Erhvervslivet løfter Danmark

Til Årets Ejerleder 2020 hylder vi ejerledere, der gør en forskel, og som bidrager til fællesskabet og samfundet i en svær tid.

loading-player

Playback of this video is not currently available

1

Se eller gense Årets Ejerleder 2020

Ved Årets Ejerleder 2020 - Erhvervslivet løfter Danmark hyldede vi de ejerledere, der løfter Danmark, og som bidrager til fællesskabet og samfundet i en svær tid. Derudover delte Robert M. Uggla, CEO i A. P. Møller Holding og Tue Mantoni, bestyrelsesformand i bl.a. Vækstfonden også deres spændende perspektiver.

COVID-19 sætter samfund og virksomheder overfor en række betydelige udfordringer, der stiller nye krav til ejerledere og erhvervsdrivende i Danmark. Men krisen har også banet vej for handlekraft og kreativitet. For nye ideer og løsninger. Mange virksomheder har omlagt deres produktion på rekordtid og tilbudt hjælp på nye måder. Nogle har givet en økonomisk håndsrækning til underleverandører. Andre har skabt unikke services eller produkter i et samarbejde med myndigheder og sundhedspersonale. Det har virksomhederne gjort for at hjælpe samfundet, hvor det har været muligt, og samtidig sikre deres forretning og bevare arbejdspladser. 

Til Årets Ejerleder 2020 hylder vi alle dem, der gør en forskel. Dem, der hjælper med at holde hjulene i gang, og som har visionerne og evnerne til at skabe ideer og arbejdspladser - også i en krisetid. Vi hylder entreprenørånden, købmandsskabet og himmelstormeren, og alle de ejerledere, der bidrager til fællesskabet og til samfundet. Det er dem, der er med til at genstarte Danmark.  

loading-player

Playback of this video is not currently available

21 udvalgte inspirationshistorier

Vores jury har udpeget 21 ejerledede virksomheder på tværs af de syv regioner - virksomheder og ejerledere, som i en vanskelig tid har udvist handlekraft og samfundssind og tænkt anderledes. Det har de gjort for hjælpe samfundet, hvor det har været muligt, og for at sikre forretning og arbejdspladser. Netop denne slags inspirationshistorier er i fokus i år, da det er dem, der gør, at vi kan lære af hinanden. Læs mere om dem alle nedenfor. 

Gorm Rasmussen fra Carl Ras A/S (Herlev)

Carl Rasmussen stiftede Carl Ras i 1932, og siden er der sket meget. I 2008 overtager Gorm Rasmussen, Carls barnebarn, posten som administrerende direktør fra sin far Cai, der har stået i spidsen for Carl Ras i mere end 20 år. I dag består Carl Ras A/S af 18 butikker, en e-shop, apps til smartphone og iPad og mere end 350 medarbejdere. Sortimentet udvikler sig også til stadighed, og vareudvalget udskiftes og vokser sammen med kundernes behov. I mange år har Gorm foretaget aktive investeringer i startups, indtrådt i bestyrelser samt været mentor for erhvervsledere og virksomhedsejere, hvilket har været meget krævende på det personlige plan. Som følge heraf er hovedparten afviklet over de seneste år, og Carl fokuserer i dag fuldt ud på familie og Carl Ras A/S udfra devisen "Vær vigtig, hvor du er vigtigst".

Carl Ras A/S' styrke igennem Covid-19-krisen har været, at de er en familievirksomhed med en stærk, synlig og handlekraftig ejerledelse, der har formået at motivere medarbejderne til at yde en stor, ekstra indsats igennem krisen. Medarbejderne har i høj grad været inddraget i at løse udfordringerne, og der er blevet handlet hurtigt fra idéer til løsninger. Carl Ras A/S fik fx hurtigt bygget en app til medarbejderne, hvor al information om COVID-19 deles. Herudover livestreamer Gorm stort set hver morgen direkte til medarbejderne med en kort update på forretningen, tiltag, økonomi, COVID-19 status mv. Carl Ras A/S har desuden via sin supply chain kunne skaffe store mængder masker og håndsprit og har tilbudt dette til kommuner m.fl. til kostpris for at hjælpe i en vanskelig tid.

