Vendepunkt i ejendomssektoren i 2011 udebliver

Det europæiske ejendomsmarked må indstille sig på strengere lovgivning og strammere kreditter, viser årets undersøgelse Emerging Trends in Real Estate®: Europe 2011 fra PwC og ULI. København viser dog tegn på fremgang.

København, 23. februar 2011
- På grundlag af en undersøgelse blandt 600 af ejendombranchens førende spillere, herunder investorer, entreprenører, finansieringsgivere og mæglere, forudsiger de kommercielle prognoser, at 2011 ikke vil blive året, hvor man ser det vendepunkt, som den europæiske ejendomsbranche havde håbet på. Det forventes således, at der vil opstå et ”todelt” marked, som afspejler en fortsat udvidelse af kløften mellem de investeringsmæssige ”godbidder” og en form for ”andenrangs” ejendomsmarked. Svarpersonerne forventer en fortsat nedgang i branchens aktiviteter ud over hele Europa.

København i fremgang

Rapporten ser bl.a. på investeringsudsigterne i hovedstæderne i Europa. På trods af at det store vendepunkt er udeblevet, er der tegn på fremgang for den danske hovedstad. København springer syv pladser siden sidste år og ligger med en 14. plads nu inden for top 15 for investeringer i bestående porteføljer. Det er dog kun et lille lyspunkt, mener PwC.

”I Danmark kæmper markedet stadig med efterveerne af finanskrisen. Det er vores vurdering at der stadig er en stor ejendomsmasse, der ikke har fundet de endelige ejere”, udtaler Jesper Wiinholt, der er leder af PwC’s ejendomsgruppe i Danmark.
”Det bliver interessant at se, om banker og kreditforeninger i de kommende år fortsat vil forsøge at holde engagementerne flydende og afvente bedre tider, eller om erfaringerne fra det seneste år vil afstedkomme et pres fra aktionærer og kontrolmyndigheder om en mere brutal håndtering af disse engagementer”, siger han.

Generel vækstoptimisme ikke til stede i ejendomsmarkedet

I januar præsenterede PwC topleder-undersøgelsen ”Global CEO Survey 2011” på World Economic Forum’s årsmøde (www.pwc.dk/ceosurvey). Her var den altoverskyggende trend en stor vækstoptimisme for det kommende år, på tværs af landegrænser og på tværs af brancher. Dette står dog i skærende kontrast til troen hos aktørerne i ejendomssektoren.

“Aktørerne på ejendomsmarkedet står stadig over for store udfordringer. Der vil fortsat ikke være adgang til traditionel låntagning med henblik på refinansiering af ejendomme med tomme lejemål eller til ejendomme, som kræver istandsættelse”, forklarer Jesper Wiinholt fra PwC.
”Et væsentligt tema vil være den fortsatte nedgang inden for branchen, og vinderne vil være dem, der er bedst til at forvalte sin formue, frem for dem, der foretager opportunistiske investeringer”, siger han.

Gamle kendinge stadig stærke

Svarpersonerne i ”Emerging Trends in Real Estate Europe 2011” udtrykker alvorlig bekymring med hensyn til udkantsområderne, selv inden for samme land. Med en så risiko-uvillig kapital vil de byer, der står stærkt, såsom München, London og Paris, fortsat suge investeringer til sig som de eneste steder, hvor efterspørgslen fra lejerne vil være stærk. Andre byer, som investorerne vil foretrække, vil sandsynligvis omfatte Istanbul, Stockholm, Berlin og Hamburg, hvorimod investorerne forventes at ville undgå Dublin, Athen, Lissabon og Budapest.

Den gode nyhed er ifølge rapporten, at der i år forventes at være forbedrede muligheder for at opnå finansiering af fast ejendom (”real estate equity”). Dette forventes at blive resultatet af et øget antal investorer fra Asien og Stillehavsområdet samt fra institutioner såsom forsikringsselskaber og private kapitalfonde. Dog er det den almindelige mening, at selv om der kommer nye aktører, vil det tage dem lang tid at få fodfæste, og de vil kun i en vis grad kunne dække behovet.

Mere om undersøgelsen og rådgivning om fast ejendom på:

For spørgsmål til denne meddelelse, kontakt:

• Claus Fonnesbech, presseansvarlig: 3945 3577 / 2588 4107 / cfo@pwc.dk
  • Jesper Wiinholt, partner: 3945 3311 / 2169 1921 / jew@pwc.dk

Om Urban Land Institute

Urban Land Institute (www.uli.org) er et globalt, almennyttigt uddannelses- og forskningsinstitut, som støttes at sine medlemmer. Instituttets mission er at sikre en ansvarlig brug af landområder samt skabe og opretholde velfungerende samfund over hele verden. Instituttet, som blev grundlagt i 1936, har omkring 30.000 medlemmer, der repræsenterer alle aspekter af anvendelse af landområder og udviklingstiltag.