Se vinderne af Årets Digitale Finansvirksomhed 2018

PwC satte tillid og troværdighed på dagsordenen, da vi sammen med Wilke og FinansWatch satte fokus på de bedste digitale kundeløsninger og aktører i den finansielle sektor.

På konferencen Årets Digitale Finansvirksomhed den 19. april 2018 fik deltagerne inspiration fra aktuelle aktører fra den finansielle sektor til deres arbejde med den digitale udvikling, og der blev uddelt priser til de finansielle aktører med de bedste digitale kundeløsninger.

Den finansielle sektor er i høj grad mærket af en digital udvikling og det er mere aktuelt end nogensinde at de finansielle virksomheder sikrer, at deres digitale strategi er på rette spor ift. forbrugernes ønsker og behov. Sektoren er også præget af nye spillere på markedet, der udfordrer den traditionelle måde at gøre forretning på. Derfor er det mere vigtigt end nogensinde, at finansielle virksomheder opbygger og fastholder den tillid og troværdighed over for forbrugerne, der er altafgørende for at kunne drive forretning i en kompleks og digital verden.

Hanne Kærhøg, leder af Financial Services rådgivningsforretning, PwC, holdt blandt andre indlæg på konferencen, hvor hun fremhævede følgende:

Udviklingen i den finansielle branche med digitalisering og nyeste reguleringer betyder ikke kun, at virksomheder må tilpasse sine systemer og processer. Det har i den grad også en påvirkning på, hvilke forventninger vores kunder har til os, og hvordan vi som virksomhed skal tænke den gode kundeoplevelse ind. Seneste undersøgelser fra PwC peger kraftigt på, at tillid bliver kodeordet i ligningen på at finde den gode kundeoplevelse.

På konferencen hyldede vi også aktører i den finansielle sektor med priskåringer for den bedste digitale kundeløsning, bedste innovative ide og årets bedste digitale finansvirksomhed. Hele ni priser er uddelt på baggrund af en grundig analyse af store og mellemstore banker, forsikringsselskaber og pensionsselskaber målt på kundernes brugeroplevelse af virksomhedens digitale performance, en ekspertvurdering, der objektivt vurdere virksomhedens digitale kundeløsninger og en intern afdækning af virksomhedens position i den digitale udvikling.

Metoden understøttes af et advisory board bestående af:

  • Mads Ehlers Rasmussen, Head of Digitalization, Sampension
  • Mette Munch Bertelsen, Senior Product Manager, MobilePay
  • Kristian Gren, Chef for marketing og forretningsudvikling, Middelfart Sparekasse
  • Torben Smith Petersen, Head of Business Research, Jyske Bank
  • Hanne Kærhøg, partner, head of Financial Services Consulting, PwC

Årets digitale finansvirksomhed

Store pengeinstitutter

Sydbank

Sydbanks store interne arbejde med kunde- og forbrugerindsigt på deres netbank, mobilbank og sociale medier samt deres arbejde med procesautomatisering og kunstig intelligens, giver dem prisen som Årets digitale finansvirksomhed blandt de store pengeinstitutter.

Mellemstore pengeinstitutter

Vestjyske Bank

Vestjyske Bank får den bedste vurdering for deres netbank og mobilbank, mens de scorer næstbedst for deres hjemmeside og aktivitet på de sociale medier, hvilket samlet giver dem den højeste score og prisen som Årets digitale finansvirksomhed blandt mellemstore pengeinstitutter.
 

Pensionsselskaber

Industriens Pension

Industriens Pension får prisen som Årets digitale finansvirksomhed blandt pensionsselskaber på baggrund at deres innovationsevne, interne arbejde med kunde- og forbrugerindsigter og deres arbejde med procesautomatisering og kunstig intelligens, hvor de på alle punkter får den bedste bedømmelse.
 

Forsikringsselskaber

If Skadeforsikring

Prisen som Årets digitale finansvirksomhed blandt forsikringsselskaber gik til If Skadeforsikring, der scorede højest for deres personlige ’min side’ i både analysen og ekspertvurderingen. Samtidig opnår de den bedste bedømmelse for deres interne arbejde med kunde- og forbrugerindsigter og automatisering.

 

Bedste digitale kundeløsning 2018

Store pengeinstitutter

Sydbank

Sydbank løber med prisen for Bedste digitale kundeløsning blandt store pengeinstitutter på baggrund af brugeroplevelsen med netbank, mobilbank, digital kommunikation og deres aktivitet på de sociale medier. Også eksperterne i juryen giver Sydbanks digitale løsninger en høj score.
 

Mellemstore pengeinstitutter

Nordjyske Bank

Nordjyske Bank vinder prisen for Bedste digitale kundeløsning blandt mellemstore pengeinstitutter for både at have den bedste score i panelundersøgelsen og i ekspertvurderingen for deres netbank, mobilbank, hjemmeside og deres aktivitet på sociale medier.
 

Pensionsselskaber

PFA Pension

PFA Pension får prisen for Bedste digitale kundeløsning blandt pensionsselskaber på baggrund af deres arbejde med deres hjemmeside og med de sociale medier samt for deres interne arbejde med selskabets digitale strategi.
 

Forsikringsselskaberne

Alka Forsikring

Alka Forsikring vinder prisen for Bedste digitale kundeløsning blandt forsikringsselskaber for deres innovationsevne og deres personlige ’min side’, som scorer højt i panelundersøgelsen. Forbrugerne siger, at Alka Forsikring er mere nytænkende end deres konkurrenter.
 

Bedste innovative kundeløsning

1. Plads

ERNIT (Spar Nord Bank)

ERNIT (Spar Nord Bank) er vinder af årets nye kategori Bedste innovative kundeløsning for sin innovative løsning, der lærer børn om økonomi i det pengeløse samfund og bidrager til forældrenes uddannelse af deres børn i gode vaner og føling med penge og penges værdi.

2. plads

June (Danske Bank) fik en andenplads for sin løsning, der gør investering tilgængelig for almindelige danskere og gør det nemt at investere – også selvom det kun er små beløb, og selvom man ikke har nogen viden om investering på forhånd.

3. plads

Yndlings.dk (Alm. Brand) fik en tredjeplads for sin nytænkende måde at tænke forsikring på. Yndlings.dk passer godt med pay on demand-kulturen, og samtidig mindsker den risikoen for at være overforsikret, da det er meget nemt at gennemskue, hvilke dækninger man har.

 

Kontakt os

Klaus Berentsen
Partner, Head of PwC Financial Services, PwC Denmark
Tlf: 3945 9333
E-mail

Jeannette Modigh
Financial Services Business Development, PwC Denmark
Tlf: 3945 3621
E-mail

Torben Søgaard
Consultant, PwC Denmark
Tlf: 3945 3002
E-mail

Følg PwC