Da Aleksandar Piletich blev færdig på jurastudiet på Københavns Universitet, var han bl.a. interesseret i, hvordan juraen anvendes i en forretningsmæssig kontekst og spiller sammen med brugen af nye teknologier. I dag arbejder han i PwC’s Security & Technology-afdeling og rådgiver en række virksomheder om netop dette, specielt med fokus på løsninger i forhold til GDPR-reglerne.
Aleksandar og kollegerne arbejder for at gøre kompleks lovgivning til en forståelig størrelse for mange forskellige typer virksomheder, og rådgivningen bidrager til, at virksomheder overholder reglerne og fx undgår bøder fra Datatilsynet. Samtidig gælder det i hans øjne om at matche løsningerne med virksomhedens situation, kultur og organisation:
“Det er afgørende at kunne tilpasse rådgivningen til virksomhedens kerneområde; at drive forretningen. Vi plejer at sige, at man skal putte GDPR ind i virksomheden, og ikke virksomheden ind i GDPR. Vores juridiske rådgivning har først værdi, når vi forstår virksomhedens kommercielle virkelighed, kultur og organisation,” siger han.
Noget af det, som Aleksandar godt kan lide ved at arbejde i et stort konsulenthus, er, at arbejdet har fokus på at hjælpe virksomheder med de udfordringer, som de har brug for at løse:
“På jurastudiet lærer du at fortolke lovgivningen og hvordan en given sag vil ende juridisk, men omdrejningspunktet er altid juraen. Det mest spændende for mig handler mere om, hvordan teknologien og forretningen spiller sammen med juraen. Ved at kende og forstå teknologien og forretningen, kan jeg som rådgiver skabe værdi for virksomheden. På den måde kan jeg gøre en forskel for vores kunder ved at bygge bro mellem lovgivningen og virksomhedernes situation,” siger han.
Aleksandar mener ikke, at GDPR og compliance skal opfattes som en hæmsko for virksomhederne.
”GDPR-lovgivningen er kompleks og til tider åben for fortolkning, og der kommer fortsat ofte nye afgørelser. Konsekvenserne ved ikke at overholde lovgivningen har for nogle virksomheder medført en form for berøringsangst for brugen af personoplysninger, men de fleste ting kan faktisk lade sig gøre inden for reglerne. Hvis man kan finde en løsning, hvor reglerne spiller sammen med forretningen, så kan det ende med at blive en styrke for virksomheden. Kunderne er glade for, at vores rådgivning ikke stopper, når vi peger på en løsning. Vi er med i maskinrummet og hjælper dem med at implementere det, så løsningen gør en forskel,”.