Bank- og kapitalmarkedschefer: Kundeloyalitet er vores første prioritet i 2013

87 % af CEO’erne inden for bank- og kapitalsektoren forventer at ændre deres kundestrategi inden for de næste 12 måneder. Dermed er sektoren for banker og kapitalmarkeder en af de sektorer, der betragter kundefokus som deres vigtigste prioritet i 2013, hvor gennemsnittet blandt CEO’er på tværs af sektorer ligger på 82 %. Det viser en ny brancheundersøgelse fra revisions-, skatte- og rådgivningsfirmaet PwC.

Undersøgelsen er en del PwC’s ”Global CEO Survey”, som er en årlig temperaturmåling blandt globale topchefer, foretaget af PwC. Den viser, at topcheferne i banksektoren i højere grad end andre topchefer fokuserer på at tiltrække nye kunder, samt i lige så stor grad at bevare og opbygge loyalitet hos de nuværende kunder. Hele 30 % af CEO’erne i sektoren forventer større ændringer i deres kundestrategi.

Topchefer: Manglende tillid kan bremse væksten i branchen

45 % af CEO’erne i sektoren er ’meget optimistiske’ omkring fremtidig vækst i sektoren, og er derfor mere optimistiske end gennemsnittet blandt alle CEO’er globalt, hvor kun 36 % er lige så optimistiske. Det er dog ikke en fremtid uden udfordringer, som sektoren går i møde. Hele 54 % af CEO’erne ser manglende tillid til sektoren og manglen på nødvendige kernekompetencer som alvorlige trusler mod sektorens vækstmuligheder. Derudover peger halvdelen også på ændringer i kundernes adfærd og brugsvaner som en stor trussel.