De digitale musiktjenester har nået et vendepunkt

2013 blev et vendepunkt for de digitale musiktjenester, der oplevede en vækst på hele 34 % i 2013. Den positive udvikling spås til at fortsætte frem mod 2018 med en vækstrate på 10 %, hvor de digitale musiktjenester i Danmark vil omsætte for ca. DKK 800 mio. Det er dog ved live koncerter på fx årets festivaler, at musikbranchen henter langt størstedelen af sine indtægter. Det viser en ny rapport om underholdnings- og mediebranchen fra PwC.

Ifølge PwC’s årlige analyse Global Entertainment and Media Outlook 2014-2018 omsatte det danske musikmarked for DKK 2,4 mia. i 2013. Det er et fald fra 2009, hvor det tal var DKK 2,6 mia. I 2018 forventes musikmarkedet dog at vokse med 0,1 % til DKK 2,5 mia. Det er særligt inden for de digitale musiktjenester, at væksten tager fart i disse år. Fra 2012 steg de digitale tjenesters værdi med 34 % til DKK 461 mio. i 2013.

”De forskellige udbydere af digitale tjenester har for alvor fået fat på det danske marked i 2013, og de er lykkedes med at tiltrække et stort antal af nye abonnenter. Det er helt klart her, væksten er i markedet, og der er en villighed til også at betale for premium produkter”, fortæller Leif Ulbæk Jensen, der er partner og medieekspert i PwC.

Øget brug af streaming

Det er inden for streaming af musik, at vi kommer til at opleve den største vækststigning frem mod 2018, nemlig 17 %. De lovlige digitale musiktjenester syntes desuden at mindske brugen af download-tjenester, der krænker ophavsretten, ligesom der er tegn på, at brugere af abonnementstjenester faktisk også lytter til mere musik i dag.

”Der har været en positiv udviklingen inden for de digitale musiktjenester, og musikbrugerne er stadig mere tilbøjelige til at bruge streaming, når de lytter til musik. Det er med til at drive de danske digitale musikindtægter frem i år, hvilket i nogen grad kompenserer for faldet i det traditionelle fysiske salg af musik", fortæller Leif Ulbæk Jensen.

Live-scenen vokser støt

De danske musikere kan dog ikke nøjes med at hygge sig i pladestudiet, hvis de vil tjene penge. De skal fortsat ud til koncerter og festivaler, hvis de vil leve af musikken. I 2013 omsatte den levende musik for DKK 1,7 mia., hvilket svarer til 70 % af Danmarks samlede musikindtægter.

”Det danske koncertmarked har i en årrække været stabilt og har oplevet en støt stigende udvikling, men frem mod 2018 ser det ud til at falde en smule. Men vi kommer nok ikke til at opleve færre koncerter og festivaler i fremtiden, for det er klart her, der er det største marked for musikerne”, vurderer Leif Ulbæk Jensen.

For yderligere information kontakt partner Leif Ulbæk Jensen på mobil 2373 2160.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen dækker 55 lande og følgende 13 brancher: Tv-abonnement og -licens, tv-reklamer, internetadgang, internetannoncering, radio, reklamer i det offentlige rum, videospil, film, aviser, forbrugermagasiner, business-to-business, bøger og musik. Undersøgelsen indeholder tal for medie- og underholdningsbranchens indtjening fra 2009-2013 samt forudsigelser om vækstudviklingen i branchen fra 2014-2018.