Danske musikere skal på scenen for at tjene penge

De danske musikere kan ikke nøjes med at hygge sig i pladestudiet, hvis de vil tjene penge. De skal ud til koncerter og festivaler, hvis de vil leve af musikken. Og den udvikling fortsætter støt frem mod 2017. Det viser den årlige rapport ’Global Entertainment and Media Outlook 2013-2017’ fra revisions-, skatte-, og rådgivningsfirmaet PwC.

En ny medie- og underholdningsrapport fra PwC konkluderer, at musikerne ikke kommer til at optræde mindre live i fremtiden, end de gør i dag. I hvert fald ikke, hvis de vil tjene penge på deres musik.

Mens omsætningen i det danske koncertmarked stiger fra 1.765 millioner kroner i 2012 til 2.035 millioner kroner i 2017, falder omsætningen i markedet for indspillet musik i samme periode fra 809 millioner kroner i 2012 til 585 millioner kroner.

Det danske koncertmarked har i en årrække været stabilt og oplevet en støt stigende omsætning, mens det ser anderledes ud for markedet for indspillet musik. Vi kommer derfor ikke til at opleve færre koncerter og festivaler i fremtiden, for det er klart her der kommer til at være det største marked for musikerne,” vurderer partner i PwC John G. Sørensen, der er medie- og underholdningsekspert.

Stort publikum til en lille scene

Selv om det danske musikmarked er lille i en international sammenhæng, har den danske musikscene et relativt stort publikum. Danskerne er således blandt de forbrugere, der internationalt set bruger flest penge på musik. Det har dog ikke reddet det danske musikmarked fra et kraftigt fald på 20 procent fra 2008 til 2012.

Den kedelige udvikling i musikmarkedet skyldes ikke mindst, at salget af CD’er helt kollapsede i 2011 og 2012. Alligevel ser fremtiden lys ud for den danske musikbranche, der er godt hjulpet på vej af, at Danmark har førertrøjen på, når det gælder vores adgang til internettet, og at mange danske kunstnere har forstået at tage tyren ved hornene og satset på de nye markedskanaler,” fortæller John G. Sørensen.

Det digitale salg af musik stiger eksplosivt

CD’en er i høj grad blevet erstattet af den digitale musik i de senere år, og den udvikling fortsætter for fuld kraft. Rapporten viser således, at det digitale salg af musik overstiger det fysiske musiksalg med knap 100 procent, når vi rammer 2017.

Det danske marked har allerede været igennem en dramatisk udvikling, hvor det fysiske musiksalg er blevet voldsomt udfordret af den teknologiske udvikling med digital musik. Og den udvikling fortsætter bestemt også i fremtiden og stiller stadig nye krav til musikerne om at følge med den digitale udvikling og ikke mindst kundens præferencer for brugen af musik,” slutter partner i PwC John G. Sørensen.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen dækker 50 lande og følgende 13 brancher: Tv-abonnement og -licens, tv-reklamer, internetadgang, internetreklamering, radio, reklamer i det offentlige rum, videospil, film, aviser, forbrugermagasiner, business-to-business, bøger og musik.
Undersøgelsen indeholder tal for medie- og underholdningsbranchens indtjening fra 2008-2012 samt forudsigelser om vækstudviklingen i branchen fra 2013-2017.

Læs mere om undersøgelsen og køb adgang til datamaterialet.

Mød os...

Uanset din virksomheds forretningsmæssige udfordring kan vi hjælpe dig med løsninger inden for revision, skat eller rådgivning.

Vi skal tale om:
Bestil møde
Mange tak

Vi kontakter dig og aftaler nærmere.