Lasse Staal fra Addifab Aps (Jyllinge)

Lasse Staal er ejerlederen bag Jyllinge-virksomheden Addifab, der står bag konceptet Freeform Injection Moulding, der med 3D-print laver støbeforme i plast. Virksomheden er stiftet i 2014 af Lasse G. Staal, Jon Jessen og Peter Lund Sørensen, der alle har en fortid i høreapparatsindustrien. AddiFab udvikler 3D-printere, software og materialer til brug for virksomheden, der arbejder med støbninger. Virksomhedens flagskib – Freeform Injection Moulding – er en teknologi til 3D-print af støbeforme i plast, der kan bruges i eksempelvis metalindustrien. Addifab er grundlagt i Jyllinge og har også kontor i Silicon Valley.

Under COVID-19-krisen opstod et akut behov for værnemidler og efter blot tre ugers udvikling og tests i Danmark stod Addifab klar til at producere en filter-adapter til dykkermasker. Idéen opstod hos en samarbejdspartner, Emergency Medicine Specialist, og Lasse Staal havde mod på at gå i gang med projektet, velvidende at produktet kun kunne sælges i en begrænset periode, indtil de almindelige værnemidler var tilgængelige igen. Det skyldes ikke mindst et passioneret team og en meget fleksibel produktionsmetode. MiMo, som produktet hedder, virker og er solgt til og brugt af hospitalspersonale i Canada, Sverige og UK. Der blev under perioden med mangel på almindelige værnemidler solgt i alt 3.500 stk.

Jan Buhl Lund fra Slagter Lund (Frederiksberg)

Jan Buhl Lund er 4. generation i spidsen for Slagter Lund, der siden 1952 har eksisteret på Peter Bangs Vej 123 på Frederiksberg. Fra at være en kombineret slagter- og viktualiebutik har Slagter Lund udviklet sig til at være en gourmet-slagter med fokus på fersk kød af højeste kvalitet og hjemmelavede specialiteter med fokus på catering og convenience. Samtidigt med et glidende generationsskifte mellem 3. og 4. generation har Slagter Lund udvidet med eksterne produktionslokaler i Valby, en butik i Torvehallerne på Israels Plads i København, en butik på Jægersborg Allé i Charlottenlund og et samarbejde med Nemlig.com, der skal gøre deres produkter mere tilgængelige for deres kunder.

Til trods for at butikken i Torvehallerne nærmest gik i stå under nedlukningen ifm. COVID-19-krisen, så steg omsætningen i butikkerne på både Frederiksberg, Jægersborg Allé samt salget via Nemlig.com. Succesen kan bl.a. tilskrives branding og ikke mindst brugen af alternative salgskanaler, herunder samarbejdet med Nemlig.com. Jan pointerer vigtigheden af hans ansattes omstillingsparathed, for da COVID-19 indtraf indførte han to-holdsskifte i produktionen, hvilket betød at to ud af fire ansatte fik væsentlig anderledes arbejdstider. De ansatte kvitterede med stolthed over at bidrage til virksomhedens fortsatte drift. Det er lykkedes virksomheden at fastholde noget af den øgede vækst, de oplevede under COVID-19-nedlukningen, ligesom de har bevaret hjertet i forretningen.

Bliv inspireret af flere ejerledere

Casper Møller fra Bilhuset Køge A/S (Køge)

Casper opleves som en meget karismatisk, initiativrig ejerleder - med et stort drive. Han driver med stor succes og vision en bilforretning, og perspektiver for at åbne nye butikker og komplementerende forretninger afdækkes løbende. Casper fokuserer meget på at etablere partnerskaber med ledende medarbejdere for at sikre fælles commitment og fokus mod virksomhedens fortsatte udvikling, hvilket opleves som en meget høj motivationsfaktor for de ansatte.

