COVID-19 - indblik i hjælpepakkerne og dine muligheder
Senest opdateret den 21. december 2020.
Erhvervsstyrelsen har valgt at samle de politiske aftaler, der er indgået fra august til november 2020 i én bekendtgørelse og én ansøgningsproces.
For at skabe overblik har vi opdelt informationerne i følgende områder:
De politiske partier har indgået en ny politisk aftale omkring genåbning af den generelle ordning for alle virksomheder, der har oplevet en omsætningsnedgang. Dvs. det er ikke kun de virksomheder, der er ramt af restriktioner, der kan søge denne ordning.
Vi kender ikke alle vilkårene endnu, da der endnu ikke er kommet en bekendtgørelse, men fra aftalen ved vi følgende:
Omsætningsnedgang: Kravet for at kunne søge kompensationen for faste omkostninger vil være en forventet omsætningsnedgang i kompensationsperioden på minimum 30 %.
Kompensationsperioden er sat til at følge den restriktionsperiode, der foreløbigt gælder til den 3. januar 2021. Ansøgningsperioden er således på nuværende tidspunkt 9. december – 3. januar 2021.
Såfremt regeringen vælger at forlænge de nuværende restriktioner, vil denne aftale blive forlænget tilsvarende.
Referenceperioden ved ansøgningen vil være den tilsvarende periode sidste år. Virksomheder, der er tvangslukket, og som ingen omsætning har i perioden, kan få dækket 100 % af deres faste omkostninger.
Genåbningen gælder ligeledes kompensation for faste omkostninger ”light”, så virksomheder i hele landet kan søge kompensation for deres stedbundne omkostninger uden at skulle indhente en revisorerklæring.
På denne side behandles kompensation for faste omkostninger for de virksomheder ramt af andre restriktioner end som værende leverandører til private fester og begrænsning i åbningstid.
Dvs. det er de virksomheder der er ramt af enten:
Virksomheder, der kan søge efter denne ordning, skal opgøre den samlede omsætning ud fra samme principper som ved virksomhedens seneste regnskab. Omsætningen omfatter i hovedtræk salg af produkter og serviceydelser fratrukket evt. prisnedslag, merværdiafgift og evt. anden skat.
Virksomheden skal i forbindelse med sin ansøgning lave en opgørelse over virksomhedens samlede forventede omsætning samt forventede omsætning, der er direkte knyttet til den eller de restriktioner, virksomheden er ramt af. Begge dele skal opgøres i kompensationsperioden.
Virksomhedens omsætning kan opgøres med udgangspunkt i tabellen nedenfor.
Referenceperiode | Kompensationsperiode | |||
Kategori | Samlet realiseret omsætning | Realiseret omsætning på det berørte område | Samlet forventet omsætning | Forventet omsætning på det berørte område |
Momspligtig | 10.000 kr. | 5.000 kr. | 1.000 kr. | 0 kr. |
Momsfritaget | 8.000 kr. | 6.000 kr. | 1.000 kr. | 1.000 kr |
Eksport | 4.000 kr. | 0 kr. | 4.000 kr. | 0 kr. |
Omsætning i alt | 22.000 kr. | 11.000 kr. | 6.000 kr | 1.000 kr |
Alt efter hvilken restriktion virksomheden er ramt af, er der forskellige kompensationsperioder
Det forventes, at det bliver muligt at søge kompensation for perioden 1. september – 31. oktober 2020 for disse virksomheder også, når dette godkendes af EU-kommissionen.
Som udgangspunkt skal virksomheden sammenligne sin forventede omsætning i den periode den søger om kompensation med sin omsætning i en tilsvarende referenceperiode. Da der er forskellige kompensationsperioder, er der også forskellige referenceperioder tilknyttet ansøgningerne.
Såfremt de pågældende referenceperioder ikke er retvisende, fx hvis virksomheden ikke har omsætning i referenceperioden, gælder samme regler som tidligere.
I forbindelse med ansøgningen skal virksomheden dokumentere, at den er omfattet af en af de gældende restriktioner, og den derfor er berettiget til at ansøge om kompensation.
Erhvervsstyrelsen har i sin vejledning til bekendtgørelsen beskrevet, hvordan virksomheden skal dokumentere dette.
Der er krav om revisorerklæring i forbindelse med ansøgningen.
Hvis virksomheden har søgt om kompensation for perioden 9. marts – 8. juli, kan revisors erklæring på de faste omkostninger i referenceperioden og underskudsbegrænsning anvendes igen, og der er således kun behov for at gennemgå og opgøre virksomhedens omsætning i referenceperioden.
