Virksomheder skal være mere energieffektive

I det kommende Folketingsår vil regeringen fremlægge et forslag til en ny klimalov, der skal bringe Danmark i mål med en 40 procents reduktion af CO2-udledningen i 2020. Ifølge revision-, skatte- og rådgivningsvirksomheden PwC stiller det nye krav til innovative, energieffektive løsninger i virksomhederne.

14. august 2013”I dag fik vi taget hul på den længe ventede klimaplan. Og selv om vi ikke konkret fik svar på, hvordan regeringen vil nå målet om 40 procent reduktion af co2-udledningen i 2020, er der ingen tvivl om, at virksomhederne skal indstille sig på at være mere energieffektive i fremtiden,”  lyder vurderingen fra Anne-Louise Thon Schur, CSR Director i PwC.


Klima tilbage på dagsordenen

Ministeren lagde i dag op til, at en kommende klimaaftale skal justeres hvert år for at tilpasse den til målsætningen om at reducere CO2-forbruget med 40 procent frem mod 2020.

”I virksomhederne er man jo ikke holdt op med at forholde sig til sit energiforbrug, blot fordi der har været lidt ro omkring klimadebatten siden COP15. Men regeringen har med sit udspil sat klima tilbage på den politiske dagsorden og sendt et signal til såvel borgere som virksomheder om, at der fortsat skal tages fat på energieffektiviseringer for at Danmark skal kunne nå sine klimamål,” udtaler Anne-Louise Thon Schur.


Gør plads til innovative løsninger

Hos PwC ser man et stort behov for samtidig at stimulerer mulighederne for, at innovative virksomheder kan være med til at fremme den grønne vækst og bidrage til fremtidens energieffektive løsninger:

”Det er meget positivt, at regeringen inddrager relevante parter til at diskutere tiltagene i idekataloget, før det endelige udspil til en klimalov bliver præsenteret. Forhåbentligt vil det bidrage til, at de mest effektive tiltag bliver implementeret,” lyder det fra Anne-Louise Thon Schur. Hun påpeger, at virksomhederne næppe kommer uden om at bære en del af omkostningerne for at nå målene:

”Mange af de forslag, der er kommet på bordet, indebærer økonomiske omkostninger for virksomhederne, hvis de skal kunne gennemføres. Men der ligger bestemt også gode muligheder for, at der kan opstå nye grønne forretningsmuligheder, især for virksomheder der arbejder med energieffektive løsninger til transport og landbrugsområdet.”

 

Klima som konkurrenceparameter

Hos PwC, der blandt andet rådgiver om, hvordan man kan måle og opgøre CO2-emissioner ude hos virksomhederne, oplever man fortsat en stor interesse, og et stigende antal virksomheder vælger at blive certificerede efter frivillige ordninger såsom f.eks. WindMade.

”Det er ikke gratis at satse på en miljøvenlig produktion, men på den lange bane er der også penge at spare for virksomhederne, når det gælder energieffektivisering. Og så er det også blevet et konkurrenceparameter at kunne vise sine kunder og andre interessenter, at man tager klimaudfordringen seriøst. Der er for eksempel et markedsføringspotentiale i at kunne brande sig som WindMade,” slutter Anne-Louise Thon Schur.