Sikkerhedsrisikoen ved mobilbetaling bekymrer forbrugerne

85 % af forbrugerne er bekymrede over sikkerhedsrisikoen ved at bruge mobiltelefonen som betalingsmiddel. Skal det gøres mere attraktivt at bruge mobiltelefonen til at betale med, er det derfor vigtigt, at virksomhederne har de fornødne sikkerhedsforanstaltninger på plads. Det viser en undersøgelse fra revisions-, skatte- og rådgivningshuset PwC.

Grænserne for, hvad du efterhånden kan bruge din mobiltelefon til, har i særdeleshed rykket sig. Snart vil det være muligt at samle alle de kort, du går rundt med i din pung, i ét og samme sted, nemlig i mobiltelefonen. Men udviklingen betyder samtidig, at mobiltelefonen kommer til at indeholde mange personlige oplysninger, hvilket vækker bekymring hos forbrugerne, hvor særligt sikkerhedsrisikoen ved mobilbetaling udgør en væsentlig bekymring for 85 % af forbrugerne. Til trods for bekymring om sikkerhed svarer dog ca. halvdelen af forbrugerne, at de vil bruge mobiltelefonen som betalingsmiddel. Det er dog primært den ældre generation (60+), der er mest tilbageholdne overfor at bruge mobiltelefonen til at betale med, hvor den yngre generation er mere imødekommende over for den nye teknologi. Det viser PwC’s undersøgelse ’Consumer Intelligence Series: Opening the Mobile Wallet’, der har spurgt en række forbrugere om deres holdning til mobilbetaling.

Sikkerhed og frygten for, at uvedkommende får adgang til ens personlige oplysninger, er de primære bekymringer, som forbrugerne har ved at bruge mobiltelefonen som betalingsmiddel eller på anden måde til at indeholde personlige oplysninger. Mister du din mobiltelefon, vil det svare til at miste din pung. Hvis forbrugerne derfor for alvor skal tage mobilbetaling til sig, kræver det, at virksomhederne har de fornødne sikkerhedsforanstaltninger på plads, der kan skabe tryghed hos forbrugerne, og måske endda gøre det mere sikkert opbevare sine betalingskort på mobiltelefonen end i pungen,” siger partner og ekspert i teknologi og telekommunikation i PwC, Leif Ulbæk.


Fjernsletning af data og fingeraftryksteknologi

For at øge forbrugernes tryghed ved at bruge mobiltelefonen som betalingsmiddel peger 90 % af forbrugerne i undersøgelsen på muligheden for at kunne slette sine data på mobiltelefonen uden at have den foran sig, ligesom man kan spærre sine betalingskort, hvis de bliver stjålet.

Derudover foretrækker 89 % af forbrugerne i undersøgelsen højteknologiske sikkerhedsforanstaltninger, såsom fingeraftryksteknologi, til at sikre mobiltelefonen, og 88 % ønsker også, at kunne få erstattet mobiltelefonen med det samme, hvis den skulle blive stjålet.


Stoler mest på bankerne til at håndtere mobilbetaling

Til at håndtere mobilbetalingen har forbrugerne mest tillid til bankerne, hvilket skyldes bankernes generelle erfaring og ekspertise i at håndtere økonomiske transaktioner sikkert. Samtidig mener forbrugerne, at kreditkortselskaber er de mest kompetente til at håndtere mobilbetaling, fordi deres ekspertise består i at håndtere kreditkort, og mobilbetaling minder meget om den måde, kreditkort fungerer på.

De største spillere på det danske marked inden for mobilbetaling lige nu er kreditkortselskaberne og teleselskaberne, og begge spillere har hver deres fordele at byde ind med i forhold til mobilbetaling. Kreditkortselskaberne har kompetencen til at håndtere elektroniske betalinger, og teleselskaberne har en masse viden og indsigt i de mobile teknologier. Og begge ting er vigtige for, at forbrugerne føler sig trygge og sikre i at bruge mobiltelefonen som betalingsmiddel,” siger partner og ekspert i teknologi og telekommunikation i PwC, Leif Ulbæk.


Kontakt os

Har du spørgsmål til undersøgelsen eller til teknologi og telekommunikation generelt, er du velkommen til at kontakte Leif Ulbæk Jensen, PwC’s ekspert inden for teknologi og telekommunikation.

Mød os...

Uanset din virksomheds forretningsmæssige udfordring kan vi hjælpe dig med løsninger inden for revision, skat eller rådgivning.

Vi skal tale om:
Bestil møde
Mange tak

Vi kontakter dig og aftaler nærmere.