I relation til COVID-19 har Casper valgt at holde fokus på forretningen og indgyde optimisme i organisationen. Ingen nedskæringer er gennemført med henblik på, at organisationen var fuld parat til at imødekomme efterspørgsel. Efterspørgslen har været der, og selskabet oplever således ikke tilbagegang i 2020.

Peter Meilstrup fra Scandiloc A/S (Herfølge)

Scandiloc blev etableret i 1987, og har lige siden haft fokus på at udvikle virksomheden til at være førende på markedet, og siden 1996 har Scandiloc udviklet egne produkter og totalløsninger til dansk industri. Peter overtog Scandiloc A/S fra sin far, og virksomheden har under Peters ejerskab ændret forretningsområde. Den var tidligere en grossistvirksomhed af hængsler, låse og beslag. I dag er det en produktionsvirksomhed med egne produkter og fokus på totalkoncept for kunderne, hvor de er med fra ide, udvikling og produktion af produkterne. 

Samtidig er Scandiloc vokset fra 9 ansatte i 2006 til 25 ansatte i dag, ligesom virksomheden i dag har egen maskinpark og en ISO 9001-certificering. Virksomheden har desuden et stort eksportpotentiale. Peter har i dagligdagen ikke nødvendigvis fokus på bundlinje, men vil måles på de initiativer, der skaber resultaterne, herunder om man lykkes med at mindske kompleksitet for kunderne, der skal bruge simple og brugbare løsninger.

Anders Moestrup Rasmussen fra A/S P.K. Jeppesen & Søn (Næstved)

Ejerlederen Anders har altid ønsket at have sin egen virksomhed. I 2014 får Anders, der har en fortid hos NKT, kontakt til A/S P.K. Jeppesen & Søn, hvor han sætter sig i ledelsesstolen og ejerstolen i en virksomhed, der har 130 år på bagen, og som i fire generationer har været familieejet. Anders drives af innovation og fremdrift, og virksomheden A/S P.K. Jeppesen & Søn var i 2014 en traditionel smedevirksomhed. Han har siden tilført innovation og egne produkter til virksomheden med stor succes. 

Virksomhedens DNA er fortsat at være en "forvokset landsbysmed", hvor der er fokus på nærvær og dygtige medarbejdere. Anders understreger vigtigheden af, at de har en højt kvalificeret og engageret medarbejderstab. Virksomheden et socialt ansvar med fokus på løbende uddannelse af egne medarbejdere, stiller sig til rådighed i folkeskoler samt tager løbende et større antal elever og praktikanter.

Bliv inspireret af flere ejerledere

Dorte og Jan Milling fra Milling Hotels A/S (Odense)

Dorte og Jan Milling har sammen skabt hotelkæden Milling Hotels. Deres første erhvervssucces blev grundlagt som skolekærester ved produktion af flagstænger til børnehaver, og den succes førte senere til købet af deres første hotel i 1994. 25 år senere nåede de deres mål om at stå i spidsen for i alt 10 hoteller, alle centralt beliggende i de respektive byer: Odense, Middelfart, Kolding, Maribo, Aarhus og Aalborg. Hotelkæden drives som et familiehotel, og begge ejerledere er med, når de renoverer hoteller, og de er ikke bange for at trække i arbejdstøjet.

Dorte og Jan er dybt dedikerede og engagerede som ejerledere og iværksættere. Da COVID-19-krisen ramte, fortsatte de med en ukuelig optimisme. De er bl.a. meget åbne og personlige på de sociale medier, og netop digital markedsføring har været et strategisk fokus, for på den måde at øge kendskabet til hotelkæden. Det sker ved personlige opslag og små fortællinger. Specielt den digitale markedsføring før, under og efter krisen har været med til at understøtte forretningsmodellen.

