PwC's CXO Survey 2017

I PwC's CXO Survey 2017 giver flere end 500 danske erhvervsledere bl.a. deres svar på, hvad de har fokus på i det kommende år, deres vækstforventninger, og hvad de mener, fremtidens vindervirksomhed skal kunne.

Kundetilfredshed øverst på virksomhedernes agenda i den digitale tidsalder

PwC’s CXO Survey 2017 viser, at kundetilfredshed, for første gang siden vi startede med at gennemføre målingen i 2014, er det fokusområde, som vælges af klart flest CXO’er. Vi ser også, at mange flere planlægger at investere i dette område end tidligere år, ligesom medarbejdere, som er særligt dygtige til kunder, relationer og salg, er dem, som flest CXO’er betragter som de vigtigste kompetencer for deres virksomhed. Kundeoplevelsen har altid været vigtig, men den digitale og teknologiske udvikling har medført, at kunderne inden for få år har fået mangedoblet udbuddet af muligheder. Både i forhold til de produkter og services, de kan købe af virksomhederne, men også i forhold til den måde, hvorpå de kan interagere med virksomhederne. Kunderne forventer i dag kortere svartid, bedre leveringsmuligheder, højere grad af selvbetjening/access 24-7, nemmere betalingsmuligheder mv.

At sikre kundetilfredshed og en god kundeoplevelse stiller krav til virksomhedernes brug af teknologi, deres innovation og ikke mindst de ydelser og varer, som de tilbyder deres kunder. PwC’s CXO Survey 2017 viser, at hele otte ud af ti CXO’er mener, at deres virksomhed skal blive mere digital og udnytte ny teknologi for at være en vindervirksomhed i fremtiden. Syv ud af ti mener, at de skal blive mere innovative, og over halvdelen svarer, at de skal ændre deres varer/ydelser, fx ved at udvikle et nyt produkt eller ændre i måden, hvorpå man når ud til eller interagerer med sine kunder. Nødvendigheden af at indfri kundeforventninger og at forstå og udvikle produkter og løsninger, som opfylder kundernes behov, er blevet mere tydeligt afgørende for virksomhedernes vækst og udvikling end tidligere. Kan du udnytte ny teknologi og innovere, således at du kan tilbyde dine kunder bedre service eller en helt ny vare/ydelse, kan du få succes i fremtiden.

Enkelte virksomheder er allerede meget langt fremme, men for langt de fleste gælder det, at de netop nu skal igennem en udvikling og transformation for at bygge bro mellem den måde, de gør tingene på i dag, og det, der skal til, for at de kan levere endnu bedre i fremtiden. PwC’s CXO Survey 2017 viser, at virksomhederne investerer i det, man kan kalde traditionel innovation og teknologi, mens investering i mere radikal innovation* og investering i såkaldte emerging technologies** på nuværende tidspunkt bliver valgt af blot henholdsvis 8 % og 16 %. Der er dog en tendens til, at det har fået større betydning for virksomhederne at kunne udnytte digitale muligheder. Det svarer knap halvdelen, ligesom langt flere, hele 64 %, forventer at beskæftige sig med mere radikal innovation om tre år, sammenlignet med 41 % i dag.

Hvad angår vækstforventninger, viser PwC’s CXO Survey 2017 et optimistisk erhvervsliv, hvor 60 % er mere optimistiske mht. vækst i deres virksomhed det kommende år, end de var for 12 måneder siden. Dog ser vi en dalende optimisme blandt de store virksomheder, hvad angår en betydelig vækst på over 10 %. Det hænger sammen med, at de er mere bekymrede for usikker økonomisk vækst, herunder Eurozonens fremtid og udviklingen i USA (63 %), end de mellemstore og små virksomheder (SMV’erne) (50 %). En bekymring, som dog overgås af bekymringen for cybercrime (57 %) og vanskeligheder ved at rekruttere kvalificeret arbejdskraft (56 %), hvilke er CXO’ernes henholdsvis største og andenstørste bekymringer i år.

En stor tak til de over 500 erhvervsledere, der har taget sig tid til at svare på PwC’s CXO Survey 2017, som vi har gennemført i samarbejde med Dansk Erhverv. I PwC har vi en ambition om, at vores analyser og konferencer skal inspirere til løsninger og til at skabe et relevant netværkssted for erhvervsliv og politikere. Dette er kun muligt med jeres indsigt, som I bidrager med ved at give jeres svar.

Læs også pressemeddelelsen '6 ud af 10 virksomhedsledere frygter for øget protektionisme'

*) Radikal innovation defineres i denne måling som innovation, der går ud over mere traditionel udvikling/forskning, og som kan resultere i mere omfattende ændringer, fx i forhold til virksomhedens opgaveløsning osv.
**) Emerging technologies dækker over nye frembrydende teknologier, som fx AI/machine learning, IoT, 3D-print, Virtual Reality, Augmented Reality, Beacons, Droner, Robotics/Software Process Automation, Blockchain o.lign.

 

 

 

Film: Fremtidens vindervirksomhed i en digitaliseret verden

loading-player

Playback of this video is not currently available

Hent PwC's CXO Survey 2017 via PwC's app "Ekstra værdi", hvor du også kan hente andre danske udgivelser samt få adgang til global viden. Det er gratis at bruge PwC’s app, og du kan hente den i App Store. Søg på ”Ekstra værdi”.

App’en er tilgængelig nu via App Store og kommer inden længe andre steder.

Se videoen, og hør mere om PwC's app "Ekstra værdi".

loading-player

Playback of this video is not currently available

Kontakt os

Lars Baungaard
Direktør og markedsleder
Tlf: 3945 3308
E-mail

Pernille Stokholm Bøg
Marketing- og kommunikationschef
Tlf: 3945 3579
E-mail

Følg PwC