Hvis virksomheden tidligere har søgt om kompensation for perioden 9. juli – 31. august, er det jf. bekendtgørelsens §32 stk. 4 muligt for virksomheden at ansøge for den resterende periode, 1. september til 31. oktober, uden at revisor skal involveres igen.
Ansøgningsfristen er den 1. februar 2021
Senest den 31. maj 2021 skal alle virksomheder indberette deres faktiske omsætning og faktiske faste omkostninger i kompensationsperioden. Virksomheder med underskud i 2019 skal desuden indberette deres faktiske resultat.
På baggrund af indberetningen beregnes den kompensation, virksomheden er berettiget til. Er der udbetalt for lidt, får man det manglende beløb udbetalt. Er der udbetalt for meget, skal virksomheden tilbagebetale det overskydende beløb.
Virksomheder, der har søgt, men ikke fået kompensation, kan vælge at indberette deres faktiske opgørelser.
Alternativt kan man vælge at tilbagebetale den udbetalte kompensation eller vælge at få en godkendt og uafhængig revisor til at erklære sig på de faktiske opgørelser.
Erhvervsstyrelsen dækker ikke de medfølgende revisoromkostninger.
Såfremt du har nogen spørgsmål til ordningen, er du velkommen til at tage kontakt til os.
På denne side behandles kompensation for faste omkostninger for leverandører til private fester.
Virksomheder der kan søge efter denne ordning, skal opgøre sin samlede omsætning ud fra samme principper som ved virksomhedens seneste regnskab. Omsætningen omfatter i hovedtræk salg af produkter og serviceydelser fratrukket evt. prisnedslag, merværdiafgift og evt. anden skat.
Virksomheden skal i forbindelse med sin ansøgning lave en opgørelse over virksomhedens samlede forventede omsætning samt forventede omsætning, der er direkte knyttet til den eller de restriktioner, virksomheden er ramt. Begge dele skal opgøres i kompensationsperioden.
Virksomhedens omsætning kan opgøres med udgangspunkt i tabellen nedenfor.
Referenceperiode | Kompensationsperiode | |||
Kategori | Samlet realiseret omsætning | Realiseret omsætning på det berørte område | Samlet forventet omsætning | Forventet omsætning på det berørte område |
Momspligtig | 10.000 kr. | 5.000 kr. | 1.000 kr. | 0 kr. |
Momsfritaget | 8.000 kr. | 6.000 kr. | 1.000 kr. | 1.000 kr |
Eksport | 4.000 kr. | 0 kr. | 4.000 kr. | 0 kr. |
Omsætning i alt | 22.000 kr. | 11.000 kr. | 6.000 kr | 1.000 kr |
Der er 2 kompensationsperioder som man skal være opmærksom på
Det er endnu ikke muligt at søge kompensation for de virksomheder der er ramt af forsamlingsforbuddet på over 10 personer
Der er ligeledes 2 referenceperioder som virksomhederne skal medtage alt efter hvad der søges kompensation for.
Såfremt de pågældende referenceperioder ikke er retvisende, f.eks. hvis virksomheden ikke har omsætning i referenceperioden, gælder samme regler der var i foråret for at vælge en alternativ referenceperiode.
Dog er det således, at Virksomheder, som er ramt af forsamlingsforbud på over 50 personer, og som søger om at få kompensation for kasserede varer, og som ikke har haft omsætning i standardreferenceperioden fra og med den 28. september 2019 til og med den 29. september 2019 skal anvende perioden fra og med den 19. september 2020 til den 20. september 2020 som referenceperiode.
I forbindelse med ansøgningen, skal virksomheden dokumentere, at den er omfattet af en af de gældende restriktioner og den derfor er berettiget til at ansøge om kompensation.
Erhvervsstyrelsen har i sin vejledning til bekendtgørelsen beskrevet hvordan virksomheden skal dokumentere dette.
Der er krav om revisorerklæring i forbindelse med ansøgningen.
Hvis virksomheden har søgt om kompensation for perioden 9. marts – 8. juli, kan vores erklæring på de faste omkostninger i referenceperioden og underskudsbegrænsning anvendes igen, og der er således kun behov for at gennemgå og opgøre virksomhedens omsætning i referenceperioden.
Virksomheden skal ikke bruge revisorerklæring til at søge om kompensation for kasserede varer i weekenden den 26. og 27. september 2020
Ansøgningsfristen er d. 1. februar 2021
Senest den 31. maj 2021 skal alle virksomheder indberette deres faktiske omsætning og faktiske faste omkostninger i kompensationsperioden. Virksomheder med underskud i 2019 skal desuden indberette deres faktiske resultat.
