Pulsmåling: CFO’ens nye agenda

CFO’ens rolle har ændret sig under COVID-19-krisen. Over halvdelen af CFO’erne er blevet en tættere sparringspartner med CEO’en som en konsekvens af COVID-19-krisen, og hver tredje CFO bidrager i højere grad til strategiprocesserne end tidligere.

53 % af CFO’erne svarer, at de er blevet en tættere sparringspartner med CEO’en som en konsekvens af COVID-19-krisen.

Strategiarbejdet vil også i det kommende år stå højt på CFO’ens agenda. Mange virksomheder har været igennem et år, der har krævet en helt ekstraordinær strategi og omstilling, og for dem er det tid til at se frem imod en forhåbentlig mere stabil periode og dertil tilpasset strategi

Mogens Nørgaard Mogensen, Senior Partner og adm. direktør, PwC

Hver tredje CFO bidrager i højere grad til strategiprocesserne sammenlignet med før COVID-19-krisen.

I CFO’ens top 3 over fokusområder for det kommende år ligger strategi (56 %), profitabilitet (44 %) og ny teknologi (43 %).

Hele 76 % forventer at øge deres investeringer i digital transformation, mens 55 % peger på ESG og bæredygtighed samt markedsføring og branding (55 %).

Om undersøgelsen

PwC har i samarbejde med Børsen foretaget spørgeundersøgelsen “CFO’ens nye agenda” blandt CFO’er og økonomichefer i dansk erhvervsliv. 114 CFO’er og økonomichefer har deltaget i onlineundersøgelsen, som omhandler COVID-19-krisens betydning for CFO’ens arbejdsområde samt forventningerne til fremtiden. Besvarelserne er indsamlet fra den 7. til 17. maj 2021.

Kontakt os

Pernille Stokholm Bøg

Pernille Stokholm Bøg

Partner, Marketing, Communications & Corporate Sustainability, PwC Denmark

Tlf: 3945 3579

Følg PwC