Nyt partnerskab skal fremme digital omstilling i små og mellemstore virksomheder

Et strategisk partnerskab med PwC, Google, Microsoft og Erhvervsstyrelsen skal løfte den avancerede digitalisering blandt små og mellemstore virksomheder.

Dansk erhvervsliv skal i front med udnyttelsen af ny teknologi, digitalisering og data som drivkraft for produktivitet og nye forretningsmuligheder. Danske virksomheder halter efter de førende lande i Europa, når det gælder nye teknologiske muligheder som anvendelse af Big Data og Internet-of-Things. Særligt de små og mellemstore virksomheder har svært ved at komme i gang med digitaliseringen, og de har behov for kvalificeret viden og rådgivning udefra.

Derfor skal et nyt partnerskab mellem PwC, Google Danmark, Microsoft Danmark og Erhvervsstyrelsen nu bidrage til at løfte små og mellemstore virksomheders anvendelse af nye, avancerede teknologier og digitale løsninger.

Betina Hagerup, direktør i Erhvervsstyrelsen: "Partnerskabet skal give os konkret og værdifuld viden om, hvordan vi bedst muligt styrker de små og mellemstore virksomheders digitale omstilling. Det kræver et tæt samarbejde med private virksomheder, der har indsigt i ny teknologi, digitalisering og forretningsudvikling. Derfor glæder det mig, at vi nu har samlet en stærk kreds af partnere, der kan være med til at løfte denne vigtige samfundsudfordring.”

Partnerskabet skal udvikle et rådgivningskoncept målrettet SMV’er, der udnytter de private parters styrker inden for strategisk rådgivning, digitale værktøjer og viden om nye, digitale forretningsmodeller.

Jesper Vedsø, partner i PwC:”Vi er rigtig glade for at være en del af partnerskabet. Det er afgørende, at SMV’erne kommer i gang med at udnytte de digitale muligheder. De udgør en stor del af dansk erhvervsliv og dermed også en stor del af det vækstpotentiale, der ligger i digitaliseringen og de nye teknologier. Hos PwC Danmark har vi derfor etableret en task force, med forankring i vores globale netværk, hvis opgave er at udvikle digitale løsninger og metodikker til SMV'erne.”

Partnerskabet skal give SMV’erne et afklarings- og rådgivningsforløb, der guider dem i retning af lige præcis de digitale muligheder, der giver mest mening for deres virksomhed. Konceptet pilottestes på en række virksomheder i foråret 2017. Herefter er det planen at udrulle det til en større skare af virksomheder.

Resultater og erfaringer fra projektet skal indgå i Erhvervsstyrelsens øvrige arbejde med at styrke rammerne for den digitale vækst.