PwC går ind i markedet for pensionsrådgivning

Pensionsmarkedet flytter sig hele tiden, og det stiller store krav til virksomheder, der ønsker at sikre den bedste pensionsløsning til deres medarbejdere. Derfor går PwC nu ind i markedet med mangeårige pensionsekspert Kim Sejer i spidsen og tilbyder pensionsrådgivning, der optimerer virksomhedernes pensionsaftaler.

PwC etablerer nyt forretningsområde inden for pensionsmarkedet med Kim Sejer i spidsen. Formålet er at tilbyde pensionsrådgivning fra en  pensionsmægler, da det ligger godt i forlængelse af revision-, skatte- og rådgivningsfirmaets øvrige ydelser.

”Vi vil gerne kunne tilbyde vores kunder en benchmark af deres pensionsaftale til medarbejderne, og da udgifterne til pension udgør en væsentlig post i mange virksomheder, finder vi det naturligt at kunne rådgive vores kunder om, hvor de får mest værdi for pengene, også når det gælder pensionsordninger,” fortæller Brian Christiansen, partner fra PwC.

Markedet flytter sig hastigt

Langt hovedparten af de danske virksomheder tilbyder i dag deres ansatte en pensionsordning. Det kan være svært at følge med udviklingen i markedet, og det har vist sig, at det godt kan betale sig at tage sin pensionsordning op til revidering hver tredje til fjerde år.

”Vi vil gerne skærpe virksomhedernes interesse for løbende at sikre medarbejderne den bedste pensionsordning og rådgivning. Vi har forståelse for, at der bliver løbet stærkt i øjeblikket i de danske virksomheder, og tilbyder derfor at hjælpe med at optimere pensionsaftalen til glæde for både medarbejderen og virksomheden,” fortæller partner i PwC Kim Sejer.

På kundens side

Den nye rådgivningsydelse fra PwC står på to ben: Den indeholder, dels rådgivning til virksomhederne i forhold til at vælge den rigtige pensionsaftale, dels rådgivning om valg af den rette serviceaftale, der sikrer rådgivning af de enkelte medarbejdere.

Dermed adskiller ydelsen sig fra de fleste andre spillere på markedet, hvor pensionsselskabet eller mægleren selv står for at rådgive medarbejderne.

”Vi indgår en abonnementsaftale med kunden, hvor vi løbende gennemgår kundens pensionsaftale og giver råd til, hvad vi mener er god rådgivning af medarbejderne. Vi ønsker i virkeligheden at bringe kunden og pensionsselskabet tæt på hinanden. Og hvis der undervejs skulle opstå problemer, går vi ind og sikrer, at kunden får sin ret,” forklarer Kim Sejer. Brian Christiansen uddyber:

”Med den nye ydelse står vi som konsulenter 100 procent på kundens side. Vi sikrer, at de får den pensionsløsning, der passer bedst til virksomheden, og derefter følger vi løbende op og reviderer aftalen, som vi gør det i mange andre sammenhænge i PwC.”

Resultaterne taler for sig selv

Som en af de ganske få i Danmark har Kim Sejer mere end 20 års erfaring med at optimere pensionsvilkårene for en række af Danmarks største virksomheder. Blandt kunderne tæller blandt andre Landbrug & Fødevarer og Grontmij.

”Der er grund til at være ambitiøs med sine pensionsordninger. Hvis man stiller krav, får man også en bedre aftale. Vi ser ofte, at pensionsaftalen gennem et udbud eller en vurdering forbedres økonomisk med op til 10 procent i gennemsnit til gavn for både virksomhed og medarbejdere,” fortæller Kim Sejer.

Landbrug & Fødevarer har fokus på løbende tilpasning af pensionsordning

Det er nok de færreste virksomheder, som har ansat folk med det ene formål, at optimere og overvåge medarbejdernes pensionsaftaler. Under tiden sker der ofte det, at udviklingen i markedet indhenter mange af de fordele, virksomheden engang fik forhandlet hjem, og aftalerne forringes mere og mere, uden at man er opmærksom på dette, vurderer Landbrug & Fødevarer.

Marlene Kristoffersen, seniorkonsulent hos Landbrug & Fødevarer, er én af de kunder, som netop forsøger at undgå denne situation. Hun har derfor ofte benyttet sig af Kim Sejers gode kompetencer, og er da heller ikke i tvivl:

”Kim’s enorme indsigt i området og professionelle tilgang til opgaveløsningen har bidraget til mange forbedringer og besparelser, der er kommet medarbejdere og medlemmer til gode,” siger hun og tilføjer:

”Jeg føler mig altid tryg ved Kims anbefalinger og vurderinger, og jeg betragter ham absolut som én af de mest kompetente sparringspartnere, jeg kan få på området”.

Grontmij viser socialt ansvar med en stærk pensionsordning

Hos Grontmij har man ligeledes haft glæde af den uvildige pensionsrådgivning.

”Grontmij ønsker at udvise socialt ansvar over for den enkelte medarbejder og sikre, at der er et rimeligt sikkerhedsnet ved medarbejderens død, sygdom og pension. Det ønsker vi at opnå via en stærk og konkurrencedygtig pensionsløsning for medarbejderne. Det kan dog være svært på egen hånd at finde den bedste løsning, da markedet ikke er specielt gennemskueligt,” fortæller Ulrik Langermann, HR-direktør i Grontmij. Han fortsætter:

”Vi fik en uvildig sparring fra Kim Sejer, der gjorde os i stand til at træffe nogle gode beslutninger for både virksomheden og ikke mindst medarbejderne, der nu kan glæde sig over at have fået en bedre pensionsordning. Samtidig ønsker vi i fremtiden løbende at justere og afprøve, om vi har en optimeret pensionsløsning i forhold til markedet.”

Fakta om PwC’s pensionsrådgivning

• Optimering af medarbejdernes pensionsopsparing gennem optimeret omkostning, priser, vilkår og formueplacering
  • Dokumenteret økonomisk værdiskabelse gennem udbud eller vurdering
  • Bedre serviceaftale og administrationsopfølgning over for selskaberne
  • Opfølgning og kontrol af selskabets rådgivning af medarbejderne
  • Hjælp som virksomhedens og medarbejdernes ’client advocate’ over for selskabet i forbindelse med skadessager
  • Løbende opfølgning og optimering af aftalen, herunder tilpasning i forhold til lovændringer, m.v.

Læs mere om PwC's pensionsrådgivning her.