The New Class of Digital Leaders

Stillet over for organisatoriske ændringer ansætter flere og flere virksomheder digitale ledere, der skal stå for virksomhedens digitale transformation. Det viser en ny undersøgelse af den digitale leders rolle fra PwC’s globale strategiteam Strategy&.

I undersøgelsen har teamet set nærmere på de største 2.500 børsnoterede virksomheder rundt om i verden, opgjort på børsværdi, for at få et bedre indblik i, hvor mange virksomheder der har udnævnt en digital leder, og hvilken rolle de spiller. CDO’en er defineret som den leder, der, uanset titel, har fået til opgave at implementere virksomhedens eller forretningsenhedens digitale mission, og dem er der blevet mange flere af: Knap hver femte af verdens top 2.500 virksomheder har ansat en digital leder eller en såkaldt Chief Digital Officer (CDO), der er ansvarlig for den digitale transformation af deres virksomhed. Dermed at der er sket en tredobling af antallet af digitale ledere i forhold til sidste år.

Key findings fra undersøgelsen

  • Finansielle virksomheder og kundevendte brancher har den højeste andel af digitale ledere. PwC’s undersøgelse viser, at fx 35 % af forsikringsselskaberne har en digital leder, og det samme har 27 % af både banker og virksomheder inden for forbrugerprodukter.
  • Europæiske virksomheder ansætter CDO’er i et hurtigere tempo end virksomheder andre steder (38 % i Europa mod 23 % i Nordamerika, 13 % i Syd- og Latinamerika og 7 % Asien og Stillehavslandene).
  • Større virksomheder er fortsat i front, når det gælder ansættelse af digitale ledere. Målt på børsværdi er procentsatserne for virksomheder med CDO’er helt oppe på 33 % for 4. kvartil og falder så til 18 % for 3. kvartil, til 15 % for 2. kvartil og til 10 % for 1. kvartil.

Læs også mere om undersøgelsen her

Kontakt os

Jesper Vedsø
Partner
Tlf: 3945 9144
E-mail

Følg PwC