{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
Hvordan vil en inflationskrise, som den vi oplever netop nu ændre vores organisationer og vores forventninger til dem, vores måde at arbejde på og kulturen? I en krisetid er der ingen tvivl om, at en virksomhed må prioritere psykologisk tryghed, meningsfuldhed, et tydeligt fokus, og en kultur som fremmer ansvar for forretningen og hinanden. Der må ofte træffes hurtige beslutninger, der sikrer stabilitet på den korte bane. Men det er også vigtigt at tænke langsigtet og se ind i perioden efter krisen.
Kriser tvinger os til at gentænke os selv, til at genoverveje og til at sikre forandring. Har vi de rette kompetencer? Passer vores adfærd til vores forretningsmæssige ambitioner? Hvad skal der til for at ruste os til flere flere såkaldte black swan events, som er vigtige events, vigtige begivenheder, som vi ikke kan forudse eller planlægge?
Vores vigtigste muskel er bevidsthed og adfærd. Men hvordan ved vi, at vi har den rette adfærd, og at netop den adfærd vil understøtte vores strategi og sikre den gentænkning af os selv, der kræves for at remobilisere os selv som organisation under en krise og sikre en konkurrencemæssig fordel?
I denne artikel sætter vi fokus på, hvad virksomheder bør se efter, når de skal adressere organisationens kompetencer og kultur. Desuden giver vi gode råd til, hvordan man bedst muligt arbejder med kompetencer og kultur for at sikre, at organisationen er gearet til en fremtid, og til at forberede os til kriser eller disruptions. - på den baggrund - beslutte, hvordan man bedst muligt arbejder med disse for at sikre, at organisationen er gearet til en fremtid, hvor vi kan undgå kriser eller disruptions, som vi vil kunne forberede os på.
I artiklen introduceres, hvordan virksomheder sikrer et solidt fundament, der organisk udvikler en kultur, som trives under stor foranderlighed. Du får indblik i, hvordan virksomheden opbygger bevidsthed og kompetencer gennem målrettede indsatser i og omkring ledelsen, strukturen og kulturen. Du får samtidig inspiration og vejledning til, hvordan du kan måle pulsen på din organisation og sammensætte den helt rigtige indsats til at understøtte udviklingen af en kultur, der er forberedt til fremtiden efter krisen.
Kriser tvinger os til at gentænke os selv, til at genoverveje og til at sikre forandring
Black swan events, som vi ikke kan forudse eller planlægge, som fx COVID-19, inflation og krig har sat mange virksomheder verden over i kriseberedskab. I tillæg til de samfundsøkonomiske konsekvenser i Danmark, er der ligeledes alvorlige forretningsmæssige og økonomiske konsekvenser for virksomheder og for den globale økonomi.
Kriser kræver umiddelbar handling, og at der træffes kritiske beslutninger om omstrukturering og nedskalering for at tilpasse organisationen til den nye virkelighed. Men det er samtidig en mulighed for ledelsen at reflektere - skifte scenen for en stund – og overveje, hvilke konsekvenser de beslutningerne og handlinger den tager i dag – under krisen – har for organisationen på lang sigt. Det er også væsentligt at reflektere over, hvordan ledelsen generelt forbereder sin organisation til fremtiden.
Hvordan understøtter den nuværende kultur organisationens mål og intentioner, og hvordan skaber man en kultur, som arbejder for og understøtter strategien?
PwC har identificeret tre områder, som vi vurderer er af særlig vigtighed for at fremtidssikre organisationer som følge af de kriser, vi har set de seneste to til tre år:
Hvordan understøtter den nuværende kultur organisationens mål og intentioner, og hvordan skaber man en kultur, som arbejder for og understøtter strategien?
De respondenter i undersøgelsen, der er ‘Meget enig’ i, at deres organisation var omstillingsparat overfor forandringer året op til, at denne undersøgelse blev foretaget, er også ‘Enige’ eller ‘Meget enige’ i at:
Antal respondenter: Der er ‘Meget enig’ i, at deres organisation var omstillingsparat overfor forandringer: 854
Bemærk: Procenterne viser kun dem, der har svaret ‘Enig’ eller ‘Meget enig’
Kilde: PwC 2021 Global Culture Survey
Succes vil i høj grad afhænge af, hvorvidt ledere formår at definere, mobiliisere og engagere en organisationskultur.
Hvordan gør man det?
Ledere skaber kultur. Det er vores ledere vi ser til, når vi afstemmer adfærden i vores organisation, og derfor skal adfærd mærkes i maven på alle ledere.
Vid hvor du kommer fra – kend din vision – gør den konkret – og følg op
PwC’s seneste CEO Survey (2023) viser, at topledere er bekymrede for mangel på relevante kompetencer og arbejdskraft, og at de vurderer, at det påvirker virksomhedens performance på flere områder.
Det er vigtigt at sikre, at upskilling integreres som en naturlig del af strategien, der skal sikre virksomhedens fremtidige “right-to-win” i markedet.
Det er derfor vigtigt at sætte fokus på, at medarbejderne videreuddannes, og at deres
kompetencer videreudvikles kontinuerligt. Dette fokus understøttes af PwC’s CEO Survey 2023, som viser, at hele 76 % af toplederne vil investere i upskilling af arbejdsstyrken de kommende 12 måneder. Kobler vi dette med den nuværende inflationskrise, er det vores vurdering, at behovet for organisatorisk bevidsthed er yderligere accelereret.
Det handler om at identificere den viden, de kompetencer og den erfaring, der vil være mest værdifuld i fremtiden for nye og ændrede roller. Det gælder for de individer, der kan levere og dertil udvikle en effektiv metode til at supportere og inspirere medarbejdere til at handle i dag samt udvikle forretningen og organisationen i fremtiden.
Det betyder, at man skal forstå gaps i viden og kompetencer, skabe den rette medarbejderoplevelse samt sikre opbakning i hele organisationen, så der frigives energi til forandring. Samtidig er det væsentligt at udvikle og implementere kompetenceudviklings- og kulturprogrammer, der sikrer den tilsigtede ROI (Return on Investment) ved brug af den rette indsigt og teknologier.
De handlinger, der foretages nu, vil forme organisationer i lang tid fremover.
I denne webcast får du indsigt i, hvordan du kan forberede dig til fremtiden ved at skabe en konkret og bæredygtig kobling mellem dine forretningsmæssige ambitioner og virksomhedens organisatoriske setup, herunder hvordan du skaber en stærk kultur - også i en krisetid.
Indlægsholdere: Mia Bertelsen, Jesper Hyche, PwC
Mia Bertelsen Planck