Sæt fokus på CO2 og vind på bundlinjen

Det er de største virksomheder, der udleder flest drivhusgasser, og som dermed kan vinde mest på bundlinjen ved at sænke deres udledning. Det fastslår en ny miljørapport fra PwC og det internationale klimanetværk CDP. Ifølge rapporten producerer 10 % af verdens største virksomheder 73 % af verdens drivhusgasser.

23. september 2013 – Rapporten er baseret på klima- og energidata fra FTSE Global 500 Equity-indekset, der indsamles af CDP. Den viser, at 50 af de 500 største børsnoterede virksomheder i verden udleder næsten ¾ af de drivhusgasser, som hele gruppen udleder. De 50 virksomheder har alene udledt 2,54 mia. ton i løbet af de seneste 4 år, hvilket svarer til en stigning på 1,65 procent.

“Stigningen svarer til, at man forøger antallet af varevogne på gaderne med mere end 8,5 mio. eller leverer strøm til 6 mio. huse på et år, så der er tale om en ret stor stigning,”  forklarer Anne-Louise Thon Schur, CSR-director i PwC, der rådgiver danske virksomheder om energiforbrug.  

“Kunder, regeringer og samfundet generelt stiller større krav til virksomhederne - også i Danmark, hvor regeringen netop har offentliggjort en ny klimaplan med målet om at reducere CO2-udledningen med 40 procent frem mod 2020. Rapporten her giver et retvisende billede af de muligheder og udfordringer, som også danske virksomheder står over for fremadrettet,”  fortsætter hun.  


Mærkbare resultater på bundlinjen

De stadigt mere alvorlige vejrforhold sender stærke signaler om, at vi bør begrænse udledningen af drivhusgasser. Virksomhederne har samtidig meget at vinde i forhold til deres bundlinje.

“Virksomhederne behøver ikke at være rene filantroper for at sænke deres CO2-udslip, for særligt de virksomheder, der udleder meget CO2, kan høste store gevinster ved at mindske deres udledning til gavn for både miljøet og deres egen bundlinje. Alle virksomheder – store som små - har dog noget at vinde,”  påpeger Anne-Louise Thon Schur.

Analysen viser, at de virksomheder, der er førende inden for den klimarelaterede udvikling, har en bedre kursudvikling end de øvrige. Derudover er der 18 % større chance for at opnå besparelser for virksomheder, der tilbyder medarbejderne incitamenter i forbindelse med energiforbrug og CO2-udledning.


Træk i den grønne førertrøje

Danske virksomheder kan også opnå økonomiske fordele og øget medarbejderloyalitet ved at tage aktivt ansvar for grøn vækst og udviklingen af innovative klimaløsninger:

”Der ligger gode muligheder for danske virksomheder, der iklæder sig den grønne førertrøje og deltager aktivt i udviklingen af innovative tiltag, der kan fremme grøn vækst og bidrage til fremtidens energieffektive løsninger. Nye grønne forretningsmuligheder kan opstå for de virksomheder, der formår at udvikle nye energieffektive løsninger”  lyder det fra Anne-Louise Thon Schur, som oplever en stigende interesse fra virksomheder, der ønsker at blive certificerede efter frivillige ordninger såsom eksempelvis f.eks. WindMade.  


Fakta

Rapporten er udarbejdet i samarbejde mellem det internationale klimanetværk CDP, det tidligere Carbon Disclosure Project, og revisionsfirmaet PwC. Analysen er baseret på klima- og energidata for 389 virksomheder fra FTSE Global 500 Equity-indekset, der indsamles af CDP på opfordring fra 722 institutionelle investorer.

Læs hele rapporten her