Anders Borring fra Scangrip A/S (Svendborg)

Anders har siden i 1997/98 stået i spidsen for Scangrip A/S, der i dag eksporterer 90 % af omsætningen fordelt på til 75 lande, og har en arbejdsstyrke fordelt i hele verden på 550 mand. Scangrip A/S har specialiseret sig i funktionelt arbejdslys til det professionelle marked, og er i dag blandt Europas førende leverandører af professionelt LED arbejdslys. Anders arbejder kontinuerligt med at udvikle og tilbyde nye, robuste, funktionelle og innovative LED arbejdslamper med den allernyeste teknologi.

Erfaringer fra finanskrisen i 2007/08 var gode at have i bagagen, da COVID-19-krisen ramte, og Anders har en stærk tro på, at tingene nok skal gå den rigtige vej igen. Kommunikationen til medarbejderne var central, hvilket var med til at skabe tryghed. Der blev hurtigt taget beslutning om, at medarbejderne skulle sendes på fordeling for på denne måde at fastholde alle medarbejdere og undgå fyringer. Den specielle situation gav samtidig anledning til refleksion over den fremtidige strategi og klima- og bæredygtighedstiltag. Det blev besluttet at igangsætte udviklingen af en hel serie af produkter med decideret fokus på bæredygtighed.

Johnny Albertsen & Henning Jørgensen fra Gartneriet Rosborg A/S (Odense)

Johnny Albertsen, Henning Jørgensen og 22 medarbejdere købte virksomheden i 2013. Johnny og Henning ejer i dag 61 % af Gartneriet Rosborg-Bellinge A/S, hvor de mod alle odds lykkedes med et imponerende turn around af virksomheden. Siden dengang er der sket væsentlige ændringer i forretningsgrundlaget, idet virksomheden er gået fra at have potteplanter som primære produkt – til i dag at producere krydderurter som hovedaktivitet. Der er også sket en stor digital transformation, ligesom de er én af de første producenter af økologiske krydderurter.

Med den nationale såvel som globale nedlukning i marts skulle virksomheden, som alle andre inden for branchen, være hurtig til at omstille sig og bl.a. lave nye retningslinjer for medarbejdernes færden i virksomheden. Dette for at sikre den fortsatte produktion af krydderurter, og at der ikke kommer smitte blandt medarbejderne i produktionen. Den samlede efterspørgsel på krydderurter blev ikke væsentligt påvirket af COVID-19, på trods af et fald i afsætning til foodservice. Der er nemlig øget efterspørgsel hos leverandører af måltidskasser, nemlig.com m.fl. Dette er et område, som ejerlederne har et stort fokus på, da dette marked fremadrettet bliver større og større.

Bliv inspireret af flere ejerledere 

Gitte Kirkegaard og Dorte Pedersen fra Logitrans A/S (Ribe)

Logitrans er familievirksomhed med stort F og har i år 80 års jubilæum. Der har altid eksisteret en stor grad af nysgerrighed og pionerånd i Logitrans, som har været gennemgribende i alle virksomhedens 80 år. I 2015 gav Erling Pedersen posten som administrerende direktør videre til sin datter, Gitte Kirkegaard. I dag er Logitrans blandt verdens førende udbydere af internt transportmateriel og har flere end 100 ansatte inden for udvikling, produktion, salg og service. 

COVID-19-krisen har været en stor udfordring, men den har også været et læringsmæssigt vendepunkt for Logitrans, hvor Gitte Kirkegaard og resten af teamet på få dage fik vendt ‘skuden’ ved bl.a. at implementere og investere i digitale idéer og koncepter. Selv om de nye digitale tiltag i starten mødte modstand blandt de mest skeptiske medarbejdere, lykkedes Gitte med at ændre medarbejdernes mindset, og alle kom med på digitaliseringen. De forskellige digitale tiltag har medført nye kunder, nye distributionskanaler og nye produkter - og det er sket gennem en høj grad af kommunikation og transparens, så hele teamet har været inkluderet og informeret i de omskiftelige COVID-19-tider.

