PwC’s undersøgelse af it-økonomistyringen i Danmark viser, at mange organisationer og virksomheder i dag er rammestyret og bliver presset af forretningens efterspørgsler.
Vi ser samtidig, at de organisationer og virksomheder, der har succes med at styre efterspørgslen fra forretningen, bl.a. anvender en charge-back model.
Dette indebærer som oftest at slutbrugerudstyr faktureres til brugerne og udviklingspuljer defineres af forretningen selv. På denne måde begrænses efterspørgslen på områder med egenbetaling, fordi budgetansvarlige tydeligt kan se, hvad ydelserne koster – og dermed vurdere, hvor stort behovet egentlig er.
De områder der oftest laves charge-back model på er:
Charge-back kan laves på enkelte områder, som eksemplerne ovenfor, men det kan også udvides til flere aktiviteter eller hele it-området. Kravene er de samme – man skal kunne lave en transparent pris, på de ydelser der er omfattet. Her vil kompleksiteten være lav på nogle områder og høj på andre. De områder man vælger at lave charge-back på, medfører selvfølgelig en tilsvarende placering af budgettet.
En anden mulighed for at skabe transparens er via show-back modeller. Her er princippet det samme som for charge-back, men man flytter ikke omkostninger rundt i organisationen eller virksomheden. I stedet sørger man for, at der kan rapporteres på, hvilke forretningsområder og aktiviteter der har trukket på it-organisationen. Dette giver samme gennemsigtighed ift. it-forbrug, men budgetansvarlige ser ikke omkostningen hos dem selv, da budgettet stadig ligger i it.
Slutteligt er der rammestyring, som vores undersøgelse viser er en ofte anvendt løsning. Her får it-afdelingerne en fast budgetramme, som de må maksimere udbyttet af. Fordelen er, at organisationen eller virksomheden kan kontrollere budgettet og samtidig få en vis forudsigelighed, mens it har mandat til at agere efter bedste evne inden for rammen. Dog giver det også en række begrænsninger og manglende fleksibilitet, da det er svært at måle den faktiske værdi, tilpasse sig nye teknologier eller mangle finansiering til forretningskritiske projekter – og i sidste ende ikke skabe en bevidsthed i organisationen eller virksomheden omkring konsekvenser ved handlinger, der påvirker it forbruget.
Organisationer og virksomheder har mulighed for at designe deres it-finansieringsmodel, så den indeholder incitamenter til at styre efterspørgslen samt potentielt reducere forbruget. Man bør vurdere den nødvendige indsats ift. den værdi det vil skabe for organisationen eller virksomheden, da kompleksiteten og administration kan blive en faktor.
Understøtter jeres finansieringsmodeller en velovervejet efterspørgsel på it?
PwC har gennemført en undersøgelse af it-økonomistyringen i Danmark med deltagelse af en række store private og offentlige organisationer, som denne artikel tager udgangspunkt i.
Undersøgelsen er baseret på interviews med ledere, som arbejder med it-økonomistyring i de deltagende organisationer. Undersøgelsen er struktureret omkring PwC’s rammeværk for it-økonomistyring.
Dette er den tredje artikel i en artikelserie, hvor PwC sætter fokus på styringsmæssige udfordringer og løsninger.
Casper Hougaard Pedersen
Henriette Haugaard Nielsen
Martin Mardorf