PwC's holdning til FSR-undersøgelse om bestyrelser

11.10.2012 - En række medier herunder DR og JP bringer i dag en historie om, at danske revisorer slår alarm over, at mange danske virksomheders bestyrelser ikke har den fornødne viden og kompetencer. Baggrunden er en intern analyse fra "FSR - danske revisorer", som er baseret på 229 respondenter.

Det fremgår bl.a. af JP's omtale, at "kun knap 20 pct. af revisorerne vurderer således, at bestyrelserne generelt i øjeblikket har det miks af kompetencer og erfaringer, der er nødvendigt for kunne tackle de finansielle udfordringerne de kommende tre år. Men de nødvendige udskiftninger kan have lange udsigter. Mange bestyrelser mangler i høj grad selvkritik. Mange bestyrelser drøfter kun sjældent deres egen sammensætning og kompetencer, påpeges det."

PwC, som er landets største revisionsvirksomhed, tager afstand fra undersøgelsen, dels fordi analysen ser ud til at hvile på et tyndt grundlag i forhold til børsnoterede selskaber (5% af de inviterede til at respondere), og dels fordi analysens resultater ikke svarer til vores subjektive observationer. Managing partner Kim Füchsel udtaler:

"Det generelle billede, som tegnes på baggrund af FSR's undersøgelse, kan vi på ingen måde genkende i PwC.

Der er stigende krav til bestyrelsesarbejdet, ja, men der er samtidig en stor indsats fra bestyrelsesmedlemmernes side for at opkvalificere kompetencerne til de stigende krav. Vi oplever også en stigende aktivitet i forhold til gennemførelse af bestyrelsesevalueringer, og til opkvalificering af kompetencer. Særligt i topsegmentet hos både de børsnoterede og private virksomheder ser vi, at der netop gennemføres udskiftninger for at sikre den rette sammensætning af bestyrelsens kompetencer."

Også hos de mindre virksomheder ser PwC stigende aktivitet. Kim Füchsel udtaler: "Der er fokus på bestyrelsens rolle og sammensætning, og hos mange mindre og mellemstore virksomheder oplever vi også et stigende engagement i forhold til opkvalificering af kompetencer."

Kim Füchsel, PwC,
Telefon: 3945 3216 / 4034 3140
Mail: kif@pwc.dk

Mikael Sørensen, PwC,
Telefon: 3945 9102 / 4011 4219,
Mail: mhs@pwc.dk

Om PwC

PwC er verdens største revisions-, skatte- og rådgivningshus. Det handler om dig, når du vælger PwC som revisor, rådgiver eller som rammen for din karriere. Vores vision er at skabe værdi i de relationer, vi indgår i, og vi ved, at vores kunder og medarbejdere ser forskelligt på, hvad værdi er for dem. Derfor vil du opleve, at vi bestræber os på at sætte os i dit sted, forstå dine behov og din forretning, før vi peger på konkrete løsninger. I Danmark samarbejder over 1.700 PwC’ere fra 17 kontorer hver dag om at hjælpe vores kunder med deres succes, og de trækker på et netværk med mere end 168.000 kolleger fra hele verden. Sammen tilbyder vi branchespecifikke løsninger bygget på kvalitet og tillid: Løsninger der skaber størst mulig værdi for vores kunder og medarbejdere - og dermed også for os selv.