Antallet af europæiske børsnoteringer stiger igen

Antallet af europæiske børsintroduktioner er med børsen i London som motor steget kraftigt fra 1. kvartal til 2. kvartal 2013. Det viser nye tal fra PwC’s seneste IPO Watch Europe-undersøgelse. Herhjemme blev Matas den første børsintroduktion i 2013 og placerer sig blandt de 10 største i Europa.

10. juli 2013 – Den seneste undersøgelse af markedet for børsintroduktioner, IPO Watch Europe, viser, at tendensen med et bedre marked holder fast. Og de gode takter fra 1. kvartal fortsætter ind i 2. kvartal, lyder det fra revision-, skatte- og rådgivningsvirksomheden PwC.

”Selv om der traditionelt set er flere børsnoteringer i 2. kvartal end 1. kvartal, er det alligevel en markant forbedring, som vi nu oplever i forhold til sidste år. Fremadrettet er det tegn på, at markedet for nye noteringer på børserne er godt på vej til at få det bedre,”  udtaler partner og ekspert i børsnoteringer Jens Otto Damgaard fra PwC.

Med europæiske børsintroduktioner for 5,2 milliarder euro i 2. kvartal 2013 er det en stigning på hele 58 procent fra 3,3 milliarder euro i 1. kvartal 2013. London toppede igen med børsintroduktioner for 2,5 millareder euro.

”Det har været endnu et kvartal med en stærk tendens for europæiske børsnoteringer og med god aktivitet på flere børser. Især London stikker ud og tegner sig for knap halvdelen af de europæiske børsnoteringer og konsoliderer dermed sin position som den førende europæiske børs. Den tyske børs er dog fortsat godt med,” fortæller Jens Otto Damgaard.

Matas blandt top 10 i Europa

I Danmark er der som bekendt også sket en ny børsintroduktion i 2. kvartal 2013.

”Den danske børs har efter en lang periode uden børsnoteringer fået et nyt selskab med Matas, der er gået i luften som børsnoteret selskab her i 2. kvartal, og mon ikke det vækker lidt liv i børsdrømmene rundt omkring i danske selskaber,” fortsætter han.

De 10 største europæiske børsintroduktioner tegnede sig for over 80 procent af børsnoteringerne i 2. kvartal, hvoraf syv var kapitalfondsejede. På listen over top 10 finder man danske Matas med en børsintroduktion på 325 millioner euro.

”Matas har fået en rimelig god start på den danske børs, og efter et par hektiske første dage på Børsen, ser det lige nu ud som om, at aktierne har fundet et leje, der ikke er så fjernt fra introduktionskursen, hvilket er godt for de eventuelle kommende børsintroduktioner,” siger Jens Otto Damgaard.

Om IPO Watch Europe

IPO Watch Europe undersøger hvert kvartal alle nye primære børsnoteringer på Europas vigtigste børsmarkeder og markedssegmenter (herunder børserne i Østrig, Belgien, Danmark, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Holland, Irland, Italien, Luxembourg, Norge, Polen, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz og England). Bevægelser mellem markederne på samme børs og tillægstrancher ved aktieemission er ikke omfattet.

Denne undersøgelse er gennemført i perioden 1. april til 30. juni 2013 og registrerer nye børsnoteringer ud fra transaktionsdatoen. Alle markedsdata er indhentet fra selve børserne og er ikke efterprøvet af PwC.

Se undersøgelsen her