Fokuseret data i forbindelse med et ERP-projekt

Data er fundamentet for et effektivt ERP-system. Med Business Integrator’s ”Fokus på data” skaber I grundlaget for en succesfuld ERP-transformation.

En prioriteret, struktureret tilgang sikrer jeres succes

Et ERP-system er aldrig bedre, end den data det indeholder. Typisk rummer ERP-systemer til store virksomheder mange subsystemer – alle med enorme datasæt, som både skal levere værdi isoleret set og i kombination. Det resulterer ofte i en voldsom datakompleksitet. En udfordring, som mange undervurderer – men som rummer et betydeligt forretningspotentiale, når den bliver løst.

Visualisering af udfordringen

Det kan være vanskeligt at holde overblikket i en ERP-transformation. Som Business Integrator skaber vi overblik over komplekse datastrukturer og store datamængder bl.a. ved brug af vores Data Quality Dashboards, som kan tilgås af alle relevante personer i virksomheden. Overblikket hjælper til at skabe bredt dataejerskab og nedbryde lukkede siloer, der kan modvirke en succesfuld ERP-transformation.

”Ved at sikre et struktureret fokus på data i jeres ERP-projekt, sikrer vi fundamentet for løsningen. Det er forudsætningen for en langtidsholdbar løsning, der imødekommer forretningens krav.”

Jesper Vedsø, Partner, PwC

Solide data er fundamentet for en kvalitetsløsning

Selvom indgangsvinklen til ERP-system, subsystemer og udfordringer kan variere, er gevinsten den samme. Kvalitetsdata sikrer en langtidsholdbar løsning: Et ERP-system, som imødekommer forretningsbehov – både nu og i fremtiden.

Systemintegratorer forventer ofte, at kundens data er rensede og prioriterede. Det er dog sjældent tilfældet, og derfor bliver udgangspunktet for hele ERP-transformationen ikke så god, som man kunne ønske sig. 

Med Business Integrator ”Fokus på data” bringer vi orden i jeres data. Gennem en dybdegående analyse fremstiller vi klare KPI’er for krav til jeres data clusters – og med afsæt i målsætningerne skaber vi en fokuseret roadmap fra udfordringer til løsning.

Seks faser til succesfuld dataoptimering

Med vores velafprøvede proces skaber vi orden og sikrer fremdrift i dataoptimeringen. Med klare milepæle for hver fase og et indlejret, iterativt loop sikrer vi optimering af dataprioriteter – og dermed det bedst mulige input til det endelige ERP-system. 

Tilsammen sikrer faserne, at jeres data ikke bare optimeres til at understøtte jeres ERP-system, men også jeres forretningsmæssige og strategiske mål for organisationen.

Fase 1: Procesoverblik

  • Definer alle relevante processer (inklusive særlige/specielle)
  • Tegn/beskriv de relevante processer og trin
  • Angiv organisationen/personerne, der er involveret for hvert trin
  • Oplist brugte systemer
  • List hyppighed pr. måned for hvert trin
  • Angiv kendte fejl pr. trin og fejlkilde.

Fase 2: Løsningsmuligheder

  • Definer formålet med at løse identificerede fejl 
  • Angiv løsningsmuligheder (overordnet niveau) 
  • Angiv begrænsende faktorer (organisation, data, adgang osv.) 
  • Angiv, hvem der skal være med.

Fase 3: Prioritering af fejl/løsninger

  • Beskriv de forretningsmæssige konsekvenser
  • Beskriv de proceduremæssige konsekvenser
  • Vurder, om datakildesystemer kan tilgås
  • Vurder kompleksiteten af løsninger
  • Definer ressourcer til trin 4, 5 og 6
  • Bestem prioritering af løsninger.

Fase 4: Specifikation af løsninger

  • Beskriv proces og fejl
  • Angiv systemer, tabeller, felter mv.
  • Bestem unikke relevante nøgler mellem data
  • Angiv dataadgang og hyppighed af dataflytninger
  • Angiv den ønskede funktionalitet og logik
  • Angiv det ønskede dashboard-design.

Fase 5: Udvikling/opsætning af dashboard

  • Bestem værktøjer til løsning (Power BI, Alteryx, etc.)
  • Udvikling og løbende validering af løsning
  • Validér eksisterende datakvalitet
  • Udfør datarensning inden for muligheder
  • Test løsning
  • Dokumentér løsning (system og bruger).

Fase 6: Implementering

  • Implementer løsningen
  • Evaluer resultaterne
  • Juster opløsningen om nødvendigt (trin 5)
  • Inddrag læring i efterfølgende løsninger.

Guidet af ekspertise – drevet af indsigt

Alle brancher har sine unikke dataudfordringer. Fra compliance til sikkerhed og dokumentation – både internationalt og lokalt. Derfor er jeres Business Integrator-team altid håndplukket til at imødekomme både jeres branche og specifikke udfordringer. 

Med kombinationen af dyb brancheindsigt, systemekspertise og årelang erfaring sikrer vi jer det bedste hold til opgaven. Gennem vores verdensomspændende organisation trækker vi typisk på eksperter og specialister fra alle markeder for at komme 360 grader rundt om jeres løsning. 

Følg PwC

Felter, markeret med stjerne, skal udfyldes.(*)

Ved at indsende denne formular giver du samtykke til, at PwC må behandle de personoplysninger, du har indtastet for at kunne håndtere din henvendelse. Læs mere om dine rettigheder, samt hvordan du kan kontakte PwC og/eller klage i PwC’s privatlivspolitik.

Kontakt os

Jesper Vedsø

Partner, PwC Denmark

Tlf: 2134 5307

Christian Bruun

Director, PwC Denmark

Tlf: 2026 3978

Annette Jensen

Director, PwC Denmark

Tlf: 2873 5328

Hide