Bedre innovation er nøglen til vækst

Virksomheder har meget forskellig innovationsevne. De mest innovative virksomheder forventer en vækst på 62,2 procent de kommende fem år. Det er tre gange højere end den forventede vækstrate i de mindst innovative virksomheder. Det viser en ny global undersøgelse fra revisions-, skatte- og rådgivningsvirksomheden PwC.

I undersøgelsen har over 1.700 topledere fra hele verden svaret på, hvilken rolle de tildeler innovation i deres virksomhed, hvordan de arbejder med innovation, og hvilken udvikling de forventer de kommende fem år. Undersøgelsen er den største af sin art med deltagere fra hele 25 lande, herunder Danmark, og på tværs af 30 forskellige sektorer.

Undersøgelsen er meget interessant, for den viser med al tydelighed, at bedre innovation er nøglen til vækst. Vi er mange, der er på jagt efter en opskrift på, hvordan vi kan skabe vækst og flere arbejdspladser i Danmark, og i denne rapport finder vi nogle af svarene,” udtaler partner og ekspert i innovation Torsten Moe fra PwC.

Knap halvdelen af virksomhederne (43 procent) anerkender i dag innovation som helt nødvendig for at kunne klare sig i konkurrencen. Den andel stiger til 51 procent om fem år.

Innovation er en vækstkatalysator

Undersøgelsen viser, at de mest innovative virksomheder har vækstrater, der ligger 16 procent højere end de mindst innovative virksomheder. De 20 procent mest innovative virksomheder i undersøgelsen forventer da også en øget omsætning på hele 250 milliarder dollars de kommende fem år, svarende til 62,2 procent.

Det er helt nødvendigt for virksomhederne at blive bedre til innovation, hvis de vil stå stærkere i konkurrencen,” fastslår Torsten Moe og fortsætter:

Som virksomhedsleder bør man åbne øjnene for, at der allerede findes pionerer inden for innovation både i ens egen branche og udenfor, og på tværs af landegrænser. Så der er allerede mange metoder i brug, som man kan lade sig inspirere sig af og skræddersy til sin egen virksomhed.

Hvordan bliver virksomhederne bedre til at innovere?

Undersøgelsen identificerer de 12 vigtigste karakteristika, som får de mest innovative virksomheder til at skille sig ud. Et af disse er virksomhedernes klare innovationsstrategi. Et stort flertal på knap 80 procent af de mest innovative virksomheder i analysen har en klar innovationsstrategi. Til sammenligning er det kun tilfældet for 47 procent af de mindst innovative virksomheder.

Det handler selvfølgelig om meget andet end strategi, men det er bestemt et vigtigt første skridt for virksomhederne at få en innovationsstrategi med klart definerede mål på plads. Det er fundamentet, hvis man vil skabe innovative ideer der bærer frugt,” fortæller Torsten Moe og uddyber:

Næste skridt handler i høj grad om at få formaliseret og sat struktur på den måde, man arbejder med innovation. Vores undersøgelse viser for eksempel, at de mest innovative virksomheder er bedre til at samarbejde med deres kunder om innovation, så de skaber højere indtægter på nye produkter og services end de mindre innovative virksomheder."

Virksomheders største udfordringer med innovation er ifølge rapporten evnen til at omsætte innovative ideer til skalerbare produkter og ydelser, samt evnen til at finde og fastholde talenter, der får innovation til at ske.

Med det øgede fokus på vækst i Danmark håber vi at kunne bringe inspiration og ny viden til de danske virksomheder,” slutter Torsten Moe.

Hent hele rapporten her