Eksporteventyr kåret med pris på Fyn

Det blev Jan Falck-Schmidt i spidsen for Falck Schmidt Defence Systems A/S, der i år løb med prisen som Årets Ejerleder 2013 på Fyn. Prisen blev uddelt ved kåringen i DOK5000 i Odense, hvor 100 virksomhedsledere fra hele Fyn var med til at hylde den fynske succeshistorie.

Jan Falck-Schmidt løb med titlen som Årets Ejerleder 2013 på Fyn. Med en solid organisation i ryggen arbejder han hver dag ud fra en filosofi om at få soldaterne levende hjem, at have fokus på det enkelte menneske, og så skal det være sjovt at gå på arbejde. Det har resulteret i et eksporteventyr for fynske Falck Schmidt Defence Systems A/S.

Det har været et meget stærkt deltagerfelt i konkurrencen i år, og det var derfor en særlig fornøjelse at overrække prisen til Jan Falck-Schmidt, som velfortjent går videre til finalen og skal dyste mod de øvrige seks regionsvindere ved landskåringen,”  fortæller partner Mikael Johansen fra PwC og fortsætter:

Fra det øjeblik Jan Falck-Schmidt overtog virksomheden, og strategiplanen blev taget op af skuffen, har virksomheden gennemgået en fantastisk udvikling. Hovedfokus har været at gøre sig uafhængig af enkelte landes forsvarsbudgetter og en smal produktportefølje. Dette har Jan fået gennemført ved at sælge til et stort antal lande med en stadig bredere pallette af produkter.

Fokus på innovation og vækst

Dommerpanelet har vurderet, at Jan Falck-Schmidt driver Falck Schmidt Defence Systems A/S med høj omstillingsparathed og et væsentligt fokus på forskning og udvikling af produkter til fremtidens militær.

Hos Nykredit vil vi gerne ønske Jan Falck-Schmidt tillykke med prisen. Han har fået placeret virksomheden på det internationale landkort inden for forsvarsindustrien, og virksomheden afsætter i dag hele 95 % til eksport. Og der er forventninger til yderligere vækst på nye produkter og markeder,” fortæller områdedirektør Jens Østergaard fra Nykredit i Odense.

Positiv forventning til vækst hos ejerlederne

PwC’s analyse viser, at ejerlederne i årets konkurrence har endnu større forventninger til stigning i såvel antal ansatte som vækst i omsætning. I 2013 forventer ejerlederne, at deres omsætning om 3 år i gennemsnit er steget med 57 %. Det er en stigning i forhold til analysen i 2012, hvor den forventede omsætning hed 29 %.

Vi har oplevet en positiv udvikling, når vi ser på deltagerfeltet fra Fyn i årets konkurrence. Med prisen Årets Ejerleder kan vi forhåbentlig være med til at inspirere andre ejerledere i deres arbejde med at skabe vækstvirksomheder og til at stille skarpt på innovation, omstilling og forandring,” udtaler partner Mikael Johansen fra PwC.

De stærke konkurrenter

Falck Schmidt Defence Systems A/S er ikke den eneste virksomhed på Fyn med et flot resultat. De øvrige nominerede var:

Ole Johannes Teglgaard, der står i spidsen som ejerleder i Resolux ApS, der er underleverandør til primært vindmølleindustrien.

Enrico Krog Iversen, ejerleder i Universal Robots A/S, der udvikler og sælger robotarme, som let og enkelt kan automatisere og effektivisere kedelige, monotone og opslidende processer i industrien.

Om Falck Schmidt Defence Systems A/S

Falck Schmidt Defence Systems udvikler, fremstiller og leverer bl.a. elektrisk drevet teleskopiske master, Auxiliary Power Units (APU), strukturelle kompositter og instrumentering til kampsystemer til kunder i hele verden. Virksomheden har mere end 40 års erfaring og know how inden for bl.a. landbaserede våbensystemer.

Om prisen Årets Ejerleder

Det er PwC, Nykredit og Erhvervsorganisation Ejerlederne, som i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten og Microsoft, står bag prisen, som uddeles for 10. gang. Årets tema er innovation, forandring og omstilling.

De 7 regionale vindere går videre til landskåringen, som finder sted den 21. november 2013 hos PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup.

Juryen består af repræsentanter for Ejerlederne, Nykredit, PwC og sidste års vindere.

Omfattende udvælgelsesproces

Hvert år analyserer PwC ca. 3.000 ejerledede virksomheder ud fra offentlige regnskabstal. De skal overholde følgende krav:

• A/S – ApS
  • Minimum 10 ansatte
  • Etableret i minimum 5 år
  • Positiv egenkapital
  • Positivt resultat i seneste regnskabsår
  • Vækst i dækningsbidrag
  • Ejerlederen skal have både ejerandele og bestemmende indflydelse på driften af virksomheden.

Af disse udvælges ca. 75 til 100 virksomheder (10 til 15 virksomheder pr. region), som PwC’s eksperter interviewer personligt. Derefter står juryen klar til at mødes med hinanden og udvælge vinderne i hver region og en vinder på landsplan.