For mange virksomheder kan der i visse sammenhænge være fornuft i at formulere egentlige regelsæt eller retningslinjer for at sikre medarbejderne absolut klarhed over, hvordan de skal forholde sig i en given situation.
Mange virksomheder har udarbejdet retningslinjer for håndtering af sygefravær, brug af it-hjælpemidler som internet og e-mail, stress, nedsat arbejdstid for seniorer mv. Der kan også være tale om regler og retningslinjer for sammensætning af lønpakke og andre personalegoder. Omfanget og detaljeringsgraden af sådanne regler/retningslinjer er ofte en smagssag, og varierer derfor meget fra virksomhed til virksomhed. Det som fungerer på en arbejdsplads, behøver bestemt ikke at være det rigtige for en anden.
Når man udarbejder en politik, er det vigtigt at gøre sig klart, hvad man søger at opnå med politikken, og hvordan man får formuleret sit budskab til medarbejderne på den bedst forståelige måde. Hvad er det for en adfærd, man gerne vil opfordre til, og hvad er det, som man gerne vil undgå? Og hvorledes skal man forholde sig over for en medarbejder der overtræder reglerne? Der er mange spørgsmål, som skal afklares, før politikken kan formuleres.
Vi har stor erfaring med at udarbejde personalepolitikker og - retningslinjer. Vi tilbyder hjælp til at udarbejde en personalepolitik fra bunden, ligesom vi kan fungere som almindelig sparringspartner på udvalgte dele. Har virksomheden en international politik, som skal tilpasses danske forhold, er det også noget vi kan hjælpe med. Vores force er, at vi har prøvet det før og ved, hvad du skal være særlig opmærksom på for at undgå misforståelser eller tvister.
Har du brug for sparring eller vil du høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig, så kontakt os for en uforpligtende dialog.
Partner, Head of Employment, GDPR and Dataethics, PwC Denmark
Tlf: 2448 9299