Forbrugerne flytter teknologimarkedet

Teknologivirksomhederne, som vi kender dem i dag, er under hastig forandring. Apps og service får stadig større betydning for markedet, og udviklingen er i høj grad drevet af forbrugerne. Det viser en ny rapport om de 100 største softwarevirksomheder.

PwC’s seneste rapport om softwarebranchen ’Global 100 Software Leaders’ viser, at de 100 største virksomheder i branchen formåede at løfte deres indtægter fra salg af software med beskedne 5 % til 255 mia. US dollars, mens indtægter fra Software-as-a-service (SaaS) stiger med hele 60 % i top 100 til 20 mia. US dollars.
Rapporten peger desuden på en række trends, der er med til at forandre branchen: Brugervenlige apps i skyen, hardware-virksomheder der tilbyder softwareydelser, og ikke-teknologiske virksomheder, der går digitalt.

”I takt med at verden bliver mere og mere digital, ser vi i øjeblikket begyndelsen til enden på det traditionelle teknologimarked. Udviklingen er drevet af de nye forbrugsmodeller, og teknologivirksomheder kan ikke længere kun fokusere på et segment, såsom software eller hardware eller tjenester,” påpeger Leif Ulbæk Jensen.

”Det betyder, at softwarevirksomheder er begyndt at satse på de meget brugervenlige applikationer fremfor de mere komplekse produkter. Applikationerne gøres nemt tilgængelige i skyen eller bliver installeret lokalt på kundens computere frem for på en server ude i byen.”

Hardwarevirksomheder blander sig i toppen

I kampen om at kunne levere et konkurrencedygtigt produkt, er hardwarevirksomhederne også begyndt at satse på softwareydelser.

”Vi ser pludselig, at Dell dukker op på listen over de 100 største software-virksomheder. Det skaber lidt tumult og forvirring, når markedet på denne måde er i opbrud, og alle må indstille sig på de nye vilkår. De, der er hurtige, fleksible og i stand til at tilpasse deres forretningsmodeller til de nye vilkår, kommer til at klare sig godt i den nye konkurrence,” vurderer Leif Ulbæk Jensen og fortsætter:

”Samtidig oplever vi også, at softwarevirksomheder satser på hardware i kampen om at kunne tilbyde kunderne såvel det fysiske produkt som servicedelen. Microsoft’s køb af Nokia’s mobilenhed er et eksempel herpå”

Ingen vej uden om digitalisering

Hvad mere er, virksomheder der hidtil har haft meget lidt at gøre med teknologi, er i fuld gang med at digitalisere deres produkter og tjenester med software for at kunne levere mere værdi til kunderne. Det amerikanske sportstøjfirma Under Armour har for nylig købt MapMyFitness for at kunne tilbyde sine kunder sportstøj med et digitalt træningssystem.

”Man kan spørge, hvad det overhovedet vil sige at være en softwarevirksomhed i dag. Det bliver stadig sværere at svare på, da stadig flere virksomheder i dag benytter software som en integreret del af deres produkter i kampen om at differentiere sig. Dermed kan man sige, at tidligere skillelinjer mellem software, hardware og ikke-teknologiske virksomheder så småt er udvisket,” slutter Leif Ulbæk Jensen.