På baggrund af indberetningen beregnes den kompensation virksomheden er berettiget til. Er der udbetalt for lidt, får man det manglende beløb udbetalt. Er der udbetalt for meget, skal virksomheden tilbagebetale det overskydende beløb.
Virksomheder, der har søgt, men ikke fået kompensation, kan vælge at indberette deres faktiske opgørelser.
Alternativt kan man vælge at tilbagebetale den udbetalte kompensation eller vælge at få en godkendt og uafhængig revisor til at erklære sig på de faktiske opgørelser.
Erhvervsstyrelsen dækker ikke de medfølgende revisoromkostninger.
Såfremt du har nogen spørgsmål til ordningen, er du velkommen til at tage kontakt til os.
På denne side behandles kompensation for faste omkostninger for de virksomheder, som er ramt af begrænsning i åbningstid.
Virksomheder, der kan søge efter denne ordning, skal opgøre sin samlede omsætning ud fra samme principper som ved virksomhedens seneste regnskab. Omsætningen omfatter i hovedtræk salg af produkter og serviceydelser fratrukket evt. prisnedslag, merværdiafgift og evt. anden skat.
Virksomheden skal i forbindelse med sin ansøgning lave en opgørelse over virksomhedens samlede forventede omsætning samt forventede omsætning, der er direkte knyttet til den eller de restriktioner, virksomheden er ramt af. Begge dele skal opgøres i kompensationsperioden.
Virksomhedens omsætning kan opgøres med udgangspunkt i tabellen nedenfor.
Referenceperiode | Kompensationsperiode | |||
Kategori | Samlet realiseret omsætning | Realiseret omsætning på det berørte område | Samlet forventet omsætning | Forventet omsætning på det berørte område |
Momspligtig | 10.000 kr. | 5.000 kr. | 1.000 kr. | 0 kr. |
Momsfritaget | 8.000 kr. | 6.000 kr. | 1.000 kr. | 1.000 kr |
Eksport | 4.000 kr. | 0 kr. | 4.000 kr. | 0 kr. |
Omsætning i alt | 22.000 kr. | 11.000 kr. | 6.000 kr | 1.000 kr |
Det er muligt at søge kompensation for perioden den 19. august 2020 til og med den 31. oktober 2020 for de virksomheder, som er ramt af begrænset åbningstid.
Kompensationsperioden er dog afhængig af de regionale restriktioner, der blev indført i første omgang i Aarhus og Silkeborg fra den 19. august. Der kan derfor ansøges udfra følgende perioder:
Område | Periode | Dage |
Aarhus | 19. - 28. august og 19. september - 31. oktober | 53 |
Silkeborg | 19. - 25. august og 19. september - 31. oktober | 50 |
Odense | 9. september - 31. oktober | 53 |
Hovedstadsområdet | 9. september - 31. oktober | 53 |
Resten af landet | 19. september - 31. oktober | 43 |
Uanset hvilken af ovenstående perioder der ansøges om, er referenceperioden fra og med den 1. september 2019 til og med den 31. oktober 2019.
Såfremt de pågældende referenceperioder ikke er retvisende, fx hvis virksomheden ikke har omsætning i referenceperioden, gælder samme regler, der var i foråret for at vælge en alternativ referenceperiode.
I forbindelse med ansøgningen skal virksomheden dokumentere, at den er omfattet af en af de gældende restriktioner, og den derfor er berettiget til at ansøge om kompensation.
Erhvervsstyrelsen har i sin vejledning til bekendtgørelsen beskrevet, hvordan virksomheden skal dokumentere dette.
Der er krav om revisorerklæring i forbindelse med ansøgningen.
Hvis virksomheden har søgt om kompensation for perioden 9. marts – 8. juli, kan vores erklæring på de faste omkostninger i referenceperioden og underskudsbegrænsning anvendes igen, og der er således kun behov for at gennemgå og opgøre virksomhedens omsætning i referenceperioden.
Ansøgningsfristen er den 1. februar 2021
Senest den 31. maj 2021 skal alle virksomheder indberette deres faktiske omsætning og faktiske faste omkostninger i kompensationsperioden. Virksomheder med underskud i 2019 skal desuden indberette deres faktiske resultat.
På baggrund af indberetningen beregnes den kompensation, virksomheden er berettiget til. Er der udbetalt for lidt, får man det manglende beløb udbetalt. Er der udbetalt for meget, skal virksomheden tilbagebetale det overskydende beløb.
Virksomheder, der har søgt, men ikke fået kompensation, kan vælge at indberette deres faktiske opgørelser.
