PwC cementerer sin markedsposition

PwC vinder markedsandele i et stærkt konkurrencepræget marked og er det revisions-, skatte- og rådgivningshus i Danmark, som betjener flest revisionskunder målt på antal selskaber . PwC kommer ud af regnskabsåret med en styrket markedsposition, en samlet omsætning på DKK 1,86 mia. og en omsætningsvækst på 11 %. Det viser PwC’s netop offentliggjorte årsrapport for regnskabsåret 2011/12.

1. oktober 2012, København – Spørger man PwC’s adm. direktør og Senior Partner, Mogens Nørgaard Mogensen, er der nogle helt klare forhold, der har ført til, at PwC nu er branchens førende revisionsforretning. PwC har i året haft en øget organisk vækst, ligesom sammenlægningen med Grant Thornton naturligt har bidraget til den samlede realiserede omsætningsvækst på 11%. PwC har haft et imponerende resultat i skatteforretningen med den højeste vækst nogensinde på hele 18 %. Samtidig har selskabet formået at øge markedsandelen for salg af konsulentydelser, så alt i alt har det været et meget tilfredsstillende regnskabsår – til trods for et stærkt konkurrencepræget marked. Resultaterne er skabt ved et konstant fokus på kundernes udfordringer, en mere effektiv forretning og fokus på høj kvalitet.

PwC har i året leveret en enestående indsats. Vi er lykkedes med ikke blot at fastholde vores kundebase, men også at udvide den betragteligt i regnskabsåret, og vi er stolte over den gode udvikling – ikke mindst i det aktuelle erhvervsklima med økonomiske udfordringer og udsigt til lav vækst,” siger adm. direktør og Senior Partner Mogens Nørgaard Mogensen.

Vækst i markedssegmenterne

PwC er markedsledende i segmenterne Top Tier (top 100 virksomheder i Danmark), Mid Tier (101-1000 virksomheder) og SMV (små og mellemstore virksomheder) med en markedsandel på hhv. 33 %, 28 % og 12 % målt på antallet af revisionskunder. Derudover har vi haft en flot fremgang i Public-segmentet (Offentlige virksomheder og organisationer i Danmark).

PwC omsatte i regnskabsåret 2011/12 for DKK 1.357,6 mio. i revisionsforretningen.

Vi ser at flere og flere kunder vælger at udvide deres forretningsomfang med PwC, og det er vores vision at være det revisions-, skatte- og rådgivningshus, der leverer mest værdi for vores kunder og medarbejdere. Dette er i tråd med vores strategi, hvor kernen er økonomisk rådgivning,” siger Mogens Nørgaard Mogensen.

Positiv udvikling i Tax og Advisory

Udover den positive udvikling i PwC’s revisionsforretning viser Tax (Skat) og Advisory (Transaktions- og konsulentrådgivning) også positive resultater.

Skatteforretningen leverer en imponerende vækst på hele 18 % og ender med en rekordomsætning på DKK 256,1 mio. Dette resultat viser, at når vores ydelser skaber den rette værdi for kunderne, er der en stigende efterspørgsel efter skatterådgivning i markedet uanset erhvervsklima.

Advisory bidrager i 2011/12 med en tilfredsstillende omsætning på DKK 234,6 mio. Advisory har forbedret sin stærke markedsposition gennem omstruktureringer, tilførsel af nye specialkompetencer og strategiske samarbejder. Det skaber et stærkt fundament og et endnu bedre udgangspunkt for områdets fremtidige kunderådgivning.

Talent er afgørende

Med i alt 1668 medarbejdere - heraf 270 statsautoriserede revisorer (SR’er) har PwC den største andel af SR’er i branchen. PwC’s medarbejdere og partnere er helt afgørende for PwC’s succes. Mogens Nørgaard Mogensen uddyber:

Årets resultat havde ikke været muligt uden vores dedikerede medarbejderes og partneres store indsats. Derfor er tiltrækning og fastholdelse af de rigtige medarbejdere og partnere altafgørende også i fremtiden. Vi har i år derfor lanceret en ny talentstrategi, som bygger på, at udvikling sker i hverdagen.

PwC’s fokus på talent kendetegner hele forretningen og er også en del af virksomhedens mission for fremtiden. Den værdi, som kunden skal opleve gennem sit samarbejde med PwC kommer nemlig fra ”branchens dygtigste medarbejdere og ledere”, som det hedder i selskabets mission. Lykkes dét er Mogens Nørgaard Mogensen sikker på, at PwC også i fremtiden vil være førende.

Nøgletal for PwC’s resultat i 2011/12

Omsætning 2011/12