De digitale medier hitter i mediebranchen

De digitale medier trækker væksten inden for medie- og underholdningsbranchen. Alle mediekategorier fra tv-abonnenter over videospil til radioreklamer vil således opleve, at væksten kommer fra de digitale platforme som mobilen og tabletten. Det viser den årlige publikation ’Global Entertainment and Media Outlook 2013-2017’ fra revisions-, skatte-, og rådgivningsfirmaet PwC.

Undersøgelsen fra PwC er en af de mest omfattende af sin art og dækker 50 lande og 13 brancher. Den konkluderer, at medie- og underholdningsbranchen fremover kommer til at tjene penge på de digitale ydelser. Det skyldes blandt andet, at bredbånd i husstandene globalt vil stige med 11 procentpoint til 51 % i 2017. Samtidig vil væksten i det mobile bredbånd stige med hele 31 procentpoint fra 2012 til 2017, så den når op på 54 %. Dermed vil flere have adgang til det mobile net end til nettet fra computeren.

Den digitale udvikling i branchen skyldes primært, at stadig flere får adgang til internettet, og at vi bliver stadig flere tablet- og smartphone-ejere. Det har hidtil været svært at tjene penge på vores medieforbrug på disse platforme, men vores undersøgelse peger på, at det er på vej til at vende,” fortæller partner i PwC John G. Sørensen, der er medie- og underholdningsekspert.

Digital innovation er nøglen til succes

Vores forbrug af digitale medie- og underholdningstjenester vil udgøre 44 % af det samlede forbrug i 2017 på de modne markeder som i Vesteuropa. Det er næsten en fordobling af niveauet i 2008. I Danmark når de digitale tjenester op på DKK 25,2 mia. af branchens samlede omsætning på DKK 55,2 mia. i 2017.

Medie- og underholdningsvirksomhederne vil fortsat gøre deres bedste for at få størst mulig kunde-indsigt. Samtidig gør de deres forretningsmodeller så fleksible som muligt, for det kræver konstant digital innovation at opnå succes,” påpeger John G. Sørensen om udviklingen.

Fordobling af indtjening i visse lande

Den største vækst finder man i lande som Kina, Brasilien, Indien, Rusland, Mellemøsten og Nordafri-ka, Mexico, Indonesien og Argentina. Disse lande fordobler deres andel af de samlede indtægter i medie- og underholdningsbranchen i perioden 2013-2017 og tegner sig for 22 % af de samlede globale indtægter i medie- og underholdningsbranchen i 2017. Det er næsten en fordobling fra 12 % i 2008.

Den årlige gennemsnitlige vækstrate for disse markeder er dobbelt så høj som vækstraten i medie- og underholdningsbranchen som helhed. Den voksende middelklasse samt tilstrømningen til byerne på disse markeder vil også bidrage til væksten for nogle af segmenterne i branchen,” forklarer John G. Sørensen

De modne markeder driver digitaliseringen

PwC’s undersøgelse viser, at det i høj grad er de mere modne markeder i Vesteuropa, Nordamerika, og Asien/Stillehavsområdet, som vil drive den globale digitalisering af medie- og underholdningsydelser.

Mens den generelle vækst er mere afdæmpet på de modne og teknologisk avancerede markeder i Vesteuropa, Nordamerika og Asien/ Stillehavsområdet, vil vi til gengæld opleve et globalt boom frem mod 2017 i det digitale forbrug af medie- og underholdningsydelser. Den stærke stigning i det digitale forbrug betyder, at de modne markeder vil opleve, at de digitale medier bliver større end de traditionelle i løbet af prognose-perioden,” siger John G. Sørensen.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen dækker 50 lande og følgende 13 brancher: Tv-abonnement og -licens, tv-reklamer, internetadgang, internetannoncering, radio, reklamer i det offentlige rum, videospil, film, aviser, forbrugermagasiner, business-to-business, bøger og musik.

Undersøgelsen indeholder tal for medie- og underholdningsbranchens indtjening fra 2008-2012 samt forudsigelser om vækstudviklingen i branchen fra 2013-2017.

Læs mere om undersøgelsen og få fuld adgang til datamaterialet på http://www.pwc.com/outlook.

Mød os...

Uanset din virksomheds forretningsmæssige udfordring kan vi hjælpe dig med løsninger inden for revision, skat eller rådgivning.

Vi skal tale om:
Bestil møde
Mange tak

Vi kontakter dig og aftaler nærmere.