Detail- og dagligvarehandlen satser på teknologien

Topledere inden for detail- og dagligvarehandlen frygter ikke den teknologiske udvikling, men ser den tværtimod som en gylden mulighed for at finde nye kunder. Derfor står teknologisk innovation højt på agendaen i bestræbelserne for at nå de globale forbrugere. Det viser PwC’s årlige Global CEO Survey, hvor 344 CEO’er i spidsen for detail- og dagligvarehandlen har deltaget.

Et stort flertal (80 %) af toplederne fra detailhandel lister ”teknologisk fremskridt” som en af de globale tendenser, der vil forvandle deres virksomheder mest over de næste fem år. Blandt toplederne fra dagligvarehandlen er det 67 % af de adspurgte, der placerer emnet i top tre.

Selv om begge grupper ser de teknologiske fremskridt som en tendens, der kan forvandle deres virksomhed i fremtiden, er kun 34 % af toplederne inden for detailhandel og 38 % af toplederne fra dagligvarehandlen bekymret. Til sammenligning gælder det 47 %, når man ser samlet på undersøgelsen på tværs af brancher.

”Det er positivt, at toplederne inden for såvel detailhandlen som dagligvarehandlen omfavner teknologien, for det nytter ikke ret meget at kæmpe imod. Jeg tror, den positive tilgang skyldes, at mange allerede har oplevet, at de kan få flere produkter ud til deres kunder ved hjælp af ny teknologi,” udtaler parter i PwC Henrik Trangeled Kristensen, der er ekspert i detail- og dagligvarehandlen.

E-handel er med til at bane vejen

E-handel er et godt eksempel på, hvordan teknologien har forandret især detailhandlen. I år viste PwC’s ”Totale Retail Shopper” survey, at 41 % køber produkter via tablets mod kun 28 % i 2012, og 43 % køber produkter over smartphones mod 30 % i 2012. Det viser, at forbrugerne er åbne over for, at ny teknologi kan forbedre eller ændre deres købsoplevelse.

”Det er et faktum, at forbrugsmønstre og -adfærd har forandret sig. Derfor er det nødvendigt for detail- og dagligvareforhandlere at få fingeren på pulsen, når det kommer til denne ændrede adfærd, og hvordan man kan imødekomme forbrugerens behov,” påpeger Henrik Trangeled Kristensen.

Potentielle cyber-trusler holder heller ikke toplederne inden for detail- og dagligvarehandlen oppe om natten.  Kun henholdsvis 35 % og 41 % af de adspurgte er bekymrede for, at cybertrusler vil komme til at have betydning for væksten.

Forbrugerne handler færre steder

91 % af toplederne fra detailhandlen er ifølge undersøgelsen bekymrede for ændringer i forbrugeradfærd, hvoraf 28 % er meget bekymrede. Et af de potentielle skift kunne være, at forbrugeren shopper hos færre detailforretninger.

”Vores seneste undersøgelse viser, at stadig flere kun handler et enkelt sted. I år svarede hele 15 %, at de over de seneste 12 måneder kun havde handlet ét sted. Det er dobbelt så mange, som da vi spurgte i 2012,” påpeger Henrik Trangeled Kristensen.

Handel og forbrugs CEO’s har tendens til at se på økonomiske trusler på samme måde. De er enige om top fire for økonomiske politiske trusler for vækst: voksende skattebyrde, skattemæssige konsekvenser for gæld og underskud, overregulering og valutakursudsving.

”Når det kommer til forretningstrusler, står høje, flygtige råvarepriser øverst på listen. De fleste topledere inden for detail- og dagligvarehandlen vurderer, at de er nødt til at ændre deres forsyningskæde som svar på de globale forandringer,” fortæller Henrik Trangeled Kristensen.

Toplederne fra detail- og dagligvarehandlen står da også i spidsen, når det kommer til forandringsprogrammer. 32 % af toplederne fra detailhandlen og 34 % af toplederne fra dagligvarehandlen har allerede påbegyndt eller færdiggjort et forandringsprogram. Til sammenligning gælder det blot 24 %, når man ser samlet på undersøgelsen.

Læs resultaterne fra 17th Annual Global CEO Survey