Myter og fakta om e-handel

Ledere inden for detail- og dagligvareindustrien oversvømmes dagligt med prognoser om en snarlig fremtid domineret af indkøb via tablets og smartphones, en fortsat tilbagegang for de fysiske forretninger samt den stjernerolle, som de sociale medier indtager hos næste generation af unge forbrugere. Men ifølge en ny undersøgelse fra PwC er dette scenarie ikke lige rundt om hjørnet.

Undersøgelsen ser på vanerne hos mere end 11.000 online-forbrugere i 11 lande – og konklusionen er, at der hersker en del myter om e-handel. Myterne handler om, hvilke enheder forbrugerne anvender til internethandel, og om hvilken profil den fremtidige globale forbruger har. Her er et udsnit af de myter, der aflives i rapporten:

  • Myte: Sociale medier bliver snart en uundværlig kanal for detailhandlen
    Fakta: Det er ikke sandsynligt, at sociale medier i sig selv bliver en vigtig kanal for detailhandlen i den nærmeste fremtid. Men de bliver mere og mere populære år for år og er en drivende faktor for detailhandel på tværs af alle kanaler, ikke kun e-handel. 60 % af svarpersonerne bruger de sociale medier til at følge, få øje på og give feedback på varemærker og forhandlere – kun 10 % af de adspurgte sagde, at de var blevet opmærksomme på en specifik online-forretning via de sociale medier.

  • Myte: Fysiske forretninger vil hovedsageligt fungere som showrooms i fremtiden
    Fakta: Mange af de forbrugere, der handler på nettet, siger, at de søger på varerne online, men flere af dem foretrækker stadigvæk at købe varerne i en fysisk forretning. Faktisk handler 17 % af internetbrugerne overhovedet ikke på nettet – de foretrækker stadigvæk at handle i fysiske forretninger.

  • Myte: Tablets vil snart overhale pc’er som den foretrukne enhed til at handle på nettet med
    Fakta: Forbrugerne anvender stadigvæk mest deres pc til at handle på nettet med. 97 % handler fra pc’en, mens kun 28 % anvender en tablet, og det ser ikke ud til, at tablets og smartphones vil indhente pc’en lige med det samme.

  • Myte: Detailhandlende har en fordel i forhold til varemærker, da de er tættere på kunden
    Fakta: Forbrugerne handler direkte hos producenterne, og mange skelner ikke længere mellem forhandlere og deres favoritvaremærker.  Mere end 33 % af svarpersonerne har handlet direkte på et varemærkes hjemmeside. Ser man på USA alene er tallet 52 % og i Kina 56 %.

  • Myte: Alt imens verden bliver mindre og mindre, bliver de globale forbrugere mere og mere ens
    Fakta: Selv om forbrugerne handler hos flere globale detailhandlere end nogensinde før, også online på tværs af landegrænser, er der en lang række lokale forskelle i forbrugernes adfærdsmønstre.

  • Myte: Kina er fremtidens model for online-handel
    Kina er på forkant med nogle hovedtendenser, men vi tror, at modellen i Kina for multikanal- og online-handel er unik.

Henrik Trangeled Kristensen, ansvarlige for Retail og Consumer industrien hos PwC i Danmark, udtaler:

“Jeg tror, at de detailhandlende bliver overraskede over mange af undersøgelsens resultater, men når jeg taler med detailhandlere i Danmark, kan de dog også bekræfte nogle af resultaterne. Tag fx myten om de fysiske butikker: Mange detailhandlere, som har både online og fysiske butikker, oplever, at der fortsat er mange kunder, som helst vil købe deres produkter i de fysiske butikker.”

De 11 lande, der indgår i undersøgelsen, er Brasilien, Canada, Kina, Frankrig, Tyskland, Holland, Rusland, Schweiz, Tyrkiet, Storbritannien og USA.

Læs hele undersøgelsen her

Kontakt os

Har du spørgsmål til undersøgelsen eller til e-handel generelt, er du velkommen til at kontakte Henrik Trangeled Kristensen, PwC’s ekspert inden for handel og forbrug.