Pierre Legarth fra Pierre Ejendomme A/S (Kolding)

I 1995 stiftede Pierre Legarth virksomheden Pierre Ejendomme, som i dag er blevet til et veletableret ejendoms- og udviklingsselskab med 70 ansatte. Pierre Ejendomme har en god andel af markedet i Kolding for udlejning af ejendomme til både private- og erhvervskunder. 

Da COVID-19-krisen ramte Danmark, gjorde Pierre Legarth noget, som mange andre og større virksomheder ikke valgte at gøre; han tog personligt fat i alle sine erhvervslejere og tilbød dem betalingsfrie måneder under krisen. Flere af lejerne i hans erhvervslejemål i Kolding skulle ikke betale husleje over en periode, mens andre lejere fik henstand eller huslejerabat. Pierre Legarth har vundet stor respekt i både lokalmiljøet og i erhvervslivet generelt for dette initiativ.

Tonny Klein og Rune Værnedal fra SubC Partner A/S (Esbjerg)

SubC Partner er med sin alder på kun 15 år en forholdsvis ung virksomhed, men hvad den ikke har i alder, har den til gengæld i teknologi og innovation. SubC udvikler robotter, som kan skære, svejse, filme, sandblæse og male over og under vandoverfladen - uanset vejrforhold. Robotterne er med til at reparere offshore-udstyr og minimere virksomhedens brug af dykkere, der ofte har arbejdet under udfordrende vejrforhold, som potentielt kan og har kostet menneskeliv. SubC’s robotteknik kan overføres og anvendes på andre industrier, og derfor blev virksomheden også kåret som Danmarks mest skalerbare virksomhed i 2020 af Scale-Up blandt 110 SMV'er.

Også hos SubC har man introduceret flere digitale koncepter, herunder produktlanceringer og kundemøder som en konsekvens af Covid-19, men vigtigst af alt har krisen igangsat en kreativ proces og gjort plads til yderligere udvikling. Udviklingen medførte, at SubC lancerede en ny, opdaterede version af deres robot, og som en positiv følgevirkning heraf står virksomheden nu produktmæssigt stærkere, end den gjorde før marts. Samtidig har SubC gået gennem COVID-19-krisen uden at afskedige medarbejdere og vil blive ved med at holde fast i deres kerneværdier; loyalitet, nysgerrighed, innovation og arbejdsomhed.

Bliv inspireret af flere ejerledere 

Jørgen Sølvsten Nielsen fra Topas Explorer Group ApS (Ry)

Siden midten af 1990’erne har Jørgen Sølvsten Nielsen stået i spidsen for Topas Rejser, og han har haft det fulde ejerskab indtil opstarten af et økonomisk generationsskifte til hans tre sønner i 2017. Topas Explorer Group driver lodges, hoteller og rejsebureauer i Danmark, Vietnam og

Grønland og har 240 ansatte. Topas Rejser har desuden investereret i opførelsen af hoteller i Vietnam og i Grønland, ligesom koncernen ejer skibe i Grønland.

Med den globale nedlukning i marts 2020 måtte Jørgen reagere hurtigt med tilpasning og omstilling af organisationen. Dette medførte bl.a., at alle skulle på en udstationering på 3 måneder, hvor flere tog til Grønland for at hjælpe på hotellerne og skibene uanset sædvanlig jobbeskrivelse og titel. Jørgens evne til at omstille koncernen viser et stort lederskab og eksekveringsevne. Det drejer sig bl.a. om de nødvendige tilpasninger af organisationen, men også et skifte fra traditionelt danske kunder til indenlandske kunder i Vietnam og på Grønland. Denne omstillingsproces kunne ikke være gennemført, hvis ikke Jørgen igennem sit lederskab havde opbygget en organisation bestående af omstillingsparate medarbejderne med stor eventyrlyst.

