Optimismen er tilbage på det europæiske ejendomsmarked

27.02.2013 - Trods usikre økonomiske udsigter er optimismen ved at vende tilbage på det europæiske ejendomsmarked. Det viser undersøgelsen ”Emerging Trends in Real Estate Europe 2013”, som bl.a. revisions- skatte- og rådgivningsfirmaet PwC står bag. På intet tidspunkt siden kriseåret 2008 har branchens ledere givet udtryk for så stor en tro på vækst, som nu. Leder af afdelingen for fast ejendom i PwC, Jesper Wiinholt, mener ikke, det er fordi, at tiderne er bedre. Det er snarere en realisme, der er ved at indfinde sig i branchen.

Vækstmuligheder i krisens kølvand

Undersøgelsen fra PwC bygger på interviews med 500 førende eksperter inden for ejendomsbranchen. 54 % af dem, der beskæftiger sig med børsnoterede ejendomsselskaber forventer en forbedret bundlinje i 2013. Dermed er de børsnoterede ejendomsselskaber dem, der har den største optimisme i forhold til det kommende år. Overordnet set er troen på vækst i 2013 dog stor i næsten alle dele af branchen. Og det til trods for, at branchens førende eksperter ikke tror på samfundsøkonomiske forbedringer. Jesper Wiinholt fra PwC forklarer:

Kun 29 % af ejendomsbranchen tror på samfundsøkonomisk vækst i år. Alligevel er man igen begyndt at snakke om vækst i branchen. Det kan forklares med, at der i ejendomsbranchen er ved at opstå nicher med muligheder og markeder, der indeholder fornuftige ejendomsinvesteringer. Branchen er i høj grad begyndt at bruge de muligheder der opstår – også i en krisetid – til at skabe vækstmuligheder.

Han fortsætter:

Et godt eksempel på realismen i branchen er, at 78 % af de adspurgte eksperter mener, at krisen i Eurozonen giver dem nye forretningsmuligheder. Lave ejendomsprisen i Sydeuropa kunne være én af disse muligheder, som gør, at man med den rette forretningsmodel på rette tid og sted kan vækste i ejendomsmarkedet i 2013,” udtaler Jesper Wiinholt.

Grøn vækst tiltrækker investorer til København

På listen over de mest attraktive investeringsbyer ligger København på en 12. plads i Europa. Det er blandt andet byens grønne initiativer og massive investeringer i infrastruktur der gør, at investorerne også har udkig mod Danmarks hovedstad.

Københavns potentiale som investeringsby har ligget stabilt de seneste par år. Det er faktorer som en relativt stabil økonomi, voksende befolkningstal og klimavenlige investeringer, der bringer København ind i investorernes bevidsthed. Mange udenlandske investorer investerer i København og vi forventer, at det også er disse faktorer, der de kommende år skal bringe København endnu længere op på listen over attraktive investeringsbyer,” udtaler Jesper Wiinholt.

Tyske byer topper listen

De tyske storbyer topper i år listen over attraktive investeringsbyer. München indtager førstepladsen, Berlin ligger på andenpladsen mens Hamborg er at finde på femtepladsen. Det skyldes, at byerne leverer en høj grad af investeringssikkerhed.

London, som af mange betragtes som Europas ultimative sikre havn, er med en tredjeplads den by, der har taget det største spring op ad listen i dette års rapport. Investorerne er stadig tiltrukket af markedets størrelse og likviditeten på markedet for fast ejendom i London, ligesom den stabile britiske valuta og byens evne til ikke at ligge under for de økonomiske forhold, der hersker i resten af Storbritannien og i Europa, ses som en fordel.

Samlet set er de byer, der står højest på listen, større, vesteuropæiske knudepunkter med international appel og de bedste økonomiske udsigter. I modsætning hertil er de byer, der klarer sig dårligst i undersøgelsen, at finde i de lande, der er mest plaget af eurozonekrisen, eller som kæmper med at komme videre efter den økonomiske nedsmeltning i 2008, såsom Athen, Lissabon, Dublin, Madrid og Barcelona,” udtaler Jesper Wiinholt.

