Tekstilbranchen har store udfordringer

Der har været mindre gang i ordrebøgerne i det forgangne regnskabsår hos virksomhederne i tekstilbranchen, og indtjeningen er presset. Det viser PwC’s Virksomhedsanalyse med spot på bl.a. tekstilbranchen.

Det er sjette år i træk, at PwC gennemfører analysen, hvor der er set nærmere på 819 virksomheder fra 19 forskellige brancher, herunder 20 virksomheder fra tekstilbranchen.

Tekstilbranchen er presset på sin indtjening, der er forværret med 3 procentpoint siden sidste år. I det forgangne regnskabsår er det således kun 35 % af virksomhederne i branchen, der havde en jævn eller stigende overskudsgrad. Til sammenligning har 48 % af alle virksomhederne i analysen haft jævn eller stigende overskudsgrad.

”Det er en kedelig udvikling, for det viser, at rigtig mange inden for tekstilbranchen har svært ved at tjene penge. Der er ingen tvivl om, at branchen stadig har store udfordringer foran sig,” udtaler Henrik Trangeled Kristensen, ekspert i tekstilbranchen og partner i PwC.

En kedelig førsteplads

Når man ser på, hvor mange virksomheder der har haft underskud i det forgangne regnskabsår, svinger resultaterne fra branche til branche.  Tekstilbranchen indtager en kedelig førsteplads som den branche med flest underskudsgivende virksomheder.

”Dette er en af de førstepladser, som branche sikkert gerne er foruden. Man kan dog trøste sig med, at selv om andelen af virksomheder med underskud i branchen har været stigende siden 2009, ligger andelen i det forgangne regnskabsår dog stabilt sammenlignet med året før,” fortæller Henrik Trangeled Kristensen.

En af krisens store ofre

Branchen har haft en omsætningsvækst på ca. 6 % i det forgangne regnskabsår. Det er et kraftigt fald i forhold til året før.

”Udviklingen tyder på, at virksomhederne ikke har været i stand til at skalere forretningen ned, hvilket har sat indtjeningsevnen under kraftigt pres,” forklarer Henrik Trangeled Kristensen og fortsætter:

”Der hersker ingen tvivl om, at branchen er en af krisens store ofre, og det er altafgørende, at virksomheder skaber stigende omsætningsvækst eller fokusere på at skalere omkostningerne ned, hvis de skal overleve.”

Om Virksomhedsanalysen

PwC’s Virksomhedsanalyse bygger på tal fra 819 danske virksomheder, som i regnskabsåret 2012 havde en omsætning på over 150 mio. DKK. Informationerne er hentet fra de årsrapporter, som virksomhederne har indsendt til Erhvervsstyrelsen. Tomme holdingselskaber, banker og finansielle virksomheder er valgt fra, så undersøgelsen er rettet mod aktive virksomheder inden for industri, handel og service.

Læs hele virksomhedsanalysen her