PwC Danmark bliver WindMade

Knap 70 virksomheder fra hele verden har allerede fået eller er på vej til at blive godkendt som WindMade. Revision-, skatte- og rådgivningsvirksomheden PwC hjalp tilbage i 2010 med at forfatte standarden inden for vindenergi og bliver nu selv godkendt som WindMade.

12. juli 2013 – Det var PwC, der i sin tid hjalp Vestas med at forfatte WindMade-standarden, der giver mulighed for at blive certificeret med energimærket. Det kræver, at virksomheden køber mindst 25 procent af sit elforbrug fra vindmøller, der er højst to år gamle. I dag er WindMade en NGO bosiddende i Bruxelles og uafhængig fra Vestas.

”Vi har i en række år sikret os, at mindst 25 procent af vores elforbrug kommer fra vindenergi. Og nu har vi selv taget springet og er blevet godkendt som WindMade,” fortæller Mogens Nørgaard Mogensen, adm. direktør og partner i PwC.

Revisorerklæring sikrer ret til energimærke

PwC har længe været en aktiv samarbejdspartner for WindMade og er officiel verifikationspartner. Det betyder, at man som virksomhed kan opnå en tredjepartserklæring fra PwC, hvis man har ønske om at blive certificeret i henhold til standarden.

”Vi spiller en vigtig rolle, når et nyt medlem af WindMade har brug for den obligatoriske revisorerklæring, der viser hvor mange procent af ens energiforbrug, der stammer fra vindmølleenergi. Derfor har det været naturligt for os at se på vores egen mulighed for at blive WindMade,” forklarer Mogens Nørgaard Mogensen.

Få vindmærke på dit produkt

Når virksomheden er blevet certificeret WindMade giver det virksomheden ret til at skilte med et energimærke, og for ganske nylig har NGO’en lanceret en ny produktstandard, der gør det muligt at mærke et produkt WindMade.

”Vi håber, at stadig flere virksomheder også i Danmark har lyst til at se nærmere på deres energiforbrug og overveje, om det var værd at gå efter en certificering. Det er mit klare indtryk, at mange virksomheder kandiderer til at blive WindMade, og en revisionserklæring om energiforbruget kan hjælpe dem på rette vej,” slutter Mogens Nørgaard Mogensen.

Læs mere om WindMade her