Trendsætter inden for trægulve vandt fornem vækstpris

Thomas Dinesens designergulve trækker verdensberømte arkitekter og designere hele vejen til sønderjyske Jels, hvor Dinesen Floors A/S har hjemme. Gulvdesigneren er netop blevet kåret som Årets Ejerleder 2013 hos PwC i Hellerup, hvor 250 erhvervsfolk deltog i fejringen af den succesfulde ejerleder.

Et trægulv er ikke bare et trægulv, når man spørger Thomas Dinesen, der er ejerleder i Dinesen Floors A/S. Ofte er træerne ’håndplukket’ af ejeren selv i de nordtyske skove, inden de finder vej til fx gulvet hos Noma, en trendy Newyorker-lejlighed eller Saatchi Gallery i London.

”Vinderen af Årets Ejerleder 2013 har haft et rekordår og har netop afsluttet sit bedste regnskabsår nogensinde. Også under finanskrisen har han styret virksomheden mod vækst. Det er en af grundene til, at Thomas Dinesen er en velfortjent vinder ,” siger Poul Spencer Poulsen, partner i PwC, og fortsætter:

”På kort tid har han formået at omstille et traditionelt familieejet savværk til et internationalt stærkt designbrand med showrooms i London, Oslo og København. En omstilling, der er lykkedes bl.a. på grund af Thomas’ innovative tilgang til at udvikle familievirksomheden.”

Fra savværk til internationalt brand

Siden Thomas overtog virksomheden fra sin far, har han flyttet virksomheden fra at være et savværk til et internationalt brand med fokus på høj kvalitet og et unikt produkt.

”Et stort tillykke til Thomas Dinesen, der forstår at sætte barren højt både i relation til produkter og salgskanaler. Virksomheden har gennemgået en imponerende udvikling i de senere år. Thomas har sikret en stærk og stabil vækst i indtjeningen og forventer også vækst fremover,” udtaler retaildirektør Henrik Rasmussen fra Nykredit.

Vækst og optimisme blandt de dygtigste

Det går i det hele taget godt for ejerlederene i årets konkurrence, hvor ca. 3.000 ejerledere er blevet målt og vejet. I 2013 forventer de ca. 100 dygtigste ejerledere, at deres omsætning om 3 år i gennemsnit er steget med 57 %. Det er en stigning i forhold til 2012, hvor den forventede stigning i omsætning hed 29 %, viser en analyse fra PwC.

”Det er fantastisk at opleve, at vi har så dygtige ejerledere med mod på vækst. Det viser årets konkurrence med al tydelighed. Jeg håber, at de med deres succesfulde historier kan være med til at inspirere andre små og mellemstore virksomheder til at gøre det godt og skabe vækst,” udtaler Poul Spencer Poulsen og understreger, at det er hele ånden bag Årets Ejerleder-prisen.

De bedste fra 7 regioner

Med i finalen var følgende ejerledere, der var udvalgt af juryen som de bedste ejerledere fra 7 regioner.

• Nordjylland: Karsten Stadsing, Stadsing A/S
  • Østjylland: Christian Skovbo, Aduro A/S
  • Vestjylland: Ernst Poulsen, ep tools A/S
  • Syd- og Sønderjylland , Thomas Dinesen, Dinesen Floors A/S
  • Fyn: Jan Falck-Schmidt, Falck Schmidt Defence Systems A/S
  • Sjælland: Kim og Jesper Laursen, Melitek A/S
  • Hovedstaden: Johan Bülow, Lakrids by Johan Bülow A/S

Om Dinesen Floors A/S

Bag Dinesen Floor A/S står fjerde generation. Lige siden 1898 har familievirksomheden været drevet med passion for træ og respekt for naturen. Virksomheden leverer unikke plankegulve i træ i den bedste kvalitet og godt håndværk. Respekten for naturen er nedarvet fra fædre til sønner, som alle er vokset op på det gamle savværk og har videreført familiens passion for træ. I dag leverer Dinesen Floors A/S gulvplanker til hele verden.

Om prisen Årets Ejerleder

Det er PwC, Nykredit og Erhvervsorganisation Ejerlederne, som i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten og Microsoft, står bag prisen, som uddeles for 10. gang. Årets tema er innovation, forandring og omstilling.

Juryen består af repræsentanter for Ejerlederne, Nykredit, PwC og sidste års vindere.

Omfattende udvælgelsesproces

Hvert år analyserer PwC ca. 3.000 ejerledede virksomheder ud fra offentlige regnskabstal. De skal overholde følgende krav:

• A/S – ApS
  • Minimum 10 ansatte
  • Etableret i minimum 5 år
  • Positiv egenkapital
  • Positivt resultat i seneste regnskabsår
  • Vækst i dækningsbidrag
  • Ejerlederen skal have både ejerandele og bestemmende indflydelse på driften af virksomheden.

Af disse udvælges ca. 75 til 100 virksomheder (10 til 15 virksomheder pr. region), som PwC’s eksperter interviewer personligt. Derefter står juryen klar til at mødes med hinanden og udvælge vinderne i 7 forskellige region og af dette felt af finalister en vinder på landsplan.