Familievirksomhedens fjerde generation kåret til Årets Ejerleder

Den 15. november blev Peter Eriksen fra Nilpeter A/S kåret som Danmarks dygtigste ejerleder 2012 ved en kåring hos PwC i Hellerup. Mere end 3.000 virksomheder er blevet vendt og drejet, og Peter Eriksen fra Nilpeter A/S står nu tilbage som Årets Ejerleder 2012. Virksomheden fremhæves som en af Danmarks succesfulde familieejede virksomheder. Peter Eriksen er fjerde generation i den virksomhed, hans oldefar stiftede i 1919.

15. november 2012, København – Selvom ordet ”ejerleder” ikke optræder i en dansk retskrivningsordbog er de ejerledede virksomheder uvurderlige for dansk erhvervsliv. De omsætter for ca. 1.000 mia. kr., hvilket svarer til en tredjedel af omsætningen i den private sektor. Det er ofte veldrevne virksomheder, som lever sundt og godt uden for mediernes søgelys.

De bedste fra seks landsdele

Det blev der den 15. november 2012 lavet om på, da Årets Ejerleder 2012 blev kåret. Det er revisions- skatte- og rådgivningsfirmaet PwC, Foreningen Ejerlederne, Nykredit og JyllandsPosten, der står bag kåringen, som afholdes for niende gang. Formålet med kåringen er at sætte fokus på den underskov af små- og mellemstore virksomheder, som trækker en stor del af læsset i dansk erhvervsliv.

Med i finalen var følgende ejerledere, der var udvalgt af juryen som de bedste ejerledere fra seks landsdele.

• Nordjylland: Henrik Hagens, Hagens Fjedre A/S. Producerer fjedre til industrielle formål.
  • Vestjylland: Allan Witt, Witt Hvidevarer A/S. Importerer hårde hvidevarer og små el-apparater til salg i hovedsagligt Skandinavien.
  • Østjylland: Allan Gross-Nielsen, AS3 Companies A/S. Beskæftiger sig med rådgivning af ledere og medarbejdere i håndtering af jobmæssige forandringer.
  • Syddanmark: René L. Nielsen, Trade Point A/S, Direct Container. En international handelsvirksomhed, som sælger møbler og dekoration til hjemmet.
  • Sjælland: Peter Eriksen, Nilpeter A/S. Udvikler og fabrikerer maskiner og løsninger til den grafiske branche.
  • Hovedstaden: Jesper Bjørn Christiansen, Greengate A/S. Sælger boligtekstiler, brugskunst med videre.

Fjerde generation er et særsyn blandt danske virksomheder

Den nykårede ejerleder, Peter Eriksen, er fjerde generation i virksomheden Nilpeter A/S. Mange virksomheder før Nilpeter A/S er gået i arv gennem generationer. Men sådan er det ikke længere.

Ifølge en undersøgelse, som PwC har foretaget i forbindelse med kåringen af Årets Ejerleder, har kun 28 % af de danske ejerledere planer om, at overdrage livsværket til næste generation. Salg af virksomheden til andre ansatte eller en anden virksomhed er en mulighed, som flere danske ejerledere forventer at benytte sig af. Dermed er Nilpeters lange historie noget af et særsyn.

Netop virksomhedens lange historie kombineret med Peter Eriksens nye tanker om virksomheden var en af årsagerne til, at valget af Årets Ejerleder 2012 faldt på Nilpeter A/S. Poul Spencer Poulsen, partner hos PwC og medlem af landsjuryen, udtaler:

”Nilpeter har et indgående kendskab til den grafiske branche, som de sælger maskiner og andre løsninger til. Gennem fornyelse har familien i nu fjerde generation forstået at udnytte dette kendskab til at skabe en god forretning. Det er en af årsagerne til, at de nu er kåret til Årets Ejerleder 2012. Derudover har Peter Eriksen et konstant fokus på innovation og fornyelse, hvilket er nødvendigt for deres fortsatte eksistens i Danmark.”

Om Årets Ejerleder 2012

Poul Spencer Poulsen, partner hos PwC og ejerlederekspert, har siddet med i den jury, der har udpeget vinderen. Han fremhæver større synlighed om ejerlederne som hovedformålet med kåringen.

”Det danske erhvervsliv er meget afhængigt af de ejerledede virksomheder. De står for en stor del af beskæftigelsen og omsætningen i dansk erhvervsliv, men overses ofte, fordi de ikke har samme størrelse og gennemslagskraft som de store danske virksomheder. Med denne kåring vil vi gerne hive ejerlederne frem i lyset og give dem den opmærksomhed, de fortjener,” udtaler Poul Spencer Poulsen.

Vinderen findes gennem en omfattende udvælgelsesproces, hvor der først udvælges knap 3.000 virksomheder ud fra de offentlige regnskabstal. Af disse udvælges 66 virksomheder fordelt på seks regioner, som personligt interviewes af PwC's eksperter. Derefter er juryen klar til at mødes og udvælge vinderne i hver region og på landsplan. Til vurderingskriterierne hører vækst i omsætning og medarbejdere, årsresultat, vækststrategi, innovationsniveau etc.

Juryen består af Poul Spencer Poulsen, ejerlederekspert fra PwC, Mogens B. Sørensen, områdedirektør fra Nykredit og Alfred Josefsen, dommer i Væxtfaktor.