C20 Regnskabsprisen: Novo Nordisks årsrapport kåret som den bedste i C20

28. maj 2013 – C20 Regnskabsprisen 2013 er netop blevet uddelt ved en stor kåring hos revisions- skatte- og rådgivningsfirmaet PwC i Hellerup, hvor bl.a. økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) var på talerstolen. Den uafhængige dommerkomite kårede Novo Nordisks årsrapport som den bedste blandt C20 selskaberne. Administrerende direktør hos NASDAQ OMX København og medlem af dommerkomiteen, Bjørn Sibbern, hæfter sig ved Novo Nordisks evne til at skære til i mængden af informationer. Det er bl.a. derfor prisen gik til Novo Nordisk.

Novo Nordisk har formået at lave en årsrapport, som er fyldestgørende samtidig med, at den er læsevenlig og overskuelig. Det er simpelthen et rart magasin at læse. Det er en af årsagerne til, at de løb med C20 Regnskabsprisen 2013.

Bjørn Sibbern, administrerende direktør hos NASDAQ OMX København og medlem af C20 Regnskabsprisens dommerkomite uddyber:

Novo Nordisk har formået at lave en årsrapport, der fokuserer på det væsentlige. Årsrapporten er veldisponeret med stort fokus på resultater og strategi. Desuden har Novo Nordisk lavet en fornyelse i årsrapportens noter, som ikke tidligere er set i særligt omfang i danske årsrapporter. Denne nytænkning præmieres nu med prisen som den bedste årsrapport blandt C20 selskaberne,” udtaler Bjørn Sibbern.

Less is more

Når de store selskabers årsrapporter offentliggøres har de ofte et omfang, som kan virke uoverskueligt. Og det kan blive et problem, fremhæver Henrik Steffensen, regnskabsekspert hos PwC. Han udtaler:

Årsrapporten er et af de vigtigste instrumenter i virksomhedens kommunikation til interessenterne. Udfordringen med årsrapporterne er dog, at de til tider indeholder så meget information, at de vigtigste budskaber drukner i mængden. Det er hverken til gavn for virksomheden eller investorerne. Mange virksomheder kan derfor forbedre deres årsrapport ved at slanke den – det vil nemlig betyde, at budskaberne kommer langt tydeligere frem.

Blev målt på tre parametre

Årsrapporterne blev ved kåringen målt på disse tre parametre:

• Virksomhedens performance og opfølgning på udmeldte forventninger
  • ”Cutting clutter” - en stringent struktureret årsrapport uden unødvendigt fyld med særligt fokus på noterne
  • Virksomhedens strategiske målsætninger samt driftsmæssige og finansielle risici

Inden for hvert tema blev der uddelt en anerkendelse til den årsrapport, som udmærkede sig inden for området. Anerkendelserne gik til:

• Novo Nordisk: For deres performance og opfølgning på udmeldte forventninger. Novo Nordisk årsrapport 2012
  • DSV: Modtog anerkendelse for at have lavet en stringent struktureret årsrapport uden unødvendigt fyld med særligt fokus på noterne – også kaldt ”cutting clutter”. DSV Annual Report 2012
  • Carlsberg: For deres formidling af strategiske målsætninger samt driftsmæssige og finansielle risici. Carlsberg Group Rapport 2012

Uafhængig dommerkomite

Den uafhængige dommerkomite, som har foretaget bedømmelsen af årsrapporterne, er brugere og aflæggere af årsrapporter og har et indgående kendskab til området. Komiteens medlemmer har hverken ansættelses- eller rådgivningsforhold i danske C20 virksomheder.

Komiteen består af:

• Niels Leth, aktieanalytiker, Finansanalytikerforeningen
  • Kristian Wærness, formand for Rederiforeningens arbejdsgruppe for regnskab og revision & Senior Vice President i Dampskibsselskabet NORDEN
  • Claus Berner Møller, porteføljeforvalter, ATP
  • Per Have, CFO, Danfoss
  • Ole Steen Andersen, professionelt bestyrelsesmedlem
  • Bjørn Sibbern, administrerende direktør, NASDAQ OMX København

Om C20 Regnskabsprisen

C20 Regnskabsprisen uddeles årligt til den C20-virksomhed, hvis årsrapport udmærker sig særligt inden for tre udvalgte temaer, og som kan skabe inspiration for andre virksomheder. Samtidig uddeles tre anerkendelser.

De tre temaer har for C20 Regnskabsprisen 2013 været:

• Tema 1: Virksomhedens performance og opfølgning på udmeldte forventninger
  • Tema 2: ”Cutting clutter” - en stringent struktureret årsrapport uden unødvendigt fyld med særligt fokus på noterne
  • Tema 3: Virksomhedens strategiske målsætninger samt risici (drift og finansiel)

Se videoer og præsentationer fra dagen

Læs om C20 by numbers

Henrik Steffensen, partner og regnskabsekspert
Direkte: +45 3945 3214
Mobil: +45 2373 2147
E-mail: hns@pwc.dk

Mød os...

Uanset din virksomheds forretningsmæssige udfordring kan vi hjælpe dig med løsninger inden for revision, skat eller rådgivning.

Vi skal tale om:
Bestil møde
Mange tak

Vi kontakter dig og aftaler nærmere.