Lakridskongen kåret med pris i Hovedstaden

Det blev Johan Bülow i spidsen for Lakrids by Johan Bülow A/S, der i år løb med prisen som Årets Ejerleder 2013 i Hovedstaden. Prisen blev uddelt ved kåringen hos Nykredit på Kalvebod Brygge, hvor virksomhedsledere fra hovedstadsområdet var med til at hylde succeshistorien, der oprindeligt startede i et køkken på Bornholm.

Johan Bülow løb med titlen som Årets Ejerleder 2013 i Hovedstaden. Som 22-årig startede han Lakrids by Johan Bülow A/S i sin mors køkken på Bornholm med en stærk overbevisning om, at der gemte sig et kæmpe uudnyttet potentiale i lakrids. I dag står han i spidsen for 70 fuldtidsansatte, 6 butikker og sælger sin lakrids gennem flere specialforretninger samt online.

”Det har været et meget stærkt deltagerfelt i konkurrencen i år, og det var derfor en særlig fornøjelse at overrække prisen til Johan Bülow, som velfortjent går videre til finalen og skal dyste mod de øvrige seks regionsvindere ved landskåringen,”  fortæller partner Flemming Eghoff fra PwC i Hellerup og fortsætter:

”Johan har arbejdet meget målrettet med at brande Lakrids by Johan Bülow. Derigennem har han ikke blot skabt en efterspørgsel efter lakrids, men specifikt efter virksomhedens produkter. Det har i høj grad medvirket til, at han kan præsentere flotte økonomiske resultater.”

Fokus på innovation og vækst

Dommerpanelet har vurderet, at Johan Bülow driver Lakrids by Johan Bülow A/S med høj omstillingsparathed og med en kontrolleret vækst i eksport både på eksisterende og nye markeder.

”Hos Nykredit vil vi gerne ønske Johan Bülow tillykke med prisen. Han driver en velkonsolideret virksomhed, der fortsat opnår imponerende forrentning af egenkapitalen. Finansiering af ekspansionen sker via driften og har derfor meget lav gearing,” fortæller områdedirektør Vagn Holm fra Nykredit i Hovedstaden.

Positiv forventning til vækst hos ejerlederne

PwC’s analyse viser, at ejerlederne i årets konkurrence har endnu større forventninger til stigning i såvel antal ansatte som vækst i omsætning. I 2013 forventer ejerlederne, at deres omsætning om 3 år i gennemsnit er steget med 57 %. Det er en stigning i forhold til analysen i 2012, hvor den forventede omsætning hed 29 %.

”Vi har oplevet en positiv udvikling, når vi ser på deltagerfeltet fra Hovedstaden i årets konkurrence. Med prisen Årets Ejerleder kan vi forhåbentlig være med til at inspirere andre ejerledere i deres arbejde med at skabe vækstvirksomheder og til at stille skarpt på innovation, omstilling og forandring,” udtaler Flemming Eghoff fra PwC.

De stærke konkurrenter

Lakrids by Johan Bülow A/S er ikke den eneste virksomhed i Hovedstaden med et flot resultat. De øvrige nominerede var:

• Ilse Jacobsen fra Ilse Jakobsen Hornbæk A/S. Ilse Jacobsen blev kendt for sine gummistøvler, hvor hun så potentiale i et udækket behov for et trendy kvalitetsprodukt.
  • Peter Borregaard fra Procom A/S i Frederikssund, der bl.a. sælger antenner. Siden han blev direktør og medejer i 2008, har virksomheden gennemgået flere radikale forandringer, som har ført til en omsætningsrekord for virksomheden.

Kontakt

For yderligere information kontakt PR-ansvarlig Malene Billund fra PwC på mobil 51332378 eller seniorkonsulent Carl Johan Corneliussen fra Nykredit på mobil 26152127.

Om Lakrids by Johan Bülow A/S

Lakrids by Johan Bulow forhandles herhjemme i specialbutikker og Lakrids by Johan Bülow 6 egne forretninger, nemlig i Magasin på Kgs. Nytorv og i Lyngby, i Aarhus, i Svaneke på Bornholm, i Tivoli og i Københavns lufthavn. Lakrids by Johan Bülow leverer også varer til store danske og udenlandske virksomheder til julegaver, mødeforplejning, kundegaver, mv.

Om prisen Årets Ejerleder

Det er PwC, Nykredit og Erhvervsorganisation Ejerlederne, som i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten og Microsoft, står bag prisen, som uddeles for 10. gang. Årets tema er innovation, forandring og omstilling.

De 7 regionale vindere går videre til landskåringen, som finder sted den 21. november 2013 hos PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup.

Juryen består af repræsentanter for Ejerlederne, Nykredit, PwC og sidste års vindere.

Omfattende udvælgelsesproces

Hvert år analyserer PwC ca. 3.000 ejerledede virksomheder ud fra offentlige regnskabstal. De skal overholde følgende krav:

• A/S – ApS
  • Minimum 10 ansatte
  • Etableret i minimum 5 år
  • Positiv egenkapital
  • Positivt resultat i seneste regnskabsår
  • Vækst i dækningsbidrag
  • Ejerlederen skal have både ejerandele og bestemmende indflydelse på driften af virksomheden.

Af disse udvælges ca. 75 til 100 virksomheder (10 til 15 virksomheder pr. region), som PwC’s eksperter interviewer personligt. Derefter står juryen klar til at mødes med hinanden og udvælge vinderne i hver region og en vinder på landsplan.