Den danske forsikringsbranche bekymrer sig nu mere om cyberrisiko end regulering

Risikoen for cyberangreb topper nu listen over de største trusler, som forsikringsbranchen oplever, og cyberrisiko overhaler dermed truslen fra regulering, der dog også ligger helt i toppen af listen over bekymringer. Det viser PwC’s nye undersøgelse ”Insurance Banana Skins 2017”.

PwC’s undersøgelse ”Insurance Banana Skins 2017” er den sjette i rækken med svar fra 836 erhvervsledere i forsikringsbranchen fra 52 lande, herunder Danmark. Undersøgelsen laves i samarbejde med Centre for the Study of Financial Innovation (CSFI), og den tegner et billede af de største trusler eller risici i forsikringsbranchen samt branchens parathed til at håndtere dem.

Både på globalt plan og i Danmark er nogle af de største trusler for forsikringsbranchen ifølge dette års undersøgelse cyberrisiko (1. plads i Danmark og 2. plads globalt) og teknologi (4. plads i Danmark og 3. plads globalt). Dermed er forsikringsbranchens største udfordringer at imødese såvel strukturelle som teknologiske forandringer. Risikoen for cyberangreb har i øvrigt taget et stort spring på listen over trusler (fra en 11. plads i 2015, hvor undersøgelsen senest blev gennemført) til en førsteplads i år.

”Det er nu for alvor gået op for de danske selskaber i forsikringsbranchen, at teknologien har en stor indvirkning på branchens traditionelle forretningsmetoder. Især cybercrime er blevet en ekstremt presserende og uundgåelig trussel for forsikringsselskaberne, og rapporten rejser bl.a. spørgsmål om, hvorvidt branchen er klar til at håndtere disse risici,” fortæller Per Rolf Larssen , partner i PwC, og fortsætter:

”Cybercrime kan ramme forsikringsbranchen på flere måder, og der er fx risiko for brud på persondata og selskabernes databaser. Undersøgelsen viser desuden, at forsikringsbranchen bekymrer sig om prisen på at beskytte sine systemer mod cybercrime. Det kan dog på sigt blive endnu dyrere at lade være, da man dermed risikerer at miste vigtig data samt skade sit image og tillidsforhold til kunderne.”

Regulering er dyrt for selskaberne

Undersøgelsen peger samtidig på udfordringer af mere lokal karakter for Danmark, hvor den væsentligste er omfanget af nye regler og lovgivning. Dette område er i høj grad en hæmsko for forsikringsbranchen og ligger højere på listen i Danmark (2. plads) i forhold til globalt (6. plads). Den danske forsikringsbranche vurderer reguleringen som værende en endnu højere trussel i dag end i seneste undersøgelse (2015: 4. plads).

”Den største forskel siden seneste undersøgelse i 2015 er, at EU’s solvens 2-direktiv er blevet implementeret. På trods af at forsikringsbranchen efter en lang implementeringsproces af direktivet nu ved, hvad der forventes, kræver det betydelige ressourcer for selskaberne at tilpasse sig den nye lovgivning. Undersøgelsen viser dog også, at endnu flere respondenter i år end tidligere har anerkendt fordelene ved reguleringen,” fortæller Per Rolf Larssen.

Forberedt dansk forsikringsbranche

Danmark ligger lavt på det såkaldte Banana Skins Index, som giver en oversigt over, i hvor høj grad forsikringsbranchen bekymrer sig i de forskellige lande. Samtidig ligger Danmark højt, når man ser på, hvor forberedte forsikringsselskaberne føler sig i forhold til de risici, de står over for.

”De danske respondenter adskiller sig især ved at være meget mere opmærksomme på risici relateret til omdømme end det globale gennemsnit, mens de er væsentligt mindre nervøse for udviklingen i den globale økonomi. Generelt er der i Danmark en betydelig lavere bekymring i forhold til risikoeksponering, end der er globalt, ligesom den danske forsikringsbranche mener, at de i højere grad end resten af verden er forberedt på diverse risici,” slutter Per Rolf Larssen.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er baseret på 836 svar fra forsikringsselskaber i 52 lande, herunder Danmark, hvor man har bedt ledelsen og iagttagere om at udpege de største risici for branchen i de kommende 2-3 år. I Danmark repræsenterer respondenterne livs- og skadeforsikringsbrancherne. Undersøgelsen er gennemført i januar og februar 2017. Den finder sted hvert andet år, og det er for sjette gang, at PwC laver denne undersøgelse i samarbejde med CSFI.

Insurance Banana Skins 2017

The CSFI survey of the risks facing insurers