Håndbog for nytænkere: Skab din egen forretningsmodel

Business Model Generation. Det er titlen på den bog, der for første gang er udkommet på dansk, og som guider virksomheder i at skabe innovative forretningsmodeller. Med metoden er det muligt at se din forretningsmodel i et helt nyt perspektiv, der bryder med traditionel tænkning, og i stedet giver anledning til dialog og nytænkning. Derfor er metoden oplagt for danske erhvervsledere, der ønsker inspiration til at nytænke virksomhedens forretningsmodel. Den danske udgave af bogen lanceres i et samarbejde mellem Forlaget Gyldendal, Nykredit og PwC.


23. januar 2013 – Business Model Generation (BMG) er en fremgangsmåde, erhvervsledere i både store og små virksomheder kan bruge til at skabe overblik over virksomhedens forretningsmodel. Gennem visualisering af virksomhedens forretningsmodel ud fra en særlig skabelon dannes et overblik over virksomheden, der gør det let at se styrker og svagheder ved forretningsmodellen. Det bliver samtidig også nemmere at nytænke forretningsmodellen, da fremgangsmåden sætter gang i tanker og dialog om, hvordan forretningsmodellen kan forbedres og nytænkes. Derfor er metoden oplagt for erhvervsledere, der ønsker at beskæftige sig med innovative forretningsmodeller og -udvikling.

For danske virksomhedsledere, uanset om det er i små og mellemstore virksomheder, ejerledede eller større virksomheder, er det vores erfaring, at Business Model Generation som redskab udgør en ny og effektiv måde at arbejde med forretningsudvikling på,” siger Niels Henrik Wegener, partner hos PwC, der også selv gør brug af fremgangsmåden i sit arbejde i PwC.

Særligt for små og mellemstore virksomheder vil fremgangsmåden gøre det nemmere at arbejde med forretningsudvikling, der ellers ofte qua deres størrelse ikke råder over tilstrækkelige ressourcer. Men med bogen i hånden vil langt mindre virksomheder nu få et værktøj, der gør det lettere at arbejde med forretningsudvikling og værdiskabelse i virksomheden.

Forretningsudvikling i mindre og mellemstore virksomheder kræver ofte investeringer, som skal finansieres fra eksterne kilder som investorer, banker og offentlige midler. Det stiller store krav til at kunne kommunikere sin forretningsmodel klart og tydeligt. Det arbejde bliver med Business Model Generation lettere at kommunikere,”  siger Niels Henrik Wegener.

Fremgangsmåden bag Business Model Generation er baseret på omfattende viden og praktik inden for udvikling af innovative forretningsmodeller. Bogen er skrevet i samarbejde med 470 bruger af Business Model Generation  fra 45 lande. Bogen er med sin praktiske tilgang til innovative forretningsmodeller populær hos både store og små virksomheder inden for alle brancher. På internationalt plan er bogen også allerede solgt i mere end 200.000 eksemplarer, og ligger på 10. pladsen over de mest solgte ledelsesbøger.  

Fakta om Business Model Generation:

  • Bogen lanceres d. 23. januar i Danmark.
  • Bogen henvender sig til ledere fra store som små virksomheder, der ønsker inspiration til at nytænke virksomhedens forretningsmodel.
  • Den kan købes på www.pwc.dk 399 kr.
  • Bogen er solgt i over 200.000 eksemplarer verden over.
  • Bogen ligger nummer 10 på listen over de mest solgte ledelsesbøger.