Kristian Saxtrup Sylvest fra Dacapo Stainless A/S (Hårup)

Kristian er 48 år gammel og 2. generations ejerleder. Han er født ind i stålbranchen, men startede sin karriere hos Maersk. I 1995 vendte han hjem til familievirksomheden, og siden er virksomheden vokset til 125 ansatte med hovedsæde i Hårup. Omsætningen fordeler sig med 40 % i Danmark og 60 % eksport til en lang række lande med hovedvægt på nærmarkederne. Virksomheden er i høj grad digitaliseret, og 80 % af omsætningen er i dag internetbaseret. 

Under COVID-19-krisen har Kristian udvist meget stærkt lederskab, bl.a med baggrund i læring af finanskrisen, ved at rykke helt tæt på organisationen under krisen. Dacapo har endvidere vendt de ændrede markedsvilkår til en fordel og har bl.a. udarbejdet mere end 100 animationsfilm til at beskrive alle produkter, da fysiske fremvisninger og uddannelse af kunder ikke længere var muligt. Den øgede digitalisering og digitale interaktionen med kunderne betød, at Dacapo har opnået stærkere kunderelationer og vundet markedsandele under krisen.

Claus Wann Jensen fra Luxion ApS (Aarhus)

Claus Wann Jensen er stifter og ejer af softwarevirksomheden Luxion ApS. Virksomheden blev stiftet tilbage i 2003 sammen med Claus’ bror, Henrik Wann Jensen, som fortsat er medejer. Virksomheden har i dag primært kunder fra Fortune 1000 i USA og var first-movers med en ny 3D-billedteknologi, der over de senere år er anvendt i en lang række prisbelønnede spillefilm som fx Star Wars, Ringenes Herrer og Avatar. Luxion beskæftiger i dag ca. 27 medarbejder i Danmark og ca. 20-25 ansatte i USA.

Under den nationale som såvel globale nedlukning i marts var Luxion hurtig til at omstille sig til nye forretningsgange. De fleste medarbejdere blev sendt hjem, hvor der blev sørget for hurtig implementering af hjemmearbejdspladser. Ledelsesmæssigt sørgede Claus for, at der blev sat en proces op for kontinuerlige møder internt, således projekterne stadig kunne gennemføres. Markedsmæssigt tilbød Luxion kunderne multilicenser uden beregning, da en stor del af kunderne også var tvunget til hjemmearbejde. Ligeledes udviste Luxion samfundssind ved at tilbyde gratis licenser til virksomheder, som endnu ikke er kunder.

Bliv inspireret af flere ejerledere

Uffe Hardam fra Kirstine Hardam A/S (Holstebro)

I 2002 trådte Uffe Hardam ind og overtog virksomheden fra sin mor, Kirstine Hardam, som siden 1980 har leveret stomiprodukter og hjælpemidler til patienter, hospitaler og andre offentlige institutioner over hele landet samt. En stor og vigtig del af virksomhedens DNA er at yde en god service og tilbyde en fuldkommen tilstrækkelig rådgivning til de mange stomipatienter. Kirstine Hardam har vundet flere priser gennem de seneste 10 år, og i 2019 blev 70 % af virksomheden solgt til et amerikansk selskab, hvilket dog ikke har ændret på den daglige drift. 

Da Danmark blev ramt af COVID-19, havde Uffe Hardam ingen kriseplan klar, men det blev der lavet om på henover natten og næste dag blev alle medarbejderne kaldt sammen og fik informationer om, hvordan virksomheden ville gribe den uforudsigelige fremtid an. Kunderne blev ringet op og blev involveret i processen. Modsat mange andre virksomheder under COVID-19-krisen fik Kirstine Hardam A/S mange ordrer, hvilket var med til at sætte et pres på Uffe Hardam og medarbejderstaben. Ved hjælp af forskellige analyser og værktøjer sørgede Kirstine Hardam for, at der var produkter nok til alle kunder - bla ved at indføre limits på ordreniveau.

