Atter stor aktivitet på det europæiske marked for børsnoteringer

Der var travlt på børsmarkederne kort før sommerferien, og 2. kvartal i 2017 blev den mest aktive periode på det europæiske børsmarked siden 4. kvartal i 2015. Nasdaq Nordic-børserne stod for det største antal børsnoteringer i kvartalet, herunder to danske børsnoteringer. Det viser en ny opgørelse, 'IPO Watch Europe', fra PwC.

Det europæiske marked for børsnoteringer nåede op på 103 børsnoteringer i andet kvartal 2017 til en værdi af 15,6 mia. euro, hvilket svarer til en stigning på 43 % i forhold til samme kvartal 2016, hvor der var 95 børstnoteringer til en værdi af 10,9 mia. euro. Det blev resultatet af en slutspurt kort før sommeren, hvor tre ud af de fem største børsnoteringer i kvartalet blev noteret.

”Der har været stor aktivitet på tværs af Europa i andet kvartal, som ikke er set siden 2015. De traditionelt aktive børser som børserne i London, Tyskland og de nordiske børser, Nasdaq Nordic, har været travle, men også den irske har været aktiv og står for en af de helt store noteringer i dette kvartal med Allied Irish Banks, der rejste hele 3 mia. euro ved børsnoteringen,” fortæller Jens Otto Damgaard, partner og børsekspert i PwC.

Derudover fortsætter trenden fra 1. kvartal 2017 med store børsnoteringer i Madrid. I 2. kvartal blev spanske Gestamp og Unicaja børsnoteret til en værdi på henholdsvis 870 mio. euro og 688 mio. euro.

To danske børsnoteringer på First North i 2. kvartal

Aktiviteterne på de nordiske børser blev primært trukket af børsintroduktioner i henholdsvis Stockholm og Helsinki med 41 børsnoteringer til en værdi af knap 1,6 mia. euro i 2. kvartal 2017. I Danmark blev det til to børsnoteringer på First North af henholdsvis Green Mobility og Conferize til en værdi af 12 mio. euro.

”Markedet for børsintroduktioner i Danmark har stået relativt stille her i første halvår af 2017, men kort før sommeren var der to danske noteringer. Der har da også været få kursudsving, dvs. volatiliteten har ligget på et fast lavt niveau i en god rum tid, hvilket traditionelt er tegn på, at vinduet for en børsnotering står åben,”  forklarer Jens Otto Damgaard.

Stor stigning i antallet af børsnoteringer i London

I London, der traditionelt har været den største børs i Europa, var der i andet kvartal 24 børsnoteringer til en værdi af 2.2 mia. euro. Det er en stigning på hele 83 % i værdien af børstnoteringerne i forhold til samme kvartal i 2016, hvor der var 21 børsnoteringer til en værdi af 1,2 mia. euro.

”Den store fremgang på Børsen i London skal ses i lyset af, at markedet i London stort set gik i stå sidste år i forbindelse med Brexit. Og aktiviteterne på Børsen i London i 2. kvartal ligger stadig et godt stykke fra det aktivitetsniveau, der var i tiden før Brexit, hvor Børsen i London stod for 40-60 % af markedet for børsnoteringer i Europa,” fortæller Jens Otto Damgaard.

Flere udenlandske selskaber har  valgt at lade sig notere i London. Det gælder ADES International (Dubai) til 222 mio. euro, Global Ports (Turkey) til 184 mio. euro og DP Eurasia (Turkey) til 168 mio euro. Børsen i London stod desuden for den største børsnotering af en teknologivirksomhed siden 2015, Alfa Financial Software, der blev børsnotereret til en værdi af 321 mio. euro.

Om IPO Watch Europe

IPO Watch Europe undersøger hvert kvartal alle nye primære børsnoteringer på Europas vigtigste børsmarkeder og i de vigtigste markedssegmenter (herunder børserne i Østrig, Belgien, Danmark, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Holland, Irland, Italien, Luxembourg, Norge, Polen, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz og England). Bevægelser mellem markederne på samme børs og tillægstrancher ved aktieemission er ikke omfattet. Alle markedsdata er indhentet fra selve børserne og er ikke efterprøvet af PwC.

Jens Otto Damgaard
Partner, statsaut. revisor