Spirende optimisme i markedet for erhvervsejendomme

Priserne på rene forretningsejendomme er steget i 1. kvartal 2013, mens det øvrige marked ligger stabilt i forhold til samme kvartal 2012. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Dermed spreder der sig en spirende optimisme i markedet for erhvervsejendomme, vurderer revision-, skatte-, og rådgivningsvirksomheden PwC.

Hos PwC glæder man sig over fremgangen i markedet. Udviklingen ligger i tråd med den spirende optimisme, som ejendomsbranchen senest gav udtryk for i PwCs og Urban Land Institutes årlige rapport »Emerging Trends in Real Estate Europe«.

Vi har i nogen tid fået positive tilbagemeldinger fra ejendomsbranchen, men det er alligevel glædeligt, at vi nu også kan se på tallene, at det i overvejende grad går i den rigtige retning med en positiv prisudvikling,” fortæller Jesper Wiinholt, der er partner og ejendomsrådgiver hos PwC.

Den positive udvikling gør sig særligt gældende inden for rene forretningsejendomme, der er steget fra prisindeks 105,6 i 1. kvartal 2012 til prisindeks 124, 6 i 1. kvartal 2013. Inden for blandet beboelses-forretning, fabriks- og lagerejendomme samt landbrug er udviklingen stabil fra 1. kvartal 2012 til 1. kvartal 2013.

Spirende optimisme

Tilliden i ejendomsbranchen har tidligere været brugt som indikator for økonomien generelt, og tilbage i 2007 forudså ejendomsfolkene krisen og justerede kraftigt ned, mens det øvrige erhvervsliv stadig så tiden an.

Når det går godt for markedet for erhvervsejendomme, der er præget af en spirende optimisme til fremtiden, kan der altså være god grund til optimisme for erhvervslivet generelt,” vurderer Jesper Wiinholt.

Han understreger dog samtidig, at der ikke er nogen ejendomsfest i vente.

De positive takter i dagens tal betyder ikke, at ejendomsbranchen som helhed går nogle fede år i møde. Det er vores erfaring, at det stadig er i de store byer, der kan byde på de helt rigtige typer af ejendomme, at det går fremad,” slutter Jesper Wiinholt.

Prisindeks for ejendomssalg (2006=100) efter ejendomskategori og tid
  2012K1 2012K2 2012K3 2012K4 2013K1
Blandet beboelse-forretning 90,8 83,8 96,5 85,1 90,0
Rene forretningsejendomme 105,6 132,4 103,1 100,1 124,6
Fabriks- og lagerejendomme 90,6 99,1 79,8 89,2 74,7
Landbrug i alt 88,7 85,3 83,9 85,0 89,4

Kilde: Danmarks Statistik

Mød os...

Uanset din virksomheds forretningsmæssige udfordring kan vi hjælpe dig med løsninger inden for revision, skat eller rådgivning.

Vi skal tale om:
Bestil møde
Mange tak

Vi kontakter dig og aftaler nærmere.