Torben Larsen fra Give Steel A/S (Brande)

Give Steel har været under stor udvikling siden oprettelsen i 1974, men virksomheden voksede i særdeles og blevet moderniseret i forbindelse med ejerskiftet i 2003, hvor Torben Larsen overtog Give Steel med sin tidligere arbejdskollega. I dag ejer Torben Larsen sammen med sine døtre 73 % af virksomheden. Udover at have en førende position i Danmark som producent af stålspær og eksportere stålkonstruktioner til hele Nordeuropa vægter Torben Larsen og Give Steel det at tage et socialt og samfundsmæssigt ansvar meget højt, hvilket udvises i ord og handling over for de ansatte, hvor flere er udfordret af forskellige forhold. Visionen er, at alle skal have en chance, og der udbydes fx danskkurser to gange ugentlig for alle ikke-dansktalende personale.

De ydre omstændigheder har ikke påvirket Torben Larsens beslutningsgrundlag, og han anser COVID-19-krisen som en mulighed frem for en forhindring. Det har været afgørende for Torben Larsen, at Give Steel ikke lod sig begrænse. Torben Larsen taler derfor ikke om ‘krise’, og der er blever sagt ja til alle de ordre, som de kunne få. I Give Steel har man endda ansat nye medarbejdere og igangsat to investeringsprojekter, fordi Torben Larsen “ikke vil høre tale om en krise”.

Peter Flaskager Laursen fra Core One A/S (Ikast)

Peter Flaskager Laursen har altid arbejdet med møbler, så da han tilbage i 2008 fik idéen om at starte sin egen møbelvirksomhed med to tidligere kolleger, Mogens Olsen og Lindy Sørensen, var der ikke langt fra tanke til handling. Fem år efter etablerede Peter Flaskager Laursen en møbelfabrik i Vietnam med næsten 700 ansatte, der dog for nogle få år siden oplevede kvalitets- og leveringsproblemer. Det fik Peter Flaskager Laursen til at flytte seks måneder til Vietnam for at få styr på udfordringerne samt ansat og indkørt en ny lokal ledelse.

Manglende ordre, få fysiske kundemøder og ingen rejseaktiviteter har været nogle af COVID-19s følgevirkninger for Core One. Det har tvunget Peter Flaskager Laursen til at se mulighederne i en mere digital hverdag, selvom han ellers havde forsvoret, at Core One kun kunne drives ved fysiske kundebesøg og kontinuerlige ture til fabrikken i Vietnam. Men det viste sig at gå anderledes, og Core One har både vedligeholdt kunderelationer og skabt kontakt til nye kunder ved hjælp af nye, digitale tiltag.

Bliv inspireret af flere ejerledere

Leif Carøe Andersen og Carsten Trudslev fra Intech International A/S (Brønderslev)

Leif Carøe Andersen og Carsten Trudslev er to ambitiøse ejerledere, der har klare strategier og mål for fremtiden, hvor Intech International skal være dobbelt så stor inden for blot fem år. God kundeservice og ordentlighed er to værdier, som Intech International prioriterer på vej mod de ambitiøse fremtidige mål. Leif Carøe Andersen og Carsten Trudslev leder efter devisen “ordentlighed frem for alt”, og væksten skal ske gennem genkøb og en meget høj kundeloyalitet. 

