Detail 2020: Et kig ud i fremtiden

Hvordan ser fremtiden ud for detailmarkedet? Det giver vores eksperter et bud på med ”Retailing 2020: Winning in a polarized world”, der med udgangspunkt i det amerikanske detailmarked peger på, at detailmarkedet kan se frem til yderligere polarisering mellem fysisk og online detailhandel. Polariseringen frem til år 2020 forventes at vise sig på en række forskellige områder:

  • Nye indkøbs- og handelsmønstre. Markedet forventes at se en stigning i detailhandel uden fysiske butikker. De fleste større detailhandler med fysiske butikker vil derfor være nødt til at gentænke og målrette de indkøbsmuligheder, de tilbyder deres forbrugere, til at imødekomme forbrugernes nye indkøbs-og handelsmønstre.
  • Større vækst blandt detailhandlende uden butikker. Ifølge Kantar Retails Global Da-tabase forventes detailvirksomheder uden butikker i 2020 at udgøre 12 % af det samlede amerikanske detailmarked for varer (eksklusiv biler).
  • Mindre fysisk tilstedeværelse. Fremtidens detailmarked vil omfatte detailvirksomheder, der i større grad åbner mindre butikker for at skabe vækst, som det allerede kan ses på flere markeder som England og Mexico. Samtidig vil handel via internettet udgøre en større del af planlagte indkøbsture. Detailvirksomheder med fysiske butikker vil derfor være nødt til at fokusere på at optimere forbrugernes impulsive her-og-nu behov.
  • Større forskelle i indkomst. USA er det land i Vesten, hvor afstanden mellem rig og fattig er størst ifølge oplysninger fra det amerikanske Census Bureau and Operation for Economic Co-operation & Development (OECD). Ved at henvende sig til et større indkomstområde kan detailvirksomhederne skabe øget salg og vækst.
  • Flere kunder med fast indtægt. Uanset deres velstand forventes denne gruppe af forbru-gere at træffe stadig mere uensartede indkøbsbeslutninger, når det kommer til produkter, der har henholdsvis stor eller lille betydning for forbrugerne. Inden for de betydningsfulde produkter forventer vi en stigning i de luksusprodukter, der er tilpasset kundernes særlige behov. I forhold til de mindre betydningsfulde produkter forventer vi en stigning i salget af produkter, der har høj brugsværdi for forbrugerne. Detailvirksomheder, der befinder sig midt i mellem disse typer af produkter, er derfor nødt til at positionere sig på markedet i håb om at tiltrække disse forbrugere.

Gælder det samme for danske detailhandlere? Henrik Trangeled Kristensen, PwC’s ekspert inden for handels- og forbrugssektoren udtaler: ”Det er de sammen tendenser, vi ser i Europa og Danmark. Forbrugerne køber mere og mere online, men samtidigt forventer de, at de kan returnere eller bytte varerne i de fysiske butikker. Det vil for mange detailhandlere betyde, at de skal til at genoverveje deres forretningsmodel”.