1. München – Byens stærke og likvide marked er tiltrækkende for investorer, som leder efter pålidelige lokaliteter, der er modstandsdygtige over for den økonomiske uro. München har en blanding af globale og mellemstore virksomheder, og der er ekspanderende tendenser inden for bioteknologi, miljøvidenskab og medieindustrien.
  2. Berlin – Byen har et voksende renomme som et teknologicentrum med mere end 15.000 tech-virksomheder med en årlig omsætning på EUR 19 mia. Berlins omdømme som kulturelt centrum sikrer desuden, at byen modtager et stort antal besøgende, hvilket gavner såvel udlejnings- som hotelsektoren.
  3. London – Den engelske hovedstad er en af de byer, som har taget det største spring opad i årets undersøgelse, hvilket bl.a. skyldes byens status som en af verdens absolut mest sikre havne. Der er nogen, der mener, at opsvinget i værdierne nu er tilendebragt, men mange ser dog stadig muligheder på mikro-markedet, især i boligsektoren, hvor der især er interesse for førsteklasses boliger i de absolut mest attraktive områder samt boliger i den endnu ikke udforskede private sektor for udlejning.
  4. Istanbul – Mens de andre fire byer i toppen af listen appellerer til investorerne på grund af deres dybt rodfæstede sikkerhed, er Istanbul stadig det mest populære sted for fremtidige udviklingsmuligheder. Byens spændende potentiale hvad angår fast ejendom drives fremad af en økonomisk vækst, som er på højde med Kinas, og en demografi, hvor gennemsnitsalderen i Tyrkiet ligger på kun 29 år.
  5. Hamburg – Investorernes interesse i Tysklands næststørste by er baseret på byens status som sikker havn. Hamborg nyder godt af den mangfoldige blanding af globale lejere og indenlandske, små og mellemstore virksomheder.

Jesper Wiinholt
Mail: jew@pwc.dk

Top 10 over europæiske byer med højeste ejendomsinvesteringer i øjeblikket

2013 placering 2012 placering Ændring
1 München 2 +1
2 Berlin 4 +2
3 London 10 +7
4 Istanbul 1 -3
5 Hamborg 7 +2
6 Paris 6 0
7 Zürich 8 +1
8 Stockholm 5 -3
9 Moskva 9 0
10 Warszawa 3 -7

Emerging Trends in Real Estate® Europe

Emerging Trends in Real Estate® Europe er en rapport udgivet af Urban Land Institute (ULI) og PricewaterhouseCoopers (PwC) i fællesskab hvert år siden 2003. Rapporten ser på udsigterne for europæiske investeringer i fast ejendom og udviklingstendenserne på dette område, ejendomsfinansiering og kapitalmarkederne samt tendenserne opdelt på ejendomssektor og geografisk område. Rapporten er baseret på holdningerne blandt mere end 500 internationalt førende eksperter inden for fast ejendom, herunder investorer, entreprenører, långivere, ejendomsmæglere og konsulenter.

En analyse udarbejdet af Dirk Brouen, professor i ejendomsøkonomi ved Tilburg University, hvori han sammenligner ejendomsindeksets faktiske resultater for ejendomsmarkedet med tidligere forudsigelser vedrørende de nye tendenser, viser, at rapporten i 8 ud af de 10 foregående år har haft ret i sine forudsigelser vedrørende den overordnede tendens for det europæiske ejendomsmarked.

Om Urban Land Institute

Urban Land Institute (www.uli.org) er et globalt, almennyttigt uddannelses- og forskningsinstitut, som støttes at sine medlemmer. Instituttets mission er at sikre en ansvarlig brug af landområder samt skabe og opretholde velfungerende samfund over hele verden. Instituttet, som blev grundlagt i 1936, har omkring 30.000 medlemmer, der repræsenterer alle aspekter af anvendelse af landområder og udviklingstiltag.