Alternativt kan man vælge at tilbagebetale den udbetalte kompensation eller vælge at få en godkendt og uafhængig revisor til at erklære sig på de faktiske opgørelser.
Erhvervsstyrelsen dækker ikke de medfølgende revisoromkostninger.
Såfremt du har nogen spørgsmål til ordningen, er du velkommen til at tage kontakt til os.
Med ordningen er det muligt for virksomheder at søge kompensation for stedbundne faste omkostninger uden anvendelse af en revisorerklæring.
Stedbundne faste omkostninger er defineret som værende husleje, renter og bidrag på lån i ejendommen, forbrugsudgifter til el, vand og varme samt ejendomsforsikring og -skatter.
Kompensationen udgør 50% af de ovennævnte omkostninger og kan maksimalt udgøre 50.000 kr. pr. måned i kompensationsperioden.
For at kunne søge kompensationen skal virksomheden være omfattet af en af følgende restriktioner:
Det er ikke muligt at søge kompensation for faste omkostninger efter både denne ordning og den midlertidige ordning for kompensation af faste omkostninger.
Har en virksomhed ansøgt om kompensation efter denne ordning, er det muligt ved indhentelse af en revisorerklæring at ændre sin ansøgning til den midlertidige ordning for kompensation af faste omkostninger.
Det er ikke muligt at gå fra den midlertidige ordning for kompensation af faste omkostninger til kompensation for faste omkostninger light.
Virksomheder, der kan søge efter denne ordning, skal opgøre sin samlede omsætning ud fra samme principper som ved virksomhedens seneste regnskab. Omsætningen omfatter i hovedtræk salg af produkter og serviceydelser fratrukket evt. prisnedslag, merværdiafgift og evt. anden skat.
Virksomheden skal i forbindelse med sin ansøgning lave en opgørelse over virksomhedens samlede forventede omsætning samt forventede omsætning, der er direkte knyttet til den eller de restriktioner, virksomheden er ramt af. Begge dele skal opgøres i kompensationsperioden.
Virksomhedens omsætning kan opgøres med udgangspunkt i tabellen nedenfor.
Referenceperiode | Kompensationsperiode | |||
Kategori | Samlet realiseret omsætning | Realiseret omsætning på det berørte område | Samlet forventet omsætning | Forventet omsætning på det berørte område |
Momspligtig | 10.000 kr. | 5.000 kr. | 1.000 kr. | 0 kr. |
Momsfritaget | 8.000 kr. | 6.000 kr. | 1.000 kr. | 1.000 kr |
Eksport | 4.000 kr. | 0 kr. | 4.000 kr. | 0 kr. |
Omsætning i alt | 22.000 kr. | 11.000 kr. | 6.000 kr | 1.000 kr |
Kompensationsperioden løber fra og med den 19. august 2020 til og med den 31. oktober 2020.
I modsætning til den midlertidige kompensation for faste omkostninger kan virksomheder, der er registreret senest den 18. august 2020 i CVR, søge om kompensationen.
Referenceperioden er i udgangspunktet fra og med den 1. september 2019 til og med 31. oktober 2019.
Der kan anvendes en alternativ referenceperiode, hvis der på grund af helt særlige omstændigheder er en alternativ periode, der er mere retvisende for virksomhedens omsætning.
I forbindelse med ansøgningen skal virksomheden dokumentere, at den er omfattet af en af de gældende restriktioner, og den derfor er berettiget til at ansøge om kompensation.
Erhvervsstyrelsen har i sin vejledning til bekendtgørelsen beskrevet, hvordan virksomheden skal dokumentere dette.
Ansøgningsfristen er den 1. februar 2021
Senest den 31. maj 2021 skal alle virksomheder indberette deres faktiske omsætning og faktiske faste omkostninger i kompensationsperioden. Virksomheder med underskud i 2019 skal desuden indberette deres faktiske resultat.
På baggrund af indberetningen beregnes den kompensation, virksomheden er berettiget til. Er der udbetalt for lidt, får man det manglende beløb udbetalt. Er der udbetalt for meget, skal virksomheden tilbagebetale det overskydende beløb.
Virksomheder, der har søgt, men ikke fået kompensation, kan vælge at indberette deres faktiske opgørelser.
Alternativt kan man vælge at tilbagebetale den udbetalte kompensation eller vælge at få en godkendt og uafhængig revisor til at erklære sig på de faktiske opgørelser.
Erhvervsstyrelsen dækker ikke de medfølgende revisoromkostninger.
Såfremt du har nogen spørgsmål til ordningen, er du velkommen til at tage kontakt til os.
Partner, Marketing, Communication, Academy & CSR, PwC Denmark
Tlf: 3945 3579