Global Top 100 for børsværdi:

Amerikanske selskaber bedre ud af krisen end de europæiske

De amerikanske selskaber dominerer fortsat Global Top 100 for børsværdi med et stigende antal virksomheder siden 2008, mens antallet af europæiske virksomheder er faldet markant. Danske Novo Nordisk er nu med i Top 100 som eneste danske selskab. Det viser en ny analyse foretaget af revision-, skatte- og rådgivningsvirksomheden PwC.

Antallet af amerikanske virksomheder på Global Top 100 er i dag på 43 mod 35 i 2008. Samtidig er antallet af europæiske virksomheder på listen faldet til 14 virksomheder i dag mod 26 i 2008. Otte ud af ti selskaber på top 10 er amerikanske. De kinesiske selskaber har samlet fortsat andenpladsen i børsværdi, men den er næsten 5 gange mindre end de amerikanske selskabers børsværdi.

Udviklingen viser, at de europæiske selskaber har været værst ramt af faldende børsværdier. I Danmark er vi ligesom de andre lande i eurozonen påvirket af den store usikkerhed på finansmarkederne. Derfor har vi i en lang periode ikke set børsintroduktioner i Danmark, indtil Matas kom på børsen,” siger Jens Otto Damgaard, partner og ekspert i børsintroduktioner i PwC.

Af de 26 europiske selskaber, som befandt sig i top 100 i 2008, er der kun 14 tilbage i 2013. De selskaber, der er faldet ud, stammer fra Tyskland (5), Frankrig (5), Spanien (3), Italien (2) samt 1 fra henholdsvis Holland, Finland og Luxemburg. Dette afspejler også i nogen grad faldet i værdien af euroen over for dollaren.

67 af selskaberne fra 2008 har overlevet på top 100, og der kræves en børsværdi på USD 70 milliarder, der er næsten uændret fra 2008, for at komme på listen.

De amerikanske selskaber fører an

De amerikanske virksomheder dominerer listen, men det mest bemærkelsesværdige er USA’s evne til at skabe nye børsgiganter.

For 15 år siden var virksomheder som Apple og Google relativt langt nede på listen som henholdsvis nummer 41 og nummer 36. I dag er disse virksomheder henholdsvis nummer 1 og 3 på listen over de 100 globale selskaber med den største børsværdi,” fortæller Jens Otto Damgaard og fortsætter:

Amerikanske virksomheder i vækstsektorer såsom sundhedssektoren og forbrugerservice viser samme fremgang. Karakteristisk for disse virksomheder er at skabe forretningsmodeller, som udnytter udviklingen på globalt plan. De amerikanske virksomheder har tilsyneladende dette innovative drive i højere grad end andre regioner og lande.

Apple er ikke den eneste førende højdespringer fra teknologibranchen på listen. Google har bevæget sig fra en 36. plads helt op på en 3. plads på listen, og IBM, som har bevæget sig op fra nr. 27 til nr. 9 på listen, viser en lignende positiv udvikling.

Konstant innovation og den voksende indflydelse, som teknologien har på vores dagligdag, er de vigtigste årsager til teknologivirksomhedernes samlede succes. Disse virksomheders vækst og succes er global og er ikke begrænset til hjemmemarkederne,” siger Jens Otto Damgaard.

Teknologisektoren og forbrugerservice er højdespringere

Børsnoterede selskaber med den største børsværdi kommer fra teknologi-, forbrugerservice- eller sundhedssektoren, og de fleste er amerikanske virksomheder. Og ser man på, hvor de største stigninger har fundet sted, udviser teknologisektoren (ca. 35 %) og forbrugerservice (næsten 400 %) de største stigninger i børsværdien på top 100-listen.

De fem virksomheder, der er steget mest på listen, tilførte tilsammen en børsværdi på USD 701 milliarder på bare fem år. Teknologigiganterne tegnede sig for langt de største stigninger. Apple steg med hele USD 290 milliarder i perioden, og Google steg med USD 125 milliarder,” fortæller Jens Otto Damgaard og fortsætter:

På den anden side blev børsværdien af de fem selskaber, som faldt mest på listen, reduceret med i alt USD 737 milliarder. Tre af disse er olie-, gas- og energiselskaber."

Fra et niveau på USD 13,5 billioner i 2008 havde den økonomiske krise i 2009 reduceret børsværdien med mere end USD 5 billioner. Det har taget fire år for børsværdierne at komme sig igen og nå op på niveauet før krisen, viser PwC’s analyse. Fra et lavt niveau på USD 8,4 billioner i 2009 har verdens 100 største selskaber nu en samlet børsværdi på USD 13,6 billioner.

Den kinesiske vækst resulterer ikke i børsnoteringer

På trods af størrelsen af og den betydelige vækst i den kinesiske økonomi udviste virksomheder fra Kina/Hong Kong ikke så stor vækst i børsværdien, som man måske kunne forvente. Der er kun 9 selskaber fra Kina/Hong Kong på top 100 mod 8 selskaber i 2008.

På trods af en meget fremgangsrig økonomi i perioden har der ikke været nogen egentlig opadgående tendens siden 2008.  De 9 selskaber, som man finder på listen i 2013, stammer primært fra bank-, forsikrings- og energisektoren, der jo ikke globalt har haft samme vækst som eksempelvis  teknologisektoren,” forklarer Jens Otto Damgaard.

Om analysen

PwC har i sin seneste rapport udarbejdet en top 100 over globale virksomheder baseret på deres børsværdi og sammenlignet de årlige bevægelser fra marts 2008 til marts 2013. Ud over at identificere de største stigninger og fald undersøger rapporten også, hvilke dynamikker man ser i de forskellige lande og sektorer, ligesom den analyserer, hvordan det globale landskab har ændret sig.

Læs hele rapporten