Vindere af Climate Cup 2010

Vinderne af årets Climate Cup-konkurrence blev kåret ved Climate Cup-prisuddelingen under årets World Climate Solutions-konference i Bella Center i København i går. Dommerpanelet havde fundet 15 nominerede organisationer som dystede om de eftertragtede klimapriser. Fire af dem vandt en Climate Cup 2010-pris og Klima- og Energiminister Lykke Friis overrakte årets Climate Cup Hovedpris til Københavns Energi.

København, 1. oktober 2010: Her præsenteres de virksomheder og organisationer, der i går vandt en Climate Cup 2010-pris i hhv. Reduktion, Strategi, Innovation og Partnerskabskategorien samt vinderen af Climate Cup Hovedprisen. Prisuddelingen fandt sted ved World Climate Solutions-konferencen i Bella Center i København.

Der blev uddelt fire priser i fire forskellige kategorier. Derudover blev der uddelt en Hovedpris, som blev overrakt af Klima- og Energiminister Lykke Friis. Dommerpanelet havde nomineret 15 af de mange ansøgninger, der er indsendt til Climate Cup-sekretariatet hos PwC.

Vinderne:
• Climate Cup Strategiprisen 2010: Vundet af Sticks’n’Sushi
• Climate Cup Reduktionsprisen 2010: Vundet af Københavns Energi
• Climate Cup Innovationsprisen 2010: Vundet af EdgeFlow
• Climate Cup Partnerskabsprisen 2010: Vundet af Schneider Electric Buildings og Middelfart kommune

Klima- og Energiminister Lykke Friis overrakte Climate Cup Hovedprisen
Ud over de fire priskategorier, blev der i år kåret en vinder af Climate Cup Hovedprisen, som blev overrakt af Lykke Friis som en særlig anerkendelse af vinderens klimaindsats. Hovedprisen tildeles en af vinderne inden for de fire Climate Cup-priser, som gennem sin indsats formår at gavne både klimaet og sin egen organisation samt skabe værdi i samfundet i mere bred forstand.
Vundet af: Københavns Energi

Københavns Energi vandt Hovedprisen fordi virksomheden har sat sig et meget ambitiøst mål om at reducere hovedstadens CO2-udledning med 550.000 tons årligt med udgangspunkt i 2008-udledningen. Målet bakkes op af en gennemarbejdet strategi med konkrete delmål, der blandt andet inddrager mange tekniske løsninger samt nye forretningsområder.

”I år har der virkelig været nogle gode projekter med og jeg er meget stolt af at kunne sige tillykke til vinderne. Climate Cup formåede igen at sætte fokus på de gode klimainitiativer, der er i danske organisationer. Ved at trække de gode eksempler frem i lyset, etablerer vi nogle rollemodeller, der kan inspirere andre virksomheder og organisationer til det fremtidige arbejde med klimaudfordringen”, siger Birgitte Mogensen, partner og klimaekspert i PwC.

Om Climate Cup
Climate Cup-konkurrencen anerkender og skaber øget fokus om danske virksomheders og organisationers klimaindsatser samt motiverer endnu flere til at modvirke klimaforandringerne. Ved at deltage inspirerer deltagerne samtidig andre til at gøre en aktiv indsats for at modvirke klimaforandringerne. Målet er, at skabe en fælles forståelse for, hvordan klimaudfordringen kan håndteres og at det kræver handling fra alle aktører. Bag Climate Cup-initiativet og priserne står PwC, Berlingske Tidende og Mandag Morgen med Royal Awards for Sustainability som associeret partner.

Climate Cup dommerpanelet
Dommerpanelet består af: Christian Motzfeldt, direktør i Vækstfonden og formand for dommerpanelet; Mette Kynne Frandsen, CEO og partner, Henning Larsen Architects; Peter Damgaard Jensen, administrerende direktør, PKA; Domingo Jiménez Beltrán, bestyrelsesformand for Royal Awards for Sustainability og tidligere direktør for EEA (Det Europæiske Miljøagentur).

Dommerpanelet har bedømt vinderne ud fra kriterier, som lægger vægt på, om ansøgers klimaindsats virker troværdig og realistisk, om den gør en forskel, samt om der er en rød tråd i besvarelsen af ansøgningsskemaet og det, virksomheden vil, gør og påregner at få ud af deres klimaindsats.

Læs mere på: www.climatecup.dk

For spørgsmål til denne meddelelse, kontakt venligst:
• Claus Fonnesbech, pressekoordinator, PwC: 39 45 35 77 / 25 88 41 07 / cfo@pwc.dk
• Birgitte Mogensen, partner, Sustainable Business Solutions, PwC: 39 45 92 76 / 20 41 60 28 / bmo@pwc.dk