Senest opdateret den 10. maj 2021.
På denne side behandles den midlertidige og målrettede kompensation for faste omkostninger. Denne opdeles i to, fordi der er tale om to forskellige bekendtgørelser.
Hvis man ønsker at søge efter begge ordninger, skal man være opmærksom på, at man skal lave to ansøgninger. Man kan først søge for periode 2, når Erhvervsstyrelsen har godkendt ansøgningen for periode 1 (9. juli 2020 til 31. oktober 2020).
I den periode skal du være omfattet af en restriktion for at kunne søge om kompensation.
Omfattet er de virksomheder, som er omfattet af mindst én af følgende:
Virksomheder, der kan søge efter denne ordning, skal opgøre den samlede omsætning ud fra samme principper som ved virksomhedens seneste regnskab. Omsætningen omfatter i hovedtræk salg af produkter og serviceydelser fratrukket evt. prisnedslag, merværdiafgift og evt. anden skat.
Virksomheden skal i forbindelse med sin ansøgning lave en opgørelse over virksomhedens samlede forventede omsætning samt forventede omsætning, der er direkte knyttet til den eller de restriktioner, virksomheden er ramt af. Begge dele skal opgøres i kompensationsperioden.
Virksomhedens omsætning kan opgøres med udgangspunkt i tabellen nedenfor.
Referenceperiode | Kompensationsperiode | |||
Kategori |
Samlet realiseret omsætning | Realiseret omsætning på det berørte område | Samlet forventet omsætning | Forventet omsætning på det berørte område |
Momspligtig | 10.000 kr. | 5.000 kr. | 1.000 kr. | 0 kr. |
Momsfritaget | 8.000 kr. | 6.000 kr. | 1.000 kr. | 1.000 kr. |
Eksport | 4.000 kr. | 0 kr. | 4.000 kr. | 0 kr. |
Omsætning i alt | 22.000 kr. | 11.000 kr. | 6.000 kr. | 1.000 kr. |
Alt efter hvilken restriktion virksomheden er ramt af, er der forskellige kompensationsperioder.
Der kan ikke søges for perioden fra og med den 9. juli 2020 til og med den 31. oktober 2020 på samme tid. Hvis virksomheden ønsker at søge begge perioder, skal virksomheden søge ad to omgange
Som udgangspunkt skal virksomheden sammenligne sin forventede omsætning i den periode. som den søger om kompensation for, med sin omsætning i en tilsvarende referenceperiode fra året før. Da der er forskellige kompensationsperioder, er der også forskellige referenceperioder tilknyttet ansøgningerne.
Såfremt de pågældende referenceperioder ikke er retvisende, fx hvis virksomheden ikke har omsætning i referenceperioden, gælder samme regler som tidligere.
Man kan søge om omkostningsrefusion efter følgende trappemodel, hvor “Trappe” er den procentsats, som man kan få godtgjort af sine faste omkostninger:
Omsætningsnedgang (pct.) | Trappe |
35 | 25 |
40 | 30 |
45 | 35 |
50 | 40 |
55 | 45 |
60 | 50 |
65 | 55 |
70 | 60 |
75 | 65 |
80 | 70 |
85 | 75 |
90 | 80 |
95 | |
100 |
I forbindelse med ansøgningen skal virksomheden dokumentere, at den er omfattet af en af de gældende restriktioner, og den derfor er berettiget til at ansøge om kompensation.
Erhvervsstyrelsen har i sin vejledning til bekendtgørelsen beskrevet, hvordan virksomheden skal dokumentere dette. Her er det vigtigt, at virksomheden kan dokumentere et omsætningstab direkte relateret til restriktionen. Dette betyder, at eksempelvis en restaurant, som har måtte lukke kl. 22, skal dokumentere et omsætningstab på minimum 35 % på omsætningen efter kl. 22, når referenceperioden og kompensationsperioden sammenlignes.
Der er krav om revisorerklæring i forbindelse med ansøgningen.
Hvis virksomheden har søgt om kompensation for perioden 9. marts – 8. juli, kan revisors erklæring på de faste omkostninger i referenceperioden og underskudsbegrænsning anvendes igen, og der er således kun behov for at gennemgå og opgøre virksomhedens omsætning i referenceperioden.
Ansøgningsfristen er den 15. april 2021.
Senest den 31. oktober 2021 skal alle virksomheder indberette deres faktiske omsætning og faktiske faste omkostninger i kompensationsperioden. Virksomheder med underskud skal desuden indberette deres faktiske resultat.
På baggrund af indberetningen beregnes den kompensation, virksomheden er berettiget til. Er der udbetalt for lidt, får man det manglende beløb udbetalt. Er der udbetalt for meget, skal virksomheden tilbagebetale det overskydende beløb.
Virksomheder, der har søgt, men ikke fået kompensation, kan vælge at indberette deres faktiske opgørelser.
Erhvervsstyrelsen dækker ikke de medfølgende revisoromkostninger.
Såfremt du har nogen spørgsmål til ordningen, er du velkommen til at tage kontakt til os.
I denne periode kan du også ansøge, hvis du er underlagt en restriktion. Det er de helt samme kriterier som for perioden 9. juli til 31. oktober, som gør sig gældende, ligesom omsætningen skal opgøres på samme måde som beskrevet i afsnittet ovenfor.
Ansøgningsfristen for denne kompensationsperiode er 15. juni 2021.
Virksomheder, som er underlagt restriktionerne nævnt ovenfor i perioden den 1. november 2020 til dem 28. februar 2021, kan vælge at søge for én af disse 4 perioder:
I denne periode kan man også søge, hvis man har fald i sin omsætning som følge af forsamlingsforbuddet på mere end 10 personer (Eksempelvis virksomheder der arrangerer kurser, markeder og andre fælles aktiviteter. Virksomheder der leverer lyd og lys til events mv.). Her gælder særlige kompensationsperioder, hvor man kan vælge én af følgende at søge for:
Som udgangspunkt skal virksomheden sammenligne sin forventede omsætning i den periode. som den søger om kompensation for, med sin omsætning i en tilsvarende referenceperiode fra året før. Da der er forskellige kompensationsperioder, er der også forskellige referenceperioder tilknyttet ansøgningerne.
Såfremt de pågældende referenceperioder ikke er retvisende, fx hvis virksomheden ikke har omsætning i referenceperioden, gælder samme regler som tidligere.
Man kan søge om omkostningsrefusion efter følgende trappemodel, hvor “Trappe” er den procentsats, som man kan få godtgjort af sine faste omkostninger. I perioden 1. november 2020 til 28. februar 2021 er trappen forbedret, ligesom man også kun skal have en omsætningsnedgang på 30 procent for at blive omfattet af reglerne.
Omsætningsnedgang (pct.) | Gammel trappe | Forbedret trappe |
30 | - | 40 |
35 | 25 | 45 |
40 | 30 | 50 |
45 | 35 | 55 |
50 | 40 | 60 |
55 | 45 | 65 |
60 | 50 | 70 |
65 | 55 | 75 |
80 | 60 | 80 |
80 | 70 | 90 |
85 | 75 | |
90 | 80 | |
95 | ||
100 |
Overskrifterne omkring dokumentation af restriktionerne, revisorerklæring, ansøgningsfrist samt indberetning af faktiske tal, er ens med det, som blev beskrevet ovenfor.
Virksomheden skal vælge, hvilken statsstøttebestemmelse den vil søge kompensation under. De respektive restriktioner er notificeret under én eller flere af EU’s statsstøttebestemmelser: Temporary Framework 3.1 (’TF 3.1’), Temporary Framework 3.12 (’TF 3.12’) eller krisebestemmelsen.
I ansøgningsblanketten præsenteres de muligheder, virksomheden kan vælge imellem, samt dertilhørende kompensationsbeløb under de enkelte statsstøttebestemmelser – så virksomheden kan vurdere, hvad der er mest fordelagtigt.
Der findes følgende tre muligheder:
Virksomheder, der søger kompensation under restriktionerne:
vil modtage kompensation under krisebestemmelsen. Efter den 31. august 2020 er det således kun virksomheder underlagt forbud mod at holde åbent og forsamlinger på over 500, som kan søge efter denne bestemmelse.
Det maksimale kompensationsbeløb, der kan modtages under krisebestemmelsen, er 30 mio. kr. per måned.
TF 3.12 kan alene benyttes af virksomheder, der har udækkede faste omkostninger i kompensationsperioden. Dette betyder, at virksomheden skal have et negativt resultat i perioden, som virksomheden søger kompensation for. Virksomheden skal i ansøgningen angive sine udækkede faste omkostninger.
TF 3.12 giver virksomheden mulighed for at modtage kompensation på 10 mio. euro (svarende til 74,4 mio. kr.) i perioden frem til den 31. december 2021. Beløbsgrænsen på 10 mio. EUR pr. virksomhed er absolut. Det betyder, at al kompensation ydet på TF 3.12 på tværs af kompensationsordninger skal medregnes, og det samlede beløb, virksomheden får udbetalt i kompensation, ikke må overstige 10 mio. EUR. Kompensation per måned kan maksimalt være 30 mio. kroner.
Kompensationen modtaget under TF 3.12 kan for mikro og små virksomheder maksimalt udgøre 90 pct. af virksomhedens udækkede faste omkostninger. Mikro og små virksomheder er defineret ved virksomheder med ansatte svarende til færre end 50 fuldtidsbeskæftigede, som har en omsætning eller en balancesum på mindre end 10 mio. EUR (svarende til ca. 74,4 mio. DKK) fra virksomhedens senest aflagte årsrapport med balancedag senest den 29. februar 2020.
For øvrige virksomheder (større virksomheder) må kompensationen maksimalt udgøre 70 pct. af virksomhedens udækkede faste omkostninger (underskud i perioden).
TF 3.12 træder først i kraft for kompensationsperioder fra d. 1. november 2020. For virksomheder omfattet af rejserestriktioner er de dog gældende fra 1. september 2020
TF 3.1 kan anvendes af alle virksomheder, der er ramt af én eller flere af de tidligere nævnte COVID-19-relaterede restriktioner. Mulighed for kompensation er uanset om virksomheden har overskud eller underskud frem til 31. december 2021. Her vil der være et lavere loft på 1.800.000 euro - svarende til 13,4 mio. kroner.
TF 3.1 giver virksomheden mulighed for at modtage kompensation på 1.800.000 EUR (svarende til ca. 13,4 mio. kr.) i perioden frem til d. 31. december 2021. Beløbsgrænsen på 1.800.000 EUR pr. virksomhed er absolut. Det betyder, at al kompensation ydet på TF 3.1 på tværs af kompensationsordninger skal medregnes, og det samlede beløb, virksomheden får udbetalt i kompensation, ikke må overstige 1.800.000 EUR. TF 3.1 træder først i kraft for kompensationsperioder for faste omkostninger fra d. 1. november 2020. For virksomheder omfattet af rejserestriktioner er muligheden dog gældende fra 1. september 2020.
Den kompensation som de virksomheder der søger efter rejserestriktionerne, forbud mod at holde åbent eller begrænsning i åbningstid fra 9. juli - 31. august 2020 tæller ligeledes med i den samlede grænse på 5,95 mio.
Såfremt du har nogen spørgsmål til ordningen, er du velkommen til at tage kontakt til os.
Partner, Marketing, Communications & Corporate Sustainability, PwC Denmark
Tlf: 3945 3579