Intech International designer og producerer en lang række komplekse komponenter til fiskeindustrien og fødevareindustrien, hvor eksportandelen udgør op til 90 % af omsætningen, og derfor har COVID-19 ramt virksomheden ekstra hårdt. Trods lukkede landegrænser greb Intech International muligheden for at få onboardet en medarbejder til det canadiske marked, som var klar til at tage afsted, når omstændighederne tillod det. Intech International havde også før COVID-19 en høj grad af digitalisering, som under krisen er blevet yderligere forbedret med nye tiltag og værktøjer. Intech International har gennem en lang årrække brugt digitale løsninger til at løse problemstillinger, vedligeholde kunderelationer og endda konstruere produkter.

Michael Hove fra Commentor A/S (Aalborg)

Michael Hove er ejerlederen bag den ambitiøse it-virksomhed, Commentor, der har et mål om at blive markedsleder i Danmark for større it-projekter i 2025 og samtidig fordoble antallet af medarbejdere inden for de nærmeste tre år. Commentor består af en flad organisationsstruktur, hvor de enkelte teams er selvkørende og ligeledes har et individuelt ansvar for at komme i mål med deres projekter. Det har gjort Commentor mere agil i en tid, hvor der har været behov for at kunne udvise fleksibilitet både internt og ekstern i virksomheden. 

Michael Hove har et motto om, at Commentor skal drives ligesom Formel 1; med 200 km/t - også under COVID-19. Det har betydet, at Commentor har ansat 30 nye medarbejdere under COVID-19, og samtidig blev alle større projekter risikovurderet, hvilket førte til, at alle større kunder blev mødt af budskabet “business as usual”. Det har været vigtigt for Michael Hove at bidrage til godt humør blandt de 100 ansatte under COVID-19, og derfor har Commentor igangsat forskellige sociale aktiviteter som virtuel stand-up med professionel komiker, chilismagning med Chili Claus og en aktivitetspakke til de medarbejdere, som har børn.

Kevin Rebsdorf fra CompanYoung ApS (Aalborg)

Der er gang i CompanYoung og ejerlederen Kevin Rebsdorf, der har fået virksomheden til at udvikle sig i stor stil siden etableringen i 2012. CompanYoung er gået fra at være et bureau i 2012, som beskæftiger sig med tiltrækning og rekruttering af unge, til at udvikle softwareværktøjer i 2014, blive et videnscenter i 2016 med specialiseret viden om de nyeste trends blandt unge og endeligt være en full-service virksomhed i 2018.

For Kevin Rebsdorf var transparent kommunikation under COVID-19 et fuldstændig afgørende fokus, hvor han dagligt udsendte opdateringer afsted til sine medarbejdere om CompanYoungs status, retning og fremtidsudsigter. Medarbejderne blev under hele forløbet inddraget og lyttet til, og på den måde blev Kevin Rebsdorf mødt af opbakning og forståelse fra kollegerne, som bl.a. accepterede en kollektiv lønnedgang.

Bliv inspireret af flere ejerledere

{{filterContent.facetedTitle}}

{{contentList.loadingText}}

Sådan udvælger vi de gode historier

Vi har i år udviklet et nyt koncept til Årets Ejerleder 2020, der afspejler det særlige år, det er for dansk erhvervsliv. I år skaber vi derfor rammerne for inspiration og videndeling og sætter fokus på de gode historier, der gør, at vi kan lære af hinanden.

Vores jury udvælger en ejerleder til et personligt interview, hvis virksomheden opfylder følgende kriterier:

  • Registreret selskabsform (A/S - ApS - P/S)
  • Minimum 10 ansatte
  • Virksomheden har eksisteret i minimum 5 år (ekskl. Børsnoterede selskaber, udenlandske virksomheder og selskaber på Børsens Top 100)
  • Ejerlederen skal have central indflydelse på den daglige drift og have en betydende ejerandel (>20 %)

Kontakt os

Ulrik Ræbild

Partner, PwC Denmark

Tlf: 3945 3288

Peter Zdrinka Nannestad

Business Development Director, PwC Denmark

Tlf: 3945 9563

Sara Filtenborg

Manager, PwC Denmark

Tlf: 3945 3150

Følg PwC