.

Data skal hentes ved kilden

  • Hent stamdata og datagrundlaget i økonomisystemet
  • Opdater automatisk slutrapporter med data fra økonomisystemet
  • Byg simple parameterstyrede forespørgsler
  • Tilføj automatisk formler og funktioner til forespørgsler
  • Få styr på og udnyt alle datakilder.

Brug tiden på analyse i stedet for at flytte rundt på data

  • Automatiser så meget som muligt op til perioderapporteringen
  • Gør brug af opslagsfunktionerne og betingede sætninger direkte i rapporterne
  • Foretag nem sortering og filtrering af data
  • Udnyt betinget formatering, så rapporteringen giver langt større informationsværdi
  • Tjek dataindsamlingen ved kilden med datavalidering og formler.

Gør ad hoc-rapportering klar på et øjeblik

  • Udnyt pivottabeller, og besvar de svære spørgsmål her og nu
  • Tips og tricks
  • Vær klar til at svare på ”hvad nu hvis"-spørgsmål.

Tjek rapporteringen automatisk, inden den publiceres

  • Betinget formatering kan øge sikkerheden
  • Revision gør det nemt at finde fejl
  • Valider input med data fra økonomisystemet.

Udarbejd dashboards direkte i Excel, og giv rapporteringen fokus

  • Udnyt formateringen maksimalt
  • Skab overblik ved hjælp af diagrammer
  • Tilføj dynamik til diagrammer
  • Dashboards direkte i Excel
  • Indstil fokus på målet.

 
Målgruppe

Medarbejdere og ledere med budget- og økonomisk ansvar og med behov for at få indsigt i nogle af Excels avancerede anvendelsesmuligheder. Kurset er tilrettelagt med henblik på at lette hverdagen ved hjælp af konkrete, brugbare tips, metoder og genveje. Som deltager har du allerede i dag kendskab til de fleste af Excels basisfunktioner og arbejder med Excel i hverdagen, men vil gerne blive bedre til at udnytte programmets funktioner.  

Alle deltagere skal selv medbringe egen pc med Excel 2010/2013 installeret. Andre Excel-versioner understøttes desværre ikke på dette kursus.