Storbritannien er blevet et vigtigere vækstmarked for de danske topledere på trods af Brexit

De danske topledere har for andet år i træk vurderet Tyskland som det vigtigste vækstmarked, men Storbritannien overrasker ved at indtage en andenplads. På trods af Brexit har toplederne således langt fra mistet troen på Storbritannien som vækstmarked, mens Kina oplever det største fald på listen i forhold til sidste år. Det viser de danske resultater fra PwC’s CEO Survey 2017, som netop er lanceret ved en post-Davos konference hos PwC i Hellerup.

PwC’s CEO Survey 2017 viser, at Tyskland igen i år bliver betragtet som det vigtigste vækstmarked for de danske topledere. Hele 40 % af de danske topledere svarer, at de betragter Tyskland som deres vigtigste vækstmarked i 2017, hvilket svarer til et fald på 4 procentpoint sammenlignet med 2016. Det skal dog ses i lyset af en større stigning fra 2015, hvor Tyskland kun blev valgt af 18 %.

Samtidig er Storbritannien rykket fra en sjetteplads sidste år til en andenplads i 2017 og er dermed blevet et langt vigtigere vækstmarked for de danske topledere i 2017 (2017: 39 %, 2016: 21 %). På tredjepladsen finder vi USA, der er rykket ned fra en andenplads sidste år.

”Tysklands økonomi kom stærkt ud af 2016, og det robuste opsving i Danmarks største eksportmarked ventes at fortsætte det kommende år. På trods af Brexit har de danske topledere stor tiltro til, at Storbritannien er et interessant vækstmarked, og undersøgelsen viser, at de danske topchefer langt fra har dømt Storbritannien ude,” fortæller Mogens Nørgaard Mogensen, Senior Partner og adm. direktør fra PwC, og uddyber:

”Selv om væksten i Storbritannien på det seneste har været lavere, end hvad briterne har været vant til, så er det trods alt en pæn vækst sammenlignet med mange andre steder i verden. Pundet er dog faldet, hvilket gør det dyrere for briterne at købe varer fra udlandet, og det rammer naturligvis også de danske eksportvirksomheder.”

Kina er ikke længere i top

Mens Storbritannien overrasker positivt, har de danske topledere til gengæld lavere forventninger til Kinas vækst end sidste år, og Kina er derfor rykket fra en fjerdeplads til en femteplads. Selvom Kina kun er rykket en enkelt plads ned på listen over de danske toplederes vækstmarkeder, er det her, vi ser det største fald. Således er Kina i 2017 kun valgt af 17 % af de danske topledere mod 31 % i 2016.

Faldet skyldes uden tvivl, at Kinas vækst for 2016 har været lavere end de tidligere år, og de seneste års udvikling og tilbagegang i den kinesiske vækst viser endnu ikke tegn på, at en stærk vækst kan opretholdes fremover. Det påvirker naturligvis topledernes forventninger til Kina som vækstmarked. Derudover har udenlandske virksomheder ikke samme betingelser, som de kinesiske, og det skaber en tilbageholdenhed hos de europæiske investorer,” forklarer Mogens Nørgaard Mogensen og henviser til, at der er en hel række af industrier, hvor man som udenlandsinvestor helt er forment adgang i Kina.  

De danske toplederes bekymringer

Den uro og de politiske begivenheder, som erhvervslivet har været vidne til i det forgange år, kan være med til at forklare, at de danske topledere ser geopolitisk usikkerhed som deres største bekymring, ligesom det er den bekymring, som stiger mest (2016: 52 %, 2017: 68 %). Det hænger også tæt sammen med, at protektionisme ligger på en tredjeplads over de danske toplederes bekymringer, ligesom eurozonens fremtid og usikker økonomisk vækst begge er i top 5.

”De seneste år har verden været præget af øget uro, hvilket har skabt utryghed og også sendt flere millioner mennesker på flugt. Ligeledes har vi oplevet politiske begivenheder, som har overrasket eksperter, medier og dele af befolkningerne. Fremtidens udsigter er derfor kendetegnet ved uforudsigelighed, og det skaber bekymringer hos de danske topledere. De forventer dog fortsat høj vækst i egen virksomhed i de kommende 12 måneder, hvilket tyder på, at toplederne har vænnet sig til at navigere i en verden, der er blevet mere kompleks og mindre forudsigelig.”

Undersøgelsesmetode:

I PwC’s 20th CEO Survey blev der gennemført 1.379 interviews i 79 lande i løbet af det sidste kvartal af 2016. PwC’s CEO Survey er verdens førende og mest omfattende toplederundersøgelse.