Nu starter konkurrencen om at blive Årets Ejerleder 2013

Prisen til de modigste talenter med egen virksomhed

Det kræver mod at have talent. Det ved enhver succesfuld ejerleder. Knap 100 ejerledede virksomheder har nu klaret skærene og er med i konkurrencen om at blive Årets Ejerleder 2013.

Det er PwC, Nykredit, Erhvervsorganisation Ejerlederne og Morgenavisen Jyllands-Posten, der med prisen Årets Ejerleder hylder personer med modet til at satse på talent og egen virksomhed. Det er 10. gang, at prisen bliver uddelt.

”Vi sætter med konkurrencen fokus på de udfordringer, som ejerledede virksomheder har i dag og hylder de modigste talenter. Vigtigst er det at få sat ord på, hvad det er, de bedste ejerledere gør for at skabe vækst,”  fortæller Poul Spencer Poulsen, partner i PwC. Han fortsætter:

”For at finde den helt rigtige vinder gennemfører vi dybdegående interviews med hver enkelt af de ejerledere, der er kommet med i konkurrencen. Her vurderer vi blandt andet virksomhedens forretningsgrundlag og evne til at innovere og forandre, så vi får et meget nuanceret billede af virksomhederne.”

Innovation. Forandring. Omstilling.

Den succesfulde ejerleder tør kaste sig ud i innovative ideer, skabe radikale forandringer og være omstillingsparat i forhold til markedet. Årets Ejerleder 2013 sætter derfor fokus på innovation, forandring og omstilling.

”Ejerlederne er en stærk rygrad i dansk økonomi, og derfor er det vigtigt at sætte fokus på, hvordan de dygtigste klarer sig. Nykredit er med i Årets Ejerleder, fordi vi mener, det er vigtigt med gode eksempler til at inspirere andre ejerledede virksomheder om, at det kan betale sig at være innovativ og omstillingsparat. De bedste er ofte dem, som inddrager professionel kompetence i bestyrelsen, arbejder målrettet med strategi og er åbne for nye initiativer. Det er områder, vi som bank lægger stor vægt på, når ejerlederne kommer til os, for at tale finansiering og vækst,” fastslår Retaildirektør Henrik Rasmussen fra Nykredit.

Kontakt

For yderligere information kontakt Poul Spencer Poulsen fra PwC på mobil 21 23 03 66 eller psp@pwc.dk eller Henrik Rasmussen fra Nykredit på 44 55 61 05 eller hera@nykredit.dk.

Regionskåringerne afholdes den 29. oktober - 14. november 2013:

29. oktober - Region Nordjylland - Nykredit, John F. Kennedys Plads, 9100 Aalborg
31. oktober - Region Midtjylland - ARoS, ARoS ALLÉ 2, 8000 Aarhus C
5. november - Region Vestjylland - MCH Herning kongrescenter, 7400 Herning
6. november - Region Syd- og Sønderjylland - PwC, Herredsvej 32, 7100 Vejle
7. november - Region Fyn - Odense - DOK 5000, Havnegade 18, 5000 Odense C
12. november - Region Sjælland - PwC, Ndr. Ringgade 70 C, 4200 Slagelse
14. november - Region Hovedstaden - Nykredit, Kalvebod Brygge 47, 1780 København V

Blandt de regionale vindere går 3 nominerede videre til Landkåringen, som finder sted 21. november 2013 hos PwC, Strandvejen 44 i Hellerup.

Juryen består af repræsentanter for Ejerlederne, Nykredit, PwC og sidste års vinder Peter Eriksen, Nilpeter A/S.

Tidligere landsvindere

Peter Eriksen fra Nilpeter A/S (2012), Jørgen Hallundbæk fra Welltec A/S (2011), BK Engineering A/S. Udvikling og design af solcelleanlæg (2010), KM Telecom A/S (2009), Webtop A/S. Designer og implementerer løsninger baseret på Microsoft Sharepoint (2008), Expo-Net Danmark A/S (2007).

Omfattende udvælgelsesproces

Hvert år analyserer PwC 3.000 ejerledede virksomheder ud fra offentlige regnskabstal. De skal overholde følgende krav:

• A/S – ApS
  • Minimum 10 ansatte
  • Etableret i minimum 5 år
  • Positiv egenkapital
  • Positivt resultat i seneste regnskabsår
  • Vækst i dækningsbidrag
  • Ejerlederen skal have både ejerandele og bestemmende indflydelse på driften af virksomheden.

Af disse udvælges ca. 75-100 virksomheder (10-15 virksomheder pr. landsdel), som PwC’s eksperter interviewer personligt. Derefter står juryen klar til at mødes med hinanden og udvælge vinderne i hver landsdel og en vinder på landsplan.