Få del i den afrikanske vækst

Af Anne-Louise Thon Schur, director og leder af sustainability i PwC

Flere af de store danske virksomheder er godt på vej ind på det afrikanske marked, og de trækker forhåbentlig flere små og mellemstore virksomheder i samme retning. Det er dog afgørende, at virksomheder sikrer en bred tilgang til deres risici, hvis de drømmer om vækst på nye markeder som fx det afrikanske.

Med en økonomisk vækst på 12 % de seneste 10 år har det afrikanske kontinent indhentet det asiatiske væksteventyr. Ifølge en rapport fra PwC, The Africa Business Agenda, er mængden af udenlandske investeringer steget med godt 200 % siden 2003. Med den rigtige tilgang kan også små og mellemstore virksomheder i Danmark få andel i Afrikas eksplosive vækst.

Det er lidt af en gåde, at Danmarks SMV-eksport til Afrika over de seneste 10 år stort set er uændret, når man tager den føromtalte vækst i betragtning. Men måske skyldes det en bekymring over de risici, man skal være villig til at løbe, hvis man vil etablere sig på det afrikanske marked. Risici i form af fx mangel på gode mellemledere, en ujævn kvalitet, dårlig infrastruktur, ringe finansieringsmuligheder og korruption. En anden grund kan være, at mange virksomheder simpelthen ikke er opmærksomme på mulighederne.

Spil stort – vind stort

Den gode nyhed til de danske virksomheder, der gerne vil ind på det afrikanske marked og have del i væksten, er, at risikobilledet kan ændres. De kan med fordel gribe markedet strategisk an og bruge tid på research. Det handler bl.a. om at skabe et godt rammeværk, der kan være med til at sikre, at ingen regler overtrædes. Det er fx ikke altid nok at betale mindstelønnen i afrikanske lande, for den svarer ikke altid til levelønnen.

Mit råd til de virksomheder, der vil etablere sig på det afrikanske marked er kort sagt, at de skal sikre en bred tilgang til risikovurdering. Både bestyrelsen, ledelsen og alle virksomhedens medarbejdere skal uddannes i risikostyring, i compliance og etisk adfærd. På den måde kommer alle led i virksomheden til at arbejde sammen om og tage ansvar for, at virksomheden er modstandsdygtig i forhold til de afrikanske risici og dermed åbner døren sig til et nyt